Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rimlig post för el till fritidshus med el med tomrör till tomt?

1. A
    Anonym
    Hej!

Tänkte bygga ett fritidshus på ca 100kvm där jag har tomrör för el till tomten. (ingick i köpet)

Hur mycket är rimligt att lägga på kalkylen för el? Förstår så klart att det kan variera väldigt mycket beroende på hur mycket el jag ska ha - men tänker att dra det genom tomrör till tomt och sedan upp till huset/plattan och elcentral osv är det som kostar mest? Hur mycket kan man höfta till med ungefär?

Kan man komma överens med elfirman om att dra flexrören själv för att få ner kostnaden lite tro? Eller är det ingen som vill gå med på något sånt?

2. E
    Medlem · jämtland · 22 664 inlägg

elmont

Medlem
    Att dra elrör/slang själv spar inte så mycket. Drar en yrkesman fördragen slang borde det ta kanske 2 dagar, ska man dra in tråd i förlagda slangar tar det kanske en dag OM alla slangar ligger/går dit dom ska. Komihåg att när man drar slangarna måste man veta i detalj hur det ska kopplas, vet man inte det så blir det ett rent lotteri. Dessutom är det ingen höjdare att komma till ett hus där någon annan dragit slang. Man har ju inte en aning om hur slangdragaren tänkt och det första man får göra är att försöka lista ut hur det är draget. Det finns ju många olika vägar att gå och dom flesta tänker lite olika.
    Men ta kontakt med en elfirma och fråga, du måste ju i alla fall anlita en elfirma för att få nätägaren att ansluta ditt hus. Dom ska fört göra en föranmälan till nätägaren där denne svarar på om du får ansluta, när det sedan är klart för själva anslutningen gör elfirman en färdiganmälan och då kommer dom och ansluter anläggningen. För och färdiganmälan är inget en "vanlig" kan göra utan det måste vara en "behörig installatör".

3. A
    Anonym
    Stort tack för ditt svar! Då kommer jag inte försöka få dra det själv. :) Och stort tack för info om hur det går till. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.