28 314 läst · 54 svar
28k läst
54 svar
Rimligt att begära när man är ensam budgivare?
Sida 1 av 4
Hej.
Jag har i fredags lagt ett bud på ett hus som har varit ute till försäljning sedan i september och hörde igår (måndag) tillbaka från mäklaren och fick till svar att säljaren inte var beredd att sälja till mitt bud som är 450000kr och utgångspriset är 550000kr, det var från början 650000kr.
Mäklaren har alltså värderat huset kring 550000kr men säljaren önskade få mer och första utgångspriset var alltså 650000kr som sedan sänktes ganska fort, såg inte annonsen förens någon vecka efter publicering så kan inte säga exakt hur länge den var ute innan sänkning.
Jag fick redan här, vid visningen, en känsla av att säljaren var lite girig och önskade få betydligt mer för huset än vad det är värt och intresset har varit lågt enligt mäklaren.
Värt att lägga in här att huset är köpt 2015 för 285000kr och samma år är fönster och fasad bytta.
Så rimligen borde säljaren vara nöjd med 450000kr för huset med tanke på värdering, köpt pris och det låga intresset eller tänker jag fel?
Det har inte framkommit något större fel under besiktningen men "bör åtgärdas" punkter är bla. dränering, byte av tak samt avlopp (gjutjärn).
Huset är byggt -47.
Med dessa saker att åtgärda inom en snar framtid kan man ju inte heller begära hur mycket som helst tycker jag som köpare, första gångs köpare skall tilläggas så har inte stor erfarenhet.
Min kusin som är behjälplig i mitt hus letande tycker mitt bud är rimligt och att jag borde avvakta och det är min inställning också just nu, kan tänka mig höja lite med kravet att säljaren avslutar budgivningen men är osäker på om jag ska framföra det till mäklaren då jag får känslan att säljaren vill ha mer än utgångspriset trots lågt intresse.
Huset ligger ca 4,2mil utanför stan och priserna här ligger generellt högre men tomten är inte den bästa och läget kunde varit bättre.
Huset är dessutom en gammal affärsfastighet så en hel del arbete finns ju innan det är en familjevilla. (Flytta kök, bygga sovrum etc.)
Har ni några bra tips och råd till mig och min situation, ska jag bara avvakta och hoppas säljaren nöjer sig eller gå vidare?
Tack
Jag har i fredags lagt ett bud på ett hus som har varit ute till försäljning sedan i september och hörde igår (måndag) tillbaka från mäklaren och fick till svar att säljaren inte var beredd att sälja till mitt bud som är 450000kr och utgångspriset är 550000kr, det var från början 650000kr.
Mäklaren har alltså värderat huset kring 550000kr men säljaren önskade få mer och första utgångspriset var alltså 650000kr som sedan sänktes ganska fort, såg inte annonsen förens någon vecka efter publicering så kan inte säga exakt hur länge den var ute innan sänkning.
Jag fick redan här, vid visningen, en känsla av att säljaren var lite girig och önskade få betydligt mer för huset än vad det är värt och intresset har varit lågt enligt mäklaren.
Värt att lägga in här att huset är köpt 2015 för 285000kr och samma år är fönster och fasad bytta.
Så rimligen borde säljaren vara nöjd med 450000kr för huset med tanke på värdering, köpt pris och det låga intresset eller tänker jag fel?
Det har inte framkommit något större fel under besiktningen men "bör åtgärdas" punkter är bla. dränering, byte av tak samt avlopp (gjutjärn).
Huset är byggt -47.
Med dessa saker att åtgärda inom en snar framtid kan man ju inte heller begära hur mycket som helst tycker jag som köpare, första gångs köpare skall tilläggas så har inte stor erfarenhet.
Min kusin som är behjälplig i mitt hus letande tycker mitt bud är rimligt och att jag borde avvakta och det är min inställning också just nu, kan tänka mig höja lite med kravet att säljaren avslutar budgivningen men är osäker på om jag ska framföra det till mäklaren då jag får känslan att säljaren vill ha mer än utgångspriset trots lågt intresse.
