Byggahus.se

Rimliga påslag, oskäliga påslag

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Elektriker och andra entreprenörer gör ett påslag på priset när de tillhandahåller material eller underentreprenörer. Vi berättar vilka påslag som är rimliga, vilka som är oskäliga och hur du bestrider ett påslag du inte vill acceptera.

Du kan läsa artikeln här: Rimliga och oskäliga påslag

• Svara
  2. M
    Medlem Nivå 11
    Det hade varit väldigt intressant med en uppföljande artikel som belyser hur vi som konsumenter kan avtala om rimliga priser. Dagens avtal hanterar bara ett påslag - men saknar totalt referenser till utgångspris.

Och det är just utgångspris / listpris som det fuskas mest med. Med leverantörer och hantverkare i symbios. "Falska" prislistor, kick-back etc.

Kanske kan byggahus.se hjälpa oss med en klausul / formulering som är bra att ha med i avtalet för att säkerställa ett rimligt pris?

• Svara
  3. M
    Medlem Nivå 11
    Typ:

"Entreprenören ska upplysa konsumenten vid material-inköp där priset avviker väsentligt från gängse konsument-pris."

"Entreprenören skall visa på alternativa inköpskanaler i de fall material-priset avviker västentligt från gängse konsument-pris"

"Entreprenören skall visa på alternativ, likvärdig, vara i de fall tvist uppstår om material-pris"

"Entreprenören skall verka för konsumentens bästa vad gäller material-priser"

"Entreprenören skall uppge om material-inköp genererar kick-back eller rabatt som kommer honom till del vid löpande räkning"

• Svara
  4. Robert 75
    Medlem Nivå 10
    Måste säga att jag är riktigt nöjd med hur vår entreprenör såg på detta. Vi betalade hans pris efter rabatt med ett påslag på +10%, dvs ej påslag på listpris. Det innebar generellt att jag fick ett lägre pris än om jag skulle gå och handla med min rabatt i samma affär. Dessutom skickade han (entreprenören) alltid med kopia på fakturan från bygghandlaren/leverantören där allt var preciserat som underlag till sin egna faktura. Enkelt och tydligt för mig som kund och jag vet vad jag betalar för. För mig innebar det ett genuint förtroende som gjorde det bekvämt och tryggt att anlita honom. Sen om han blev bjuden på julbord motsv av bygghandlaren så var han värd det...

• Svara
  5. O
    Bannad · Nivå 15
    Med andra ord så har vi inte fri prissättning i Sverige? Även om jag tycker det är fult med 300% påslag så ska inte lagen in å styra.
    Att börja kräva att hantverkaren ska åka runt för att hitta saker billigare, det skulle garanterat slå tillbaka på kunden rejält.
    Man väljer den grossisten man brukar åka till som har de saker som behövs. Att åka runt kostar mer pengar.
    Hur många företag får en kickback på allt de handlar? och hur mycket skulle det ge en som kund? Troligtvis är det väl som på Ica och konsum... Det handlar inte om många % Alltså inget som gör någon skillnad.
    En viktig sak, grossisten är inte alltid billigare än elbutik. Även om man gärna jämför med nätet och sedan klagar så blir det inte helt rätt.
    Eftersom grossisten inte alltid är så mycket billigare som folk tror.
    Men en elektriker kan inte sitta å beställa från elbutik... Då skulle man som kund få vänta hur länge som helst...

Som sagt... Jag anser att det är upptill varje enskild hantverkare att sätta de priser han vill... Om han vill lägga på 400% så låt han göra det. Det är inte mer än att man inte anlitar dessa utsugare. Då tvingas de sänka sina priser.

• Svara
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Visst har vi prissättning i Sverige (så länge det inte klassas som ocker) men det innebär inte att man kan fakturera vad som helst och att det inte finns möjlighet som konsument att bestrida en faktura. Bra artikel och allt som kan öka konsumentens kunskap om hur det fungerar och vilka rättigheter man som konsument har är bra.

Hantverkaren ska naturligtvis inte behöva åka runt och leta billigaste priset eller skämmas för någon % i kickback men lägger man på flera 100% på sitt inköpspris och inte är tydlig med det till kunden så får man som hantverkare räkna med att få en missnöjd kund.

Jag tycker taxibranschen är ett bra exempel där man gjort ett försök via lagar att styra upp prissättningen och informationen så att "okunniga" kunder inte blir blåsta av "oseriösa" aktörer. Jag har själv hoppat in i en taxi i en taxikö efter en konferens i Stockholm där det visade sig att det var en åkare som tyckte att hans tjänst var värd 10 ggr mer än en vanlig taxi. Min kollega reagerade efter nån kilometer eftersom taxametern fullkomligen rusade och svaret från föraren var att har du inte frågat om priset innan så får du skylla dig själv. Det är precis samma argument som kommer upp när vissa hantverkare passar på att utnyttja kunders okunskap och jag ser inga som helst problem att man försöker komma till rätta med det på samma sätt som inom taxibranschen.

