Rimliga påslag, oskäliga påslag

5k läst  33 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    @Bertil Wagner Eftersom du uppenbarligen inte har läst artikeln kan jag sammanfatta den för dig utifrån dina fullständigt ogrundade åsikter. Det står inget om att elektriker i allmänhet skulle tjäna varken mer eller mindre än någon annan yrkeskategori eller göra större påslag. Det finns däremot ett antal utdrag ur forumtrådar där medlemmar här på sidan hävdar att specifika elektriker har gjort orimilgt höga påslag på materialinköp.

Läste för övrigt Helsingborgs konsumentsvägledares tips, de var mycket riktigt bra. Jag kan också rekommendera dem, för alla som inte har läst den artikel som diskuteras här. Det är nämligen ganska lika tips som ges där som här. Exakt samma faktiskt.

2. B
    Medlem Nivå 6
    Det är fortfarande ingen som kommenterat huruvida det är okej, och isåfall vilken skillad i påslag det bör vara om hantverkaren åker och handlar under tiden jag betalar denne för tiden som det tar att åka och göra detta.

3. M
    Medlem Nivå 11
    Jag anser att du i detta fall ska ha samtliga rabatter hantverkaren kan förhandla till dig. Han ska inte ha en krona i förtjänst på materialet. Jag förutsätter att hantverkaren har kredit hos sin leverantör så han inte ligger ute med pengar.

Hur man får till ett bra incitament för rabatter i avtalet återstår dock.

En tanke kan vara att avtala om att allt material ska köpas på ett konto du själv startar när det är löpande räkning?

Frågan är svår och jag har själv brottats med den i mina avtal (kör mestadels löpande räkning). Det är svårt eftersom ABS09 inte riktigt hanterar det på ett bra sätt. 0% påslag har jag utan problem fått in, men det reglerar ju bara listpriset. I övrigt är jag utelämnad till hantverkarens samvete om att inte blåsa mig. Där blir problemet att han ofta gör det omedvetet eftersom han inte har koll på normal prisnivå. Han är van vid att åka till sin leverantör och bara hämta ut det han behöver utan att kolla pris.

Jag har inga bra svar men är duktigt irriterad på att ABS09-avtalet är så riktat till entreprenörens fördel - och samtidigt ger sken av något annat.

4. M
    Anonym

När vi skulle renovera kök och badrum valde vi ett Ballingslöv kök och bad. Vid detta tillfälle erbjöd de 20% rabatt utan förbehåll. När vi sedan skulle handla vitvaror köksbänkar mm. Var deras priser mycket högre än hos konkurrenterna, vi valde därför andra leverantörer (tex. bänkskivor ca 20000 dyrare, kyl o frys ca. 5000 dyrare)
    Resultatet av blev att fel avhjälpes efter flera veckor en del inte alls. Skriftliga överenskommelser bröts. Och till sist drogs Ballingslövs alla garantier bort.

Vi slutbetalade Ballingslövs samtliga fakturor innan felen uppdagades.

I vårt fall köpte vi Ballingslöv hos Electroluxbutikerna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: