Monteringshjälp IKEA-kök.

Jag ville ha hjälp med montering av köket men ville egentligen ha hela rummet som är på 7,7 kvm omgjort dvs gipsplattor på väggar, måla väggar, 4m2 kakel, och lägga ett laminatgolv.

Priset på Ikea-grejerna ligger på 75.000 men jag fick hembesök från en ung kille från installationsfirman som Ikea hänvisar till.

Han föreslog också att taket skulle sänkas några cm med gipsskiva och dra ledningar där ovan och sätta några spottar i taket.

Han menade sig också på rak arm kunna se att det kakel som fanns i mitt kök troligen hade asbest i fog-materialet och lite snabbt slängde han in att han skulle skicka ett prov som skulle kosta 1500 kr.

Det kom senare tillbaka positivt vilket förvånade mig för jag har aldrig hört om asbest i dessa hus.

När han senare skickade vad den totala installationen skulle kosta står där en fast summa överst på ca 102.000 som med rotavdrag blir 78.000 (där ingick asbestsanering av golvmatta och kakel - han tog bara prov på kakel)

Men under där slänger han dit ytterligare kostnader som gör att totalpriset blir ännu mycket högre.

Rörliga delar
Elarbeten kommer att kosta ca 17.000 - 22.000 EFTER rotavdrag
Måleriarbeten kommer att kosta 11.000 - 16.000 EFTER rotavdrag
Dessutom passus om tillkommande byggarbeten debiteras med 600kr/timme.
Tillkommande rörarbeten debiteras med 700kr/timme
Tillkommande material debiteras med netto+15% moms
Resor tillkommande arbeten 12kr/km inkl moms

Dessutom kostnad för asbestprov ska läggas på utöver ovanstående.
Dessutom reserverar man sig för dolda, ej kalkylerbara förutsättningar

Så då blir kontentan av den fasta kostnaderna + rörliga måleri + rörliga elarbeten alltså mellan 106.000 och 116.000 efter rotavdrag och
sedan ytterligare tillägg och passusar för andra rörliga kostnader (som kan vara ändring av inkommande vatten och avlopp), jag tycker detta låter väldigt dyrt ...

Det är en frys, en kyl, en fläkt, diskmaskin, inbyggd varmluftsugn och mikrovågsugn som ska in.
Det finns el med två proppar i proppskåpet för köket för mitt 60-talshus.

Där diskmaskinen stod ska även den nya diskmaskinen stå, samma med fläkt, hade kombo kyl/frys där kylen, frysen ska stå också.

Tycker ni att detta låter rimligt?

• Ritning av ett kök med angiven yta på 7,6 kvadratmeter, inklusive uppmärkta placeringar för köksutrustning.
  • 3D-modell av ett IKEA-kök med grå skåp, svarta bänkskivor och mörkt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Baserat på att ha rivit ut två kök och installerat ikea så tycker jag det borde gå att lösa på kanske 80timmar om det planeras så alla är tillgängliga vid rätt tid och delar till kök finns tillgängligt.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Tack för svaret !

Ja, då är det ju helt klart ett saftigt högt pris, dessutom med många förbehåll .... jag får kolla alternativ ...

BirgitS
M matsqqqq skrev:
Han menade sig också på rak arm kunna se att det kakel som fanns i mitt kök troligen hade asbest i fog-materialet och lite snabbt slängde han in att han skulle skicka ett prov som skulle kosta 1500 kr.
Inget ovanligt med asbest mellan eller bakom kakel och under golv i kök från 60-talet men skickar du själv in provbitar på analys så kostar det mindre än 1500 kr, kanske 500 om jag minns rätt vad andra har skrivit i forumet.

M matsqqqq skrev:
Det finns el med två proppar i proppskåpet för köket för mitt 60-talshus.
Diskmaskinen bör ha en egen säkring, likaså mikron, ugnen och kyl/frys, så det behövs fler.
Har du inte dessutom separata säkringar för spisen?

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M matsqqqq skrev:
Tack för svaret !

Ja, då är det ju helt klart ett saftigt högt pris, dessutom med många förbehåll .... jag får kolla alternativ ...
Ska man ta in en firma som monterar ihop skåpen från Ikea kan det bli billigare att köpa från ett ställe där skåpen kommer färdigmonterade.

• Gilla
mudder och 2 till
  • Laddar…
Om du inte redan köpt ett IKEA kök, kolla med andra leverantörer. Låter hutlöst dyrt.

• Gilla
Hayder och 2 till
  • Laddar…
K
Låter väldigt dyrt i mina öron. Men det springer snabbt i väg när man bygger om kök.

