Hej, jag har tjuvläst i detta forum många år, lärt mig mycket och fått många skratt. Nu önskar jag lite rådgivning av er :)

Jag har en sommarstuga i Blekinge och ena byggnaden behöver byta fasad då det inte är någon luftspalt på den befintliga och det är ruttet på flera ställen ned mot sockeln. Även södra vindskivorna på boningshuset behöver bytas, samt två ytterdörrar.

Jag har fått in offert för rivning, ny vindpapp, läkt, panel, två ytterdörrar, vindskivor för ca 145.000kr ink moms efter rot.

Obs målning är inte medräknat.

Röda kryss behöver inte ny panel och är inte medräknad i offerten. Dörrar som behöver bytas är markerade i rött samt vindskivan. Altandörren och fönster är ok.

Hoppas jag inte varit allt för otydlig och är tacksam för svar :)

• Röd sommarstuga i Blekinge med sektion markerad med rött kryss, som inte behöver ny panel enligt offert för fasadbyte och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med blommor vid väggen, röda kryss på en del. Vindskivor och dörrar markerade i rött för byte. Grönska och klar himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Förråd med rödmålad vägg, trädgårdsverktyg hänger på väggen, hylla med trädgårdstillbehör och en vattenkanna syns på golvet.
    Skapa konto
  • Tak med röd fasad där en vindskiva är markerad i rött för byte, två vita dörrar och en luftvärmepump syns också.
    Skapa konto
  • Röd sommarstuga med vit dörr markerad i rött, omgiven av buskar. Taket är vitt och fasaden har rödmålade panelbrädor. Text "Dörr ett" visas.
    Skapa konto
  • Trädäck med träbord och stolar, röd stugfasad i bakgrunden med vit ytterdörr och fönster, samt texten 'Dörr två'.
    Skapa konto
Har du räknat ut den totala fasadytan ungefär? Hur många arbetstimmar har de angett i offerten?

• Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du räknat ut den totala fasadytan ungefär? Hur många arbetstimmar har de angett i offerten?
Hej, jag har tyvärr inte dom exakta måtten just nu men uppskattar det till ca 60-70kvm.

Har fått en väldigt simpel offert på bara totalen. Men det är en bra och seriös snickare som använts av grannar.

Jag vill mest få ett hum att ca priset är rimligt. Har inte än begärt mer specificerat med vad material, dörrar osv kostar.

• Gilla
eric lindblom
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag hade i varje fall inte blivit förvånad om jag fick en sån offert på det jobbet... Det verkar vara rätt mycket jobb.

• Gilla
Magnus Nilsson6085 och 5 till
  • Laddar…
A
Luftvärmepump, fasadskåp el, nya plåtbleck behövs, går panelen upp under inklädnaden vid takfot, taksprång?

Spontant tom bra pris. Ingår allt material? Dörrar =billigt.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
P.Öberg skrev:
Luftvärmepump, fasadskåp el, nya plåtbleck behövs, går panelen upp under inklädnaden vid takfot, taksprång?

Spontant tom bra pris. Ingår allt material? Dörrar =billigt.
Det gäller inte boningshuset med luftvärmepumpen, där är det endast vindskivorna som ska bytas :)

Panelen går idag inte in under utan slutar emot takfoten om jag förstått det rätt.

Allt material ingår :)

A
Så det är den lilla husdelen på bild 1? Minus det röd kryssade

P.Öberg skrev:
Så det är den lilla husdelen på bild 1? Minus det röd kryssade
Precis :)

A
Tack. Nu förstod jag det var fotat runt om. Nej det låter dyrt. Fråga hur det är räknat.
1 man 3 veckor? Minus rot just nu 50%.
Ca 45 000kr
Material + 45 000? =90 000
Beror mycket på dörrvalen så kommer man upp i pris. Även panel i rätt kulör mellanstruken är dyrare än vit grundad men utgår från att byggaren kör färdigt du behöver bara måla 1 gång.

Ta lite fler detaljer kring priset.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P.Öberg skrev:
Tack. Nu förstod jag det var fotat runt om. Nej det låter dyrt. Fråga hur det är räknat.
1 man 3 veckor? Minus rot just nu 50%.
Ca 45 000kr
Material + 45 000? =90 000
Beror mycket på dörrvalen så kommer man upp i pris. Även panel i rätt kulör mellanstruken är dyrare än vit grundad men utgår från att byggaren kör färdigt du behöver bara måla 1 gång.

Ta lite fler detaljer kring priset.
Låter klokt, då det är en sommarstuga så är vi inte så noga att det är dom bästa dörrarna och kan nog absolut komma ner i pris!

Det här ett forum för glada amatörer. Så varför inte kränga på dig snickarbältet och göra jobbet själv? Det är ett utmärkt exempel på hempul av enklaste sorten som dessutom kan göras lite pö om pö. Lågt hus, så inga ställningen behövs. Till råga på allt -Gratis rådgivning!😀.

Om priset är rimligt, vet jag inte, då jag aldrig anlitar hantverkare.

• Gilla
Leo_Martin och 12 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det här ett forum för glada amatörer. Så varför inte kränga på dig snickarbältet och göra jobbet själv? Det är ett utmärkt exempel på hempul av enklaste sorten som dessutom kan göras lite pö om pö. Lågt hus, så inga ställningen behövs. Till råga på allt -Gratis rådgivning!😀.

Om priset är rimligt, vet jag inte, då jag aldrig anlitar hantverkare.
Haha jo, den är med i kalkylen också, har renoverat och byggt en hel del på mina två hus men tänkte om det är värt att lyxa till det med hjälp en gång 😂

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ta in fler offerter.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag fick en offert på ca 70k för byte av nockplåt och vindskivor på två gavlar härom året, så 145k låter billigt i jämförelse med det.

(Nej, jag accepterade inte offerten utan det slutade med att jag gjorde jobbet själv istället.)

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Låter inte fruktansvärt dyrt eftersom det är inkl allt marerial och ett fast pris. Men hade jag haft 145k att lägga på valfritt område hade jag kommit på väldigt mycket roligare saker än fasadbyte. Hade tyckt det vore värt besväret att lägga tiden själv på det till kostnad av väl utvalt material för kanske 30 000kr totalt?

• Gilla
1121andreas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.