Byggahus.se

Rimlig kostnad för rördragning och anslutning till värmesystem?

805 läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag fick en muntlig offert ifrån ett VVS-företag med ett spann på 10-12000kr för 2 dagars arbete.
    Detta innebar ca 10 meter rördragning för 2 intilliggande rör. Inkoppling av värmeväxlare, pump och shunt till fördelade (redan installerad) på ena sidan, och inkoppling till befintligt värmesystem på andra sidan.

Det behöver borras genom en innervägg och en yttervägg.

När det väl var dags så kunde inte VVS:aren och hänvisade mig till hans samarbetspartner.
    Denne ville ha över 20000 i fastpris för samma arbete.

Vad är en rimlig tidsåtgång för ett sådant här jobb (och om någon har tid/möjlighet får ni gärna ge er på en uppskattning på materialkostnad också, men det är främst tiden jag tänker på).

Det är 6-8 krökar och 20 meter 16mm:s rör (10x2). Det enda materialet är rören och kopplingarna, shunt, värmeväxlare m.m har jag redan.

Tacksam för alla svar, måste ge besked i morgon.

Ps. Ifall man vill vänta med arbetet och i nuläget har ett vattenfyllt system (utan glykol) med tryck. Hur får man ut vattnet på enklaste sätt utan att man riskerar förstöra något?

2. H
    Medlem Nivå 1
    Förtydligande. Det är 6-8 krökar och 20 meter 16mm:s rör (10x2). Det enda materialet är rören och kopplingarna.

Shunt, värmeväxlare m.m har jag redan.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Ingen som vågar sig på en gissning?

4. B
    Medlem Nivå 4
    Det är lite svårt att förstå vad du vill ha gjort på din beskrivning..

5. H
    Medlem Nivå 1
    Tack Blund, jag ska försöka förtydliga.

Rörläggaren ska koppla in ett rör på varmvatten och en som ska gå på en retur. Dessa rören ska sedan gå igenom 2 väggar (en innervägg och en yttervägg) och däremellan krökas ca 6-8 gånger, för att sedan anslutas till en värmeväxlare. I arbetet ingår också att ansluta växlare, shunt och pump och tryckkärl till en fördelade för golvvärme.

Materialet som ska inhandlas är endast 16mm PEX rör och det som kan tänkas behövas för att hålla rören på plats, kanske skarva?
    Materialet köps ifrån Ahlsell med -20% ifrån listpriset (säkert dyrt men väldigt lite materiel så hur blodigt kan det bli?).

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Oerhört svårt att sia om.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka