Byggahus.se
A
Fått en offert. Vore MYCKET intresserad av vad ni säger om detta.

Detta ingår:

• inköp och installation av en Josef Davidsson 320 smalspis (kostar i runda slängar 25 inkl. lite brandskydd, https://josefdavidssons.se/produkt/vedspisar/josef-davidssons-320/)
  • putsning av en av sidorna på brandskyddet vid sidan av spisen. Sedan syns ju lite annat också på "toppen" och på "fronten" på båda brandskyddssidorna.
  • Frakt på kaminien
  • Håltagning för rökgången genom lättbetongvägg ca 40 cm.
  • Lagning kring rökgången.
  • Helisolerade rör/krökar ca 150 cm
  • Oisolerat rör, svart, ca 70 cm
  • Rörstöd mot golv.
  • Brandtätningsmassa
  • Böjbart rör i skorstenen med dimension 120 mm, ca 6 meter.
  • Vermekulit mellan böjbart rör och skorsten
  • Anslutning böjbart rör i skorsten och det isolerade rökröret
Dessutom ingår INTE
  • bortforsling av byggmaterialrester
För detta har denna firma specat

Totalt att betala efter ROT och inkl moms: 70'
Arbetskostnad efter ROT: 28'

Om jag räknar rätt här så blir arbetskostnaden före ROT

28*1,3 = 36,4'

och eftersom de varit så snälla och specat timpriset 580 kr så kan jag räkna ut följande att arbetet skulle ta en man heltidsarbete

36400/580 = 63 timmar.

Det är 1 1/2 veckas jobb det. Rimligt?

Kikar man på materialkostnaden så får man följande

Materialkostnad = 70 - 28' = 42'

Spisen inkl brandskyddssidor kostar i runda slängar 25 (kaminen kostar 20 så jag har tagit i!). Detta slutar alltså med

42' - 25' = 17'

Är det rimligt att materialet för

• böjbart rör 6 meter
  • isolerat rör ca 150 cm
  • isolerat rör ca 70 cm
  • rörstöd mot golv
  • vermekulit
  • brandtätnings
  • massa
kostar 17 000 riksdaler?

Röret skall ju göra två böjar, en 90 grader och en 45 ungefär. Så det tillkommer sannolikt två "böjar". Det har han dock inte specat.

Tacksam för synpunkter

A
Svara på mitt eget med lite information från "nätet" vad gäller material.
  • Skorstenslängd isolerad med låsband, h=94 cm. Kostar 1500 kr stycket = 3000.
  • böjbart insatsrör dubbelväggigt 6 meter à 650 kr = 4000
  • rör rakt, oisolerat 100 cm à 500 kr = 500
  • rörböj 90 grader à 500 = 500
  • rörböj 45 grader à 500 = 500
  • bottenkona och toppfoder à 500 kr styck = 1000
  • vermekulit 100 liter à 600 = 600
  • puts/bruk 200 kr
Totalt får jag detta till strax över 10 000 och då har jag räknat högt och med för långa rör. Inte några reapriser. Jag har säkert glömt något som tätningsmassa (100 kr/st) och anslutningar mellan de olika rören. Skruv och nitar. Säg 12 000.

Avansen på detta blir då (lågt räknat) 17/12 = 1,42 dvs 42%. Rimligt?

A
Svarar igen själv. Fick ny offert och bra kontakt med en annan firma. Ca 20’ billigare. Det är ganska mycket.

Jag tyckte att arbetstiden var högt tilltagen. Vi gjorde en skorstensrenovering för några år sedan när vi tog bort kajbon och drog rör. Vill minns att det iaf inte tog mer än två dagar, snarare bara en. Hantverkaren hade med ett par praktikanter från IV programmet som var hjälpredor, jag själv hjälpte också till. Ditt jobb verkade ju inte så väldigt komplicerat.

Här skrev jag om skorstensrenoveringen: http://ylven.blogspot.se/2012/04/renovera-skorsten.html

A
ylven ylven skrev:
Jag tyckte att arbetstiden var högt tilltagen. Vi gjorde en skorstensrenovering för några år sedan när vi tog bort kajbon och drog rör. Vill minns att det iaf inte tog mer än två dagar, snarare bara en. Hantverkaren hade med ett par praktikanter från IV programmet som var hjälpredor, jag själv hjälpte också till. Ditt jobb verkade ju inte så väldigt komplicerat.

Här skrev jag om skorstensrenoveringen: [länk]
Ja. Två dagar känns rimligt och det är vad den nya installatören hamnade på ungefär. Då fick jag också helt isolerade rör genom vägg och upp till kanal, glidskydd och montering av glidskydd, gnistskydd i glas och montering av det. Allt det här fick jag med den nya installatören och dessutom 13 000 kr billigare på totalen! Snudd på att den första offerten var något slags lurendrejeri?

Microkatten
En kostnad inkl ROT på 28’ ger 40’ exkl ROT (28/0,7). Men det är ju ännu dyrare än vad du hade räknat med... :worried:

A
Tänkte avsluta denna tråd. Nu är spisen installerad och färdig. Installatören var här i stort sätt två hela dagar och han var helt själv vilket säkerligen gjorde att det tar lite tid. Upp och ned för stegen upp till skorstenen är ju inte direkt något man gör blixtsnabbt. Spisen kostade 25 och totalt var fakturan på 56'. Så, 14' billigare än den andra offerten vi hade. Så det lönar sig att ta in flera offerter.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
A
Kan rekommendera Eldabutiken i Gnesta. Det var bra folk, bra utfört och inga konstigheter med fakturor eller annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.