Huset ligger ca 4,2mil utanför stan och priserna här ligger generellt högre men tomten är inte den bästa och läget kunde varit bättre.
Huset är dessutom en gammal affärsfastighet så en hel del arbete finns ju innan det är en familjevilla. (Flytta kök, bygga sovrum etc.)
Har ni några bra tips och råd till mig och min situation, ska jag bara avvakta och hoppas säljaren nöjer sig eller gå vidare?
Tack
Ett köp är alltid en förhandling. Ta ett snack med säljaren och/eller mäklaren och kolla vilket pris som skulle göra ett köp möjligt. .Som köpare är du utlämnad till säljaren och vad hen vill ha. Om du har tid att vänta så kan du vänta ut säljaren. Annars - kolla på andra hus.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 263 inlägg
Hur gärna vill du ha huset? Om det kvittar - släpp det. Om du gärna vill ha det, räkna lite. Det går förmodligen inte att komma under utgångspriset om du ska få köpa, men hur mycket är 550 000 kr för dig? Även för oss som bor på landet är det billigt. Höjer du ditt bud med 100 000 får du låna max 85 000 kr ytterligare, det blir en extrakostnad på 106 kr i månaden före ränteavdrag vid en ränta på 1.5 %.
Tack för ditt svar, jag var osäker på hurvida det är okej att gå rakt på sak och fråga om ett slutpris då jag själv stör mig på folk som skriver som öppning och frågar om lägsta pris, men det är ju småsaker på blocket.M manner skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja tyvärr är det ju säljaren som avgör vad hen tycker är ett rimligt pris för försäljning.
Men som skrivits tidigare, prata med mäklaren och se om säljaren ev kan tänka sig ett lägre pris och vad det är i sådana fall..
Men som skrivits tidigare, prata med mäklaren och se om säljaren ev kan tänka sig ett lägre pris och vad det är i sådana fall..
Priset i sig är ingen deal breaker men hoppas såklart på lägre pris med tanke på att det har gått en tid och huset ändå har en del stora investeringar inom närmaste framtiden, tak, avlopp och dränering drar ju fort iväg och att köpa ett hus till överpris och sedan investera stora summor är ju inte lika intressant såklart.SågspånPappspikEternit skrev:
Hur gärna vill du ha huset? Om det kvittar - släpp det. Om du gärna vill ha det, räkna lite. Det går förmodligen inte att komma under utgångspriset om du ska få köpa, men hur mycket är 550 000 kr för dig? Även för oss som bor på landet är det billigt. Höjer du ditt bud med 100 000 får du låna max 85 000 kr ytterligare, det blir en extrakostnad på 106 kr i månaden före ränteavdrag vid en ränta på 1.5 %.
Jag har svårt att se att huset ökar 300000kr i värde bara för att jag investerar 300000kr i det, precis som säljaren har gjort med fönster och fasad.
Jag förstår att man som säljare inte vill gå back men som köpare är man ju (förhoppningsvis) inte villig att betala vad som helst.
Jag ska höra med mäklaren och se ifall säljaren har kommit med något pris hen kan tänka sig sälja för nu.Henrik.woll skrev:
Prova med att göra som jag, gav ett bud med ultimatum att vi skriver kontrakt samma dag annars drar jag tillbaks budet, ny budgivning skulle starta några dagar senare.
Budet jag gav va 50% av utgångsbudet med en liknande situation huset hade varit till försäljning länge.
Mäklaren ringde tillbaks efter 20 min och sa att vi kunde skriva kontrakt på eftermiddan.
Chansa kan man alltid göra men det är inte säkert att det går igenom.....
Budet jag gav va 50% av utgångsbudet med en liknande situation huset hade varit till försäljning länge.
Mäklaren ringde tillbaks efter 20 min och sa att vi kunde skriva kontrakt på eftermiddan.
