Undrar lite över vad som är rimligt att betala för omläggning av plåttak och skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter.

Vi upptäckte fuktgenomsläpp i vårt plåttak över uterummet och anlitade då snickare och plåtslagare för att åtgärda felet. Plåtslagaren anlitades genom snickaren. I december i år jobbade två plåtslagare med att klippa bort plåten som var skadad (ungefär 2kvm) och tog fram nytt material som visade sig vara obrukbar. Fick då en faktura på ca 10000kr efter ROT för det arbetet.

Nu i januari var plåtslagarna här igen och har lagt på ny plåt. För två man tog det ca 10h att lägga den nya plåten. Har nu fått ytterligare en faktura på 18700kr efter ROT.

Är det verkligen rimligt att betala nästan 30000kr för att lägga om 2kvm plåttak? Känns spontant som att de försöker blåsa mig men jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med så jag skulle behöva er hjälp!

• Gilla
hansan
  • Laddar…
Vad är det för typ av takplåt? Svårt att uppskatta materialkostnad och tidsåtgång utan att veta

Svårt att svara på utan att ha sett ,lägg gärna med bilder..
Men spontant känns det lite dyrt...
Men finns det ställning?
Vad var problemet första gången?

• Gilla
hedet
  • Laddar…
Ingen ställning, bara stege. Taket har utgjort balkong och man har då satt stolparna till räcket genom plåten så där har vattnet tagit sig ner i taket.

• Tak med korrugerad plåt och rötskador, troligen på grund av felaktig montering av räckesstolpar, syns i bilden. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person vid tak med skadad plåt och trä, där vatten har tagit sig in genom stolphål. Skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vått plåttak med genomgående stolpar och omgivande träd, sett från ett fönster, indikerar vatteninträngning.
    Skapa konto
R
2m2 har dom skarvat i bandtäckningen i takfoten?

R Rejäl skrev:
2m2 har dom skarvat i bandtäckningen i takfoten?
Lite osäker på vad du menar, fakturan specade 2,5kvm, min uppskattning är att det rör sig om max 2kvm material. Har inte kollat närmre på takfoten ännu men möjligt att de skarvat där.

R
Har dom bara lagt ny plåt där plåten saknas på denna bilden eller har dom lagt hela längder ifrån fasaden och ända ut i takfoten?

• Bild av ett tak under renovering med ny vit plåt, gammal takbeläggning borttagen. Byggarbetare i reflexbyxor synlig på kanten av taket.
    Skapa konto
R Rejäl skrev:
Har dom bara lagt ny plåt där plåten saknas på denna bilden eller har dom lagt hela längder ifrån fasaden och ända ut i takfoten?
Bara där plåten saknas. För en lekman känns resultatet inte toppen heller då regnvatten blir stående där de skarvat.

• Vattenpöl på svart plåt där skarvarna inte är täta, med vattenansamling efter regn.
    Skapa konto
  • Regnvatten står stilla på taket där två plåtar är ihopskarvade, vilket orsakar oro över otillräcklig avrinning vid skarvarna.
    Skapa konto
R
Oj det är ingett jag skulle rekomendera dig att betala för, är ingen plåtslagare men man skarvar inte bandtäckning i så låga lutningar som du har..
Betala inte fakturan!

• Gilla
Mattias Höglund1 och 4 till
  • Laddar…
S
Verkar ju onekligen som de skarvat i.... Känns inget vidare. Hur ser det ut åt andra hållet?
Som jämförelse betalade jag 70k för papp, plåt, takavvattning för 90m2 plåttak inkl ett burspråk. Tog en person 3-4 dagar plus att jag la pappen på en halv dag själv.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Oj det är ingett jag skulle rekomendera dig att betala för, är ingen plåtslagare men man skarvar inte bandtäckning i så låga lutningar som du har..
Betala inte fakturan!
Ajdå, är det så pass illa alltså? Ska försöka få tag på dem imorgon och se hur vi ska gå vidare 👍

• Gilla
Pia272
  • Laddar…
S swirve skrev:
Verkar ju onekligen som de skarvat i.... Känns inget vidare. Hur ser det ut åt andra hållet?
Som jämförelse betalade jag 70k för papp, plåt, takavvattning för 90m2 plåttak inkl ett burspråk. Tog en person 3-4 dagar plus att jag la pappen på en halv dag själv.
Ska försöka ta lite fler bilder imorgon. Ja, känns onekligen välsaltat när man jämför med kostnaden för ditt jobb!

R
J Johannes Chrunak Granell skrev:
Ajdå, är det så pass illa alltså? Ska försöka få tag på dem imorgon och se hur vi ska gå vidare 👍
Du behöver bestrida fakturan helst skriftligt!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Såhär ser det ut nerifrån. Har kontakt med en annan plåtslagare för att få en second opinion innan jag går vidare med att bestrida fakturan eller liknande.

• Byggdetalj av takfot och plåt där trästycken möts vid en husvägg; taket har smärre regndroppar.
    Skapa konto
  • Plåtbeklädd balkong med viss rost och skräp.
    Skapa konto
  • Plåttak sett underifrån, med viss smuts och skräp. En dörr och fönster syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Jobbet ser sådär ut men debitering är nog tyvärr helt ok.
Två gubbar i 10 timmar bör kosta en 10k ex moms. Sen tillkommer material och tex servicebil.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.