Byggahus.se
Ska byta ett fönster i vardagsrummet. Från ett gammalt träfönster från 70-talet som börjar ge sig, till 2 fasta med totalt samma mått som det gamla. Offerten jag har fått är inklusive allt (material, montering, bortforsling, arbetskostnad) och ligger på 16 900 efter ROT. Fönstret är från H-fönstret i Lysekil, så så vitt jag fattar så är det ju bra kvalitet. Fönstret är på markplan och fasaden är tegel. Är detta rimligt? Jag tycker att det låter något dyrt..? Bytte ett annat fönster för några år sedan med en annan firma och där betalade jag (utan att be om offert innan) ca 14 000 (Elitfönster, övervåning där fasaden är trä, om det spelar nån roll).

Ponera att det tar högst 4 timmar/fönster, 8 timmar. Typ 5 000 kr i arbetskostnad innan ROT, 3 500 kr efter ROT. Lite installationsmaterial för en tusenlapp eller två, någon framkörningsavgift också.....
5-6 000 kr i installationskostnad? Plus fönster.

Nytt fönsterbleck? Fönstersmygar i plåt? Är det trästomme?

Det blir dyrt att byta ett fönster, eftersom firman måste ta betalt 16 timmar även om det bara tar halva tiden, det är inte säkert dom kan fylla upp dagen någon annanstans

Jag fick faktura för tre fönster nu!

6 timmar x 2 man = 12 h snickare
4 timmar plåt

Snickarna var på plats i 5 timmar. Ett fönster kärvade och drog ut på tiden. 1 h 2 man på mtrlinköp kanske är rimligt......
Foder insida intakt.

Plåtis var dock bara här i drygt 2 h så lite konfunderad vad han gjorde resten av tiden. Materialet antar jag finns i bilen och han fixar allt på plats?
14 tkr före rot, 11 efter rot. Några tusenlappar dyrare än jag tänkt men kanske inte orimligt.

H hellohello skrev:
Jag fick faktura för tre fönster nu!

6 timmar x 2 man = 12 h snickare
4 timmar plåt

Snickarna var på plats i 5 timmar. Ett fönster kärvade och drog ut på tiden. 1 h 2 man på mtrlinköp kanske är rimligt......
Foder insida intakt.

Plåtis var dock bara här i drygt 2 h så lite konfunderad vad han gjorde resten av tiden. Materialet antar jag finns i bilen och han fixar allt på plats?
14 tkr före rot, 11 efter rot. Några tusenlappar dyrare än jag tänkt men kanske inte orimligt.
Körde du på löpande eller offert?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Körde du på löpande eller offert?
Från början skulle jag ha bytt fem fönster och då fick jag en muntlig uppgift om ca en dags jobb plus plåt.

Så jag körde ju löpande men ett hum om kostnaden hade jag ju.

H hellohello skrev:
Från början skulle jag ha bytt fem fönster och då fick jag en muntlig uppgift om ca en dags jobb plus plåt.

Så jag körde ju löpande men ett hum om kostnaden hade jag ju.
Ok. Jag bytte två fönster själv i somras, ett jävla meck, fattar inte hur fan snickaren gjorde när han bytte ensam i badrummet. Det tog bara nån timme så var han klar, vi höll på i flera timmar/fönster när vi bytte själv. Antagligen hade han Essves lättbetongskruv för karmhylsa, men såna kunde jag inte få tag på i tid. Så det blev till att torrpassa och märka ut för att kunna sätta plugg. Man har ju bara en chans på sig så det måste bli rätt. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.