Cheesen Cheesen skrev:
Om säljaren krånglar så kan du kanske krydda ditt bud med att du kan göra en snabba affär( huset kostar ju för säljaren varje månad det står osålt)
Jag trodde det skulle vara en viktig punkt i försäljning att slippa kostnaderna men dom har redan pratat om alternativet att ta ner annonsen om inte rätt bud kommer och testa igen till våren.
Om det faktiskt är aktuellt eller om mäklaren försöker få upp budet så vet jag såklart inte.

Cheesen
Jag har vunnit en sån krångel budgivning genom att bjuda ett lägre bud och hänvisa till att säljaren får komma med ett motbud.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har vunnit en sån krångel budgivning genom att bjuda ett lägre bud och hänvisa till att säljaren får komma med ett motbud.
Jag hade en tanke på det när jag pratade med mäklaren men visste inte om det ansågs okej, kom ni bra överens om priset i erat fall?

N Niskala skrev:
Det förstår jag att jag inte kan räkna med att värdet ökar i samma takt som jag investerar, jag är inte så brydd i det om jag ska vara helt ärlig för när jag väl hittar ett hus som jag trivs med så är min tanke att bo där en längre tid och då investerar jag ju i mitt hem för att jag ska bo och leva bra.

Det är verkligen sjukt hur priserna idag bara ska öka på allt, fritidshusen i trakten har ju dessutom för höga priser just för att folk investerar pengar och inte köper för att dom vill ha en stuga, obs min egna uppfattning och inte fakta.
Bjud 500 000, och sockra med snabbt tillträde (30 december?), att säljaren slipper flyttstäda och om du verkligen vill ta i så erbjud friskrivningsklausul också (du lär inte få ersättning för några dolda fel på ett äldre hus ändå).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Niskala skrev:
Jag trodde det skulle vara en viktig punkt i försäljning att slippa kostnaderna men dom har redan pratat om alternativet att ta ner annonsen om inte rätt bud kommer och testa igen till våren.
Om det faktiskt är aktuellt eller om mäklaren försöker få upp budet så vet jag såklart inte.
Vad önksar du egentligen höra? En bekräftelse att ditt bud är rätt? Det kommer du aldrig att få här.
Antingen vill du ha huset så får du fortsätta förhandlingarna, eller så tycker du att utropspriset är för högt så slutar du där.
Sedan kan du ju sockra ditt bud med tidigt tillträde, friskrivningar, slopat tömning/slutstädning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad önksar du egentligen höra? En bekräftelse att ditt bud är rätt? Det kommer du aldrig att få här.
Antingen vill du ha huset så får du fortsätta förhandlingarna, eller så tycker du att utropspriset är för högt så slutar du där.
Sedan kan du ju sockra ditt bud med tidigt tillträde, friskrivningar, slopat tömning/slutstädning.
Såklart inte, vill bara ha lite råd och tips hur det kan gå till iom att det är första gången jag budar och inte har så bra koll på hur man brukar gå tillväga vid olika situationer.
Det har kommit in mycket bra råd så jag känner att jag redan har mycket mer att gå på :)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
N Niskala skrev:
Jag hade en tanke på det när jag pratade med mäklaren men visste inte om det ansågs okej, kom ni bra överens om priset i erat fall?
Ja vi möttes på vägen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Hur mycket pantbrev är uttaget? Kan ju vara så att säljaren har lån på huset och vill att köpeskillingen skall räcka för att kunna lösa lånet + mäklarens kostnad. Det gör naturligtvis inte huset värt mer för någon annan men många har en stor spärr mot att sälja något med förlust så genom att luska lite kan du kanske hitta var smärtgränsen går.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Hur mycket pantbrev är uttaget? Kan ju vara så att säljaren har lån på huset och vill att köpeskillingen skall räcka för att kunna lösa lånet + mäklarens kostnad. Det gör naturligtvis inte huset värt mer för någon annan men många har en stor spärr mot att sälja något med förlust så genom att luska lite kan du kanske hitta var smärtgränsen går.
Det finns ett pantbrev på 238000kr, jag hittade info att huset är sålt 2015 för 280000kr.
Jag förstår ju att man som säljare inte vill gå back men samtidigt kanske man begär för mycket om det inte finns intresse när hus i närheten verkar gå åt?

• Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Karlia
Om säljaren har råd att vänta är det ju inget problem för hen. Hus i den prisklassen kan ta tid att sälja. Som tidigare skrivit, priset beror på hur gärna köpare vill ha det och hur desperat ägaren är att sälja.

Ägaren har givetvis ingen skyldighet att sälja till vad hen tycker är underpris på samma sätt som du inte har skyldighet att köpa till vad du tycker är överpris.

• Gilla
  • Wow
GlennB och 5 till
  • Laddar…
C
N Niskala skrev:
Jag förstår ju att man som säljare inte vill gå back men samtidigt kanske man begär för mycket om det inte finns intresse när hus i närheten verkar gå åt?
Varje säljares situation och inställning till prutning varierar så klart. Kan löna sig att fiska lite med mäklaren.

En del säljare har ingen som helst brådska och kan vänta i evigheter på det bud de vill ha, andra är pressade av ett kommande tillträdesdatum för en ny bostad. En del tänker logiskt kring en förhandling, för andra blir det rent känslomässigt. En säljare behöver få in en viss peng för att få ihop det ekonomiskt, för en annan är det bara en ren vinst. Osv.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om affären inte bli av "nu" är säljaren sannolikt fast med huset under hela den kalla perioden. Med en elpanna blir det många sköna tusenlappar.

Jag hade försökt satt lite press på mäklaren för att få till ett snabbt avslut.

A
N Niskala skrev:
Det finns ett pantbrev på 238000kr, jag hittade info att huset är sålt 2015 för 280000kr.
Intresse att köpa hus på vintern är här iallafall riktigt lågt. De flesta husen kommer ut på våren sommaren.
Även de som är svårsålda på vintern säljs senare på våren.

Försök ta reda på vad de har renoverat för och är det rimligt så bjud 285 plus de pengarna.

Jag gav ett skambud likt ditt på ett hus med en hel del att göra, fast 200 under begärt, han behöll och hyrde ut något år och sålde det sen dyrare än vad han begärde när jag buda =)

är det ens värt pengarna om kollar så behövs det byggas om en del

Dränera, byta tak, bygga sovrum och flytta kök. Spontant ganska mycket du behöver fixa. Gillar du det jättemycket så ge ett bud du tycker det är värt och nappar de inte så titta vidare. Bor du i hyresrätt så har du ju en fin möjlighet att leta ett tag.

• Gilla
Niskala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.