Chansa kan man alltid göra men det är inte säkert att det går igenom.....
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 263 inlägg
Så är det överallt på landet (och säkert på endel andra håll), att lägga 300 000 kr på huset gör inte nödvändigtvis att det ökar i värde med samma summa. Däremot har fastighetspriserna överlag ökat i Sverige de senaste åren, även på de hus där det gjorts ingenting alls.N BdnNiskala skrev:Priset i sig är ingen deal breaker men hoppas såklart på lägre pris med tanke på att det har gått en tid och huset ändå har en del stora investeringar inom närmaste framtiden, tak, avlopp och dränering drar ju fort iväg och att köpa ett hus till överpris och sedan investera stora summor är ju inte lika intressant såklart.
Jag har svårt att se att huset ökar 300000kr i värde bara för att jag investerar 300000kr i det, precis som säljaren har gjort med fönster och fasad.
Jag förstår att man som säljare inte vill gå back men som köpare är man ju (förhoppningsvis) inte villig att betala vad som helst.
Det blir tokigt när det inte tänks på boendet i första hand som boende utan investering. Lika tokigt på landet som i stan.
Om du får köpa ett hus du vill ha till ett pris du har råd med, så har du gjort en bra affär, då är det ingen mening med att hålla på och muttra om 100 000 hit eller dit. En bostad ska du ha ändå, och det kostar alltid.
Med tanke på att det legat ute en tid är väl sannolikheten att huset säljs till någon annan låg, men det är ju ändå en risk. Om det är en risk du är villig att ta, och inte behöver huset just nu är det ju bra att vänta. Du spar på uppvärmningskostnaderna som är högre under vintern än sommaren. När du känner att det är lämpligt kan du som skrivits tidigare, höja ditt bud något tillsammans med ett villkor om att budet har begränsad giltighetstid.
Det förstår jag att jag inte kan räkna med att värdet ökar i samma takt som jag investerar, jag är inte så brydd i det om jag ska vara helt ärlig för när jag väl hittar ett hus som jag trivs med så är min tanke att bo där en längre tid och då investerar jag ju i mitt hem för att jag ska bo och leva bra.SågspånPappspikEternit skrev:
Så är det överallt på landet (och säkert på endel andra håll), att lägga 300 000 kr på huset gör inte nödvändigtvis att det ökar i värde med samma summa. Däremot har fastighetspriserna överlag ökat i Sverige de senaste åren, även på de hus där det gjorts ingenting alls.
Det blir tokigt när det inte tänks på boendet i första hand som boende utan investering. Lika tokigt på landet som i stan.
Om du får köpa ett hus du vill ha till ett pris du har råd med, så har du gjort en bra affär, då är det ingen mening med att hålla på och muttra om 100 000 hit eller dit. En bostad ska du ha ändå, och det kostar alltid.
Det är verkligen sjukt hur priserna idag bara ska öka på allt, fritidshusen i trakten har ju dessutom för höga priser just för att folk investerar pengar och inte köper för att dom vill ha en stuga, obs min egna uppfattning och inte fakta.
Jag bor bra i min hyreslägenhet och är inte i behov av hus just nu för boendet skull men önskar såklart få mer yta både inne och ute så inom en snar framtid är det ju dax om inte nu.S Svante Svenson skrev:Med tanke på att det legat ute en tid är väl sannolikheten att huset säljs till någon annan låg, men det är ju ändå en risk. Om det är en risk du är villig att ta, och inte behöver huset just nu är det ju bra att vänta. Du spar på uppvärmningskostnaderna som är högre under vintern än sommaren. När du känner att det är lämpligt kan du som skrivits tidigare, höja ditt bud något tillsammans med ett villkor om att budet har begränsad giltighetstid.
Driftkostnaden är ju något jag skulle vilja bli av med fort om jag personligen skulle sälja och dessutom har flyttat från huset och tycker det därför borde vara rimligt att släppa det lite lägre men alla tänker inte lika såklart