Redigerat 11 apr 2015 02:23
    • Svara
  7. B
    Medlem Nivå 6
    Jag kanske har missat något, men vad är praxis när hantverkaren åker och köper material under tiden taxametern är igång.... ska denne då ha dels sin avtalade timpenning + prispåslag på material, eller är det bara okej med prispåslag om hantverkaren beställer/handlar utanför tiden jag betalar denne för?

• Svara
  8. G
    Medlem Nivå 1
    OTROLIGA PÅSLAG, när varje serviceföretag med lite självaktning ju har TERFÖRSÄLJARRABATTER på butikspriserna. De brukar ligga på mellan 10-30% beroende på inköpsvolymer och hur skicklig förhandlare vederbörande är. Att i detta läge anlita någon som dessutom kör med 500% Pålägg, visar bara att man anlitat FEL FÖRETAG.
    Detta får ju vissa politiker att framstå som seriösa... Skämtar...

• Svara
  9. Spett och slägga
    Medlem Nivå 8
    Köper jag VVS grejor på grossist som firma får jag ca 66% rabatt.

Det är tänkt att firmans kund ska köpa till fullpris, eftersom följesedeln som kunden får av VVS butiken är till fullpris (dvs, min rabatt syns inte), företagaren tar 66% i påslag som vinst.

Sedan finns det de som går längre och lägger på ytterligare påslag, säg 15-20% påslag på fullpris, kanske med motivationen att de kan ju inte sälja materialet gratis.

Dvs, kunden vet inte om att firman redan köpt rörkopplingarna med 66% rabatt och att han vill ha ytterligare 20% påslag.

Nu köper man inte alla produkter med höga rabatter, en del saker är beställningsvaror och de brukar ge sämre rabatt osv.

Med detta kan vara bra att ha i åtanke, att om en rörmokare eller elektriker fakturerar standardkomponenter (rördosor, brytare, kabel, rör, nipplar, mm) med ett påslag på 15-20% så har de redan innan fått rabatt på 50-70% hos grossisten.

• Svara
  10. T
    Medlem Nivå 1
    Jag kan inte riktigt förstå att så många verkar missa det absolut viktigaste när man beställer ett jobb, avtalet. Detta är grundproblem nummer ett. Det ska alltid finnas ett skriftligt avtal, oavsett storlek på jobb. Det står överallt i alla artiklar/guider, inklusive denhär. Och görs jobbet löpande ska ett riktpris (som då alltså inte får överskridas med mer än 15 procent) alternativt ett takpris finnas samt ett på förhand bestämt entreprenörsarvode/materialpåslag.

Grundproblem nummer två är oseriösa aktörer. Där har vi alla ett gemensamt ansvar att sprida ordet när vi träffar på denhär typen av företag och på så sätt försöka sanera marknaden.

Men återigen, ett vettigt avtal är ett första steg att undvika en blåsning.

• Svara
  11. T
    Medlem Nivå 1
    ...och förresten. Precis som Robert 75 säger. Kräv att få se hantverkarens kvitton/fakturor på alla inköp och från eventuella underentreprenörer. Det ingår i definitionen för löpande räkning

• Svara
  12. M
    Medlem Nivå 11
    Avtalet som "alltid" används, och som artikeln handlar om, reglerar inte priset för material. Endast påslaget! Utgångsnivån innan påslag är ofta oskälig men försvaras av branschen. Det är upplagt för att konsumenter ska bli lurade.

Avtalet borde göras om är min åsikt.

• Laddar…
    • Svara
  13. M
    Medlem Nivå 11
    Visst, men då är det försent. Avtalet är skrivet och entreprenören kan handla till vilket pris som helst. Han väljer grossisten där han har en bra deal för att blåsa konsumenten som är skyldig att betala.

• Svara
  14. G
    Medlem Nivå 1
    Julafton året om med 66% rabatt!
    100:- Butikspris ger nettoinköp 33:-.
    Någon nämnde 500% pålägg get + 500:-, dvs Kund betalar 600:- för något hantverkaren köper in för 33:-, här snackar vi marginaler 566:- vinst på 600:-💰 dvs 94.% i vinst på enbart materialet och som någon sade Branschen försvarar det? Jag förmodar att man får Kvitto 😂

• Svara
  15. P
    Anonym
    Men herregud! Är ni seriösa?

Om ni vill ha billigare materia, lägg då tiden själva på att åka runt och köpa in det billigaste materialet. Skall hantverkaren åka runt gratis och sen leverera varan i princip till samma pris eller??

Vill ni inte bli "blåsta" får ni väl bestämma ett fast pris, eller göra det själva?

Det är ju knappast så att hantverkaren blir rik på sitt arbete. Timpengen är hög på grund av alla skatter och avgifter som måste tas ut? En del av vinsten han tar ut är på materialet. Skall inte hantverkaren också, som har 5, 10, kanske 15-20 års erfarenhet också kunna få göra en vinst på sitt företag? Är det bara läkare, ekonomer och civilingenjörer som skall få kunna tjäna pengar i detta landet. Är ni nöjd med utfört arbete skall ni inte gnälla över en faktura när det finns så mycket fuskbyggare där ute, se då istället till att skriva ett avtal med ett rimligt fast pris så är saken biff.

• Svara