Ahlsells listpris är 2484 ex moms men efter sedvanlig rabatt 852 kr ex moms. Så materialkostnaden ser fullt rimligt ut, ser inte ens ut som påslag.

Du verkar ha råkat ut för en hantverkare som tar bra betalt för sin tid och inte tjafsar om materialet. Jag förutsätter att minimumdebiteringen och timpris var kända och i så fall verkar det ju rimligt.

Ahlsells produktbeställning för dimmer LED UNI 400W, vit, med artikelnummer 1360258, pris 852,36 SEK exkl. moms, levereras 2025-06-04.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 7 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Att jag som företagare sen får 2485 kr rabatt per dimmer är ju en annan sak...
Fast jag gissar att du inte är/har en elfirma?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag gissar att du inte är/har en elfirma?
Verkligen inte, en storkonsument har säkert mer. Men om det behövdes på hyllan så hjälpte inte Ahlsell i det här fallet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för olika typer av belysning du vill dimra som motiverar en universaldimmer?
Det är vanliga taklampor bara. Men nu är det det dom installerat så är nog inte mycket lönt att bråka där :)

H Hans G2 skrev:
Ahlsells listpris är 2484 ex moms men efter sedvanlig rabatt 852 kr ex moms. Så materialkostnaden ser fullt rimligt ut, ser inte ens ut som påslag.

Du verkar ha råkat ut för en hantverkare som tar bra betalt för sin tid och inte tjafsar om materialet. Jag förutsätter att minimumdebiteringen och timpris var kända och i så fall verkar det ju rimligt.

[bild]
Jag förstår. Håller med att det låter rimligt då.

Min förvåning från början grundade sig nog mest i att jag hittade samma dimmer på typ Bauhaus eller Elbutiken.se för ~800kr inkl moms. Och att jag antog att en elektriker (som har någon slags rabatt?) då hade kunnat hitta samma. Men nu hittade dom ju istället för 898kr exkl moms. Vilket är ganksa många procents påslag mot vad jag hittade.

Men iallafall verkar det som att jag haft lite felaktiga antaganden hur prissättning fungerar här :)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Du ska vara glad att du inte fick 20 procent rabatt av den snälla elektrikern. Dvs, 2484 minus 20%. Plus moms...

• Gilla
Nyfniken och 15 till
  • Laddar…
Du fick ett mycket bra pris på materialet.

Ingen elektriker i stockholmsområdet hade debiterat så lågt materialpris.

Du har nu också garanti på både produkterna och installationen

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du har nu också garanti på både produkterna och installationen
Åså kommer den vanliga kommentaren med ”garanti”… Hur ofta går en installation sönder så att man måste åberopa garanti? Aldrig skulle jag vilja påstå, dvs inget man behöver. Visst kan en dimmer gå sönder men då är det inte elektrikern som står för detta utan tillverkaren/säljaren och den har man även utan att elektrikern köpt grejerna.

• Gilla
Zlatje och 18 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Åså kommer den vanliga kommentaren med ”garanti”… Hur ofta går en installation sönder så att man måste åberopa garanti? Aldrig skulle jag vilja påstå, dvs inget man behöver. Visst kan en dimmer gå sönder men då är det inte elektrikern som står för detta utan tillverkaren/säljaren och den har man även utan att elektrikern köpt grejerna.
Jag håller med till 90%

Du har naturligtvis garanti om du köper samma prylar på Jula men du måste instalkera garantiprodukten själv eller ringa en ny elektriker

• Gilla
Herr Klocka och 6 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:

[bild]
Bra om det är så. Så trist och otransparent med alla de som håller ner timpriset och tar hem det på rejält tilltagna materialpåslag. Kanske en elektrikerkontakt TS ska lägga på minnet trots allt. Möjligen med lite förhandling/förfrågan om priset nästa gång

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
@
E Eldt skrev:
Hej på er.

Har nyligen haft en elektriker här som har bytt 5 st dimmers från "gamla" till LED. Totalt landade fakturan på 10,189 efter 50% ROT. Detta då det framförallt var materialkostnaderna som drog iväg.

Så jag undrar till er vad ett rimligt pris för denna dimmer är? Jag hittar online för billigare än min faktura (online-priset är ju dessutom inkl moms.). Men elektrikern säger att "Det priset ni ser online är alltid billigare än det vi handlar då dom har central-lager osv och skickar ut".

Jag tycker det låter lite märkligt men kan ju såklart ha fel.

Dimmerna i fråga som dom köpt är en "Renova dimmer LED universal 400W vit". Sen kan man väl diskutera om 400W är det som behövs för en LED tak-lampa men det är nog en annan fråga :)

Inga superstora summor men känns lite som att man blir lurad, och det är ju aldrig kul.

Tack för hjälpen!
De kostar normalt 500-700 kr/styck på affären om du väljer ett känt märke.

Jag har alltid köpt material själv på affären och sedan bett elektrikern att koppla in grejerna. Det har aldrig varit några problem ....

Hade elektrikern här för några veckor sedan och då var priset 700 kr/timme.

• Gilla
Åboen1 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Fast de brukar stå för en ny dimmer som ersättning men tillverkaren ersätter ju inte för installationen. Aldrig hänt under mina 15 år i yrket 😅
Vi får åka ut då gratis på garanti.

• Gilla
Bobbe1996 och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Fast nu handlade det inte om ett godtyckligt "känt märke" utan om precis produkten "1360258" som är dyrare än så.

Om sen TS verkligen behövde just dessa och var införstådd och villig att betala merkostnaden är en annan fråga som bara TS kan besvara.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:

Jag har alltid köpt material själv på affären och sedan bett elektrikern att koppla in grejerna. Det har aldrig varit några problem ....

Hade elektrikern här för några veckor sedan och då var priset 700 kr/timme.
Om en kund vill springa omkring och leta "lågpriser" har jag absolut inget problem med det - men jag gör inte det. Jag går till min ordinarie leverantör - och där hittar jag allt jag behöver - till ett nettopris som både jag och mina kunder kan leva med.

• Gilla
DaliMannen och 5 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
till ett nettopris som både jag och mina kunder kan leva med.
Kan/vill du berätta vad du betalar för den aktuella dimmern?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan/vill du berätta vad du betalar för den aktuella dimmern?
Dimmern finns i min leverantörs sortiment - men det ingår i mina affärsprinciper att inte ge ut kommersiell information till tredje man, sorry.

• Gilla
  • Haha
Freddedan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.