Byggahus.se

Rimlig tidsåtgång för montering av litet kök?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Tycker det tar väldigt lång tid för mina hantverkare att montera upp mitt kök... Andra byggnationer som de gjort har iofs gått ganska snabbt, då har det iofs varit andra snickare och ibland flera. Och de verkar jobba väldigt stundvis på köket så kanske inte landar i så många debiterade timmar för just köket men ska få allt specificerat sen och skulle verkligen uppskatta en grov uppskattning på vad som är rimligt tidsmässigt för ett kök av den här storleken.
    • Det satt inget gammalt kök innan utan bara nytt monteras på vanlig vägg.
    • Jag monterade ihop IKEA-stommarna själv på förhand.
    • All el och vatten var dragen på förhand men vitvarorna kopplades in.
    Fråga gärna om jag missat någon viktig info.

2. J
    Medlem · Nivå 9
    2 man en arbetsdag, dvs 16h är nog inom nivån för skäligt. Proffs som bara sätter upp kök kan nog få ner det till 2x 2h.

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar, även med täckskivor och bänkskiva som ska kapas och för häll och så? Och sätta in/koppla in vitvaror som ugn, häll och diskmaskin?

4. Hallonbåten
    Medlem Nivå 3
    Har du några foton så man ser hur förutsättningarna är.
    Var alla skåpen ihopsatta med lådor och luckor färdiga ? Är det Nymålade väggar och nytt golv? Monterar dom takanslutningar?
    Hur ska fläktslangen dras ?
    Hur såg väggarna ut när dom började? Monterade du gångjärnen, handtagen och lådbeslag?
    Är golvet i våg?
    Inbyggd kyl/frys/ diskmaskin tar ju lite tid.

5. T
    Medlem Nivå 2
    Har inga bilder för tillfället, är bortrest. Endast stommarna var monterade, lådor och luckor fick de fixa inklusive gångjärn, handtag och lådbeslag. Nymålade väggar och nytt golv. Vet inte vad du menar med takanslutningar? Fläktslangen kommer gå ut rakt upp ur skåpet bara med kolfilter. Väggarna är horisontell träpanel på nybyggt, antar gipsskivor? (men är amatör på detta) Golvet bör vara i våg då det är ett litet nybygge.

Ja integrerad kyl/frys/diskmaskin har jag dålig koll på hur lång tid det är / hur svårt det är (har fått lite bättre koll på det då jag tittat till det då och då under tiden de jobbat). Det är dock inte de integrerade vitvarorna jag tycker har tagit överdriven tid, det är mer sätta upp stommarna, sätta på luckorna, fixa bänkskiva med häll och diskho som jag tycker tagit väldigt lång tid...

Tack för svar!

6. J
    Husägare · Nivå 11
    Frågan är för luddigt ställd, vi vet för lite. Det ska dit snickare, rörläggare och elektriker (antar jag). Alla ska hämta grejer och har restid. 24-48h säger jag. Kakel?

7. T
    Medlem Nivå 2
    Sorry om den är luddigt ställd. Vi kan bortse från elektriker och rörläggare för enkelhetens skull då för de var här väldigt kort tid, det var inte dem eller de momenten som tog lång tid på sig i mina ögon. Utan det är "snickeriarbetet" som tagit orimligt lång tid i mina ögon, men jag är amatör som sagt så vill höra med er om jag tänker helt galet. Inget kakel.

8. J
    Husägare · Nivå 11
    24-40h med det du beskriver

9. T
    Medlem Nivå 2
    OK tack för svar. Får man fråga hur du motiverar en så, i mina ögon, hög siffra?

10. J
    Husägare · Nivå 11
    Har du monterat kök någon gång?
    Lite restid
    Något var de kanske tvungna att hämta, skruv etc.
    Lite mätning, är golvet rakt, högsta punkten ska ha minavstånd till skenan.
    Montera skenor
    Montera skåp(var skåpen kryssmäta, dvs i vinkel)
    Montera luckor
    Bygga lådor
    Montera lådor
    Mäta in handtag
    Borta, skruva dit
    Mäta passbitar/täcksidor
    Skruva dit
    Såga för häll, montera
    Såga för ho, montera
    Montera vitvaror

det är en rimlig tid tycker jag. Så vad fick du betala?

11. T
    Allvetare · Nivå 14
    Att hänga upp stommar tar inte så lång, det är allting annat såsom skruva ihop lådor, sätta passbitar/täcksidor, skruva handtag, sockel, ho/häll m.m som tar tid.

12. M
    Medlem Nivå 4
    Mitt kök har 3 ggr så många stommar och det tog 3.5 dagar att installera för 1 man. Jag hjälpte till enbart med lyften. Det är dock lite mer monteringsjobb i ditt fall man 16 timmar borde vara mer än tillräckligt för allt.

13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Runt 20 timmar skulle jag säga.

14. P
    Medlem Nivå 5
    Som flera redan sagt, att montera och hänga upp stommarna tar inte så lång tid. Att lägga in hyllplan tar inte heller så lång tid, men om det är mycket lådor kan det dra iväg lite. Sen tillkommer såklart allt fix med täcksidor, såga ur för diskho/häll, etc, etc...

Min tidsuppskattning i grova drag:
    - Montera skenor och hänga upp stommar: 4h
    - Bygga och montera lådor, hyllplan, etc: 4h
    - Kapa och montera täcksidor/socklar: 3h
    - Kapa, såga ur och montera bänkskiva: 2h
    - Montera vitvaror (exkl el): 3h
    - Montera dörrar: 4h
    - övrigt småfix: 2h
    - Resor/inköp: 2h
    Totalt: 24h (alltså mantimmar)

Edit: 24h är nog i överkant, men om de är två pers hela tiden blir det inte supereffektivt...

15. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar, uppskattas!
    Om det inte framgår av ritningen så är de två små lådorna under ugnen de enda lådorna.
    Det var en person som jobbade på att sätta upp köket huvudsakligen.