Ta in någon mer offert men räkna med att det kommer att kosta närmare 100 000 oavsett vem ni anlitar. Kanske läge att fundera på om ni inte kan göra en del själva?

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar ! Läser och begrundar ...

Hej!
om jag förstår dig rätt vill du blåsa ut hela rummet och göra nya släta väggar, nytt golv nytt tak? Sen av ritningen att dömma har du två väggar som ska kaklas?
Plus diverse målerijobb.
Diverse el och rörarbeten kan man lätt räkna med.
Jag som snickare tycker offerten låter rimlig.
Visst du kan komma billigare undan med någon annan firma, men skulle inte tro det blir någon jätteskillnad
Du kan ju självklart montera stommar och så själv, eller som någon skrev, köpa färdigmonterade stommar från en annan tillverkare. Lycka till!

• Gilla
leesund och 1 till
  • Laddar…
Min kollega gjorde nyss om sitt kök som var väldigt likt det du skissat upp. Hon gjorde allt själv. Reglade till och med upp ena väggsidan själv och skruvade på 1 lager osb och 1 lager gips. Montera ihop stommar och skruvade upp dem fixade hon också. Men tror hon höll på i 3 månader till slut. Men då gjorde hon verkligen inte saker varje dag. Plus att elektrikern var sådär fullbokad som den alltid är så hon kunde väl inte göra något på 1 månad medan hon väntade på hen.
Men elektrikern kostade nog i runda slängar 20kkr. Detta inkluderade en ny liten elcentral och att dra upp 3fas från källaren i en 3 våningsbyggnad. Plus alla uttag i köket.

Så om du bara har lite känsla för en skruvmejsel så kan du nog fixa det själv. Om inte annat med hjälp av oss. 100 kkr är ju alltid 100kkr...

• Gilla
EnyaE och 2 till
  • Laddar…
Antagligen klarar du av att montera stomarna själv på inte mycket längre tid än inhyrd snickare. Det tar ändå en hel del tid så där sparar du en del.

• Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Antagligen klarar du av att montera stomarna själv på inte mycket längre tid än inhyrd snickare. Det tar ändå en hel del tid så där sparar du en del.
Ja, det har till och med jag klarat flera gånger :strong:

Att sedan montera/hänga upp skåpen är också busenkelt tycker jag.
Men tillgång till ett vattenpass rekommenderas förstås :)

Och att lägga ett laminatgolv är inte direkt high-tec, det klarar nog i stort sett vem som helst med två händer,ett måttband och en fintandad såg.

Kolla i vänkretsen, där kan finnas oanade förmågor!
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Matsqqqq!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det har till och med jag klarat flera gånger :strong:

Att sedan montera/hänga upp skåpen är också busenkelt tycker jag.
Men tillgång till ett vattenpass rekommenderas förstås :)

Och att lägga ett laminatgolv är inte direkt high-tec, det klarar nog i stort sett vem som helst med två händer,ett måttband och en fintandad såg.

Kolla i vänkretsen, där kan finnas oanade förmågor!
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Matsqqqq!
Tack ! :)

En vinkelhake är bra att ha också om man monterar stommarna själv. Det många inte tänker på är att stommarna måste monteras så de är raka i sig själva.
Många glömmer just den biten...

• Gilla
Tommynorskens och 1 till
  • Laddar…
Nja, alla klarar nog att på något sätt få upp en köksinredning, men vi är ju olika som personer och vår färdighet inom olika områden. Så jag säger nog istället att bedöm din egen förmåga och vilka krav du har på utförandet, innan du säger jajamen det här ska jag göra och att du har tiden för det.
Som noterats tidigare måste skåpen vara monterade i vinkel annars riskerar det att börja "tanda" vid montering, dvs de går inte att linjera perfekt i underkant och sedan blir det problem vid injustering av luckor och lådor som inte blir parallella/linjerar.
Slarvar du med väggskenan och kollar inte noga golvhöjder kanske du inte får in skåpsockeln utan att modifiera.
Och golv som hamnar fel vid dörrar, vinklar, elementrör, etc, t.ex. kvartslister istället för infällt under tröskel.
Nu kanske jag tillhör det petiga (gör själv) men jag ser direkt de här mindre bra monteringarna/snickerier, samtidigt som andra inte märker det. (jo jag vet det finns hantverkare som är riktigt bra och de som inte ska hålla på med yrket)
Det viktigaste är att du ska vara nöjd med det färdiga kök. Tyvärr inga lätta beslut;)

• Gilla
Ackis84 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.