Hej,

Vi håller på att bygga ny villa, Nybro från smålandsvillan. Vi har valt att få golvet (ekparkett) levererat löst, främst för att slippa de skarvar/trösklar som annars blir då golvet läggs i fabrik och husmodulerna sedan skarvas ihop på byggplatsen. Detta val innebär också att golvlister, innerdörrar(smygar, foder etc) samt lister i de modulskiljande väggarna (typ stora öppna "valv" mellan kök, vardagsrum, matrummet) också kommer omonterade.
Tanken var från början att göra detta jobbet själva, men ju närmare leveransen vi kommer desto mer sugen blir man på att slippa det, vi skulle också kunna flytta in lite snabbare om vi lät hantverkarna på plats göra klart allting..

Vi har nu fått en offert på 20 000kr inkl. moms för att färdigställa ovanstående, det skulle alltså innebära en arbetsvecka. Är detta rimligt?
Det är ca 100kvm parkett som ska läggas, 2 innerdörrar samt listerna. Snickarn säger sig behöva 3 dagar för golvet och 2 dagar för lister, dörrar etc.

Om man vänder på det, hur mkt arbete är det för en vanlig lekman att göra detta? Har aldrig lagt golv tidigare, men har inte tummen mitt i handen. Fixar man det på 2 helger och kanske några kvällstimmar här o där?

Jag tycker snickarens bedömning låter rimlig.
Det är ju en del passning vid övergången från rum till rum.
Och finsågning runt elementrör och så.

Dina 2 helger + "några kvällstimmar" blir ju minst lika mycket.
Och jag tror inte du lägger 100 m2 (4 rum?) på två helger.
Jag tror att du kanske kommer knappt halvvägs.

Men pengar är pengar :)

Tillägg:
Förresten vet jag inte om det stora golvet kan läggas i en bit. Vet du?
Kanske behövs det dilationsfogar (som tar upp golvets rörelser) där trösklarna annars skulle vara.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Jag tycker snickarens bedömning låter rimlig.
Det är ju en del passning vid övergången från rum till rum.
Och finsågning runt elementrör och så.

Dina 2 helger + "några kvällstimmar" blir ju minst lika mycket.
Och jag tror inte du lägger 100 m2 (4 rum?) på två helger.
Jag tror att du kanske kommer knappt halvvägs.

Men pengar är pengar :)

Tillägg:
Kanske behövs det dilationsfogar (som tar upp golvets rörelser) där trösklarna annars skulle vara.
Håller med ovanstående.
Låter mycket rimligt.

KnockOnWood skrev:
Tillägg:
Detta är viktigt! Det finns information hos varje golvtillverkare hur stora ytor som får läggas. Ju större ytor desto viktigare är det med distanserna vid väggarna, tyvärr kan det bli svårt att hitta lämpliga golvlister som är tillräckligt breda.

Vi la gillestuga, hall, trapphus och ett förråd i ett stycke. Totalt 35m2, måtten var ok och socklarna (allmogesockel) var tillräckligt bred men det är lätt att såga någon millimeter för mycket...

Jag vet inte hur strikt det är med läggningen och bredd.

Jag har ett Kährs bokgolv som ligger i en bit på en bredd av 12 meter, och det har inte varit några problem.
Det går från under köksbänskåpen genom kök, matplats, vardagsrum och en korridor utanför sovrummen

PS
Ser nu att Kährs är mycket toleranta när det gäller maxbredd.
Citat från läggningsanvisningen:
För större golvytor (> 6 m bredd) skall man räkna
med 1,5 mm rörelsefog per meter golvbredd. Denna
rörelsefog skall finnas runt hela golvet. För lamellparkett
med Woodloc 5S är den maximala golvbredden 25 m.
Men in till mina tre sovrum är det delat med en list i stället för tröskel.
Det var kanske lättare för snickarna än att "lägga baklänges" in i rummen "bakom" dörröppningarna.

Redigerat:
Jepp precis så det kommer bli för oss. Har även sett att andra gjort likadant i samma hustyp så jag tror det funkar.

Nå, lägger ni det själva?

20 loppor blir några lådor champagne till inflyttningsfesten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.