1 737 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Rimlig kostnad för att koppla in vatten och avlopp i kök?
Hej! Ska få ny bänkskiva monterad. Vill ha vatten och avlopp riktigt inkopplat så bett om offert från VVS-firma för detta. Vill kolla av vad ni anser är en rimlig kostnad.
Det som ska göras är:
- Montera och koppla in blandare
- koppla diskmaskin till vatten och avlopp
- koppla på avlopp till diskhon
- Montera tätskikt/skydd i diskbänken för atta rörgenomföringar mm så det blir tätt
- fästa vattenledningarna på ett bra sätt i skåpet
Tacksam för er bild av tid/pris för en sådan operation av en VVS-firma. Tack!
Det som ska göras är:
- Montera tätskikt/skydd i diskbänken för atta rörgenomföringar mm så det blir tätt
Moderator
· Stockholm
· 54 100 inlägg
Framgår inte tydligt hur det är med bef. rör. Har du alltså rör som kommer upp i skåpet, till rätt höjd så att det bara är att koppla in blandaren? Eller kommer rörfirman även att behöva dra nya rör till skåpet, eller förlänga rör i skåpet?
Jag tror det är viktigt att du har det klarlagt innan du begär offerter. Ta gärna bilder som visar vad som skall göras och skicka med i din förfrågan. Så tror jag att du får bättre svar från en rörfirma. Närbilder på ev. kopplingar som sitter på rörändarna.
Ett sådant jobb går troligen så snabbt att det kan ta rörfirman längre tid att åka dit och titta på vad som skall göras än vad själva jobbet tar. Och om du begär offert med fast pris, så kommer du troligen att råka ut för att de bättre rörläggarna skippar dig som kund, och offerter som du får blir väldigt höga. Det tar längre tid att skriva offerten än vad arbetet tar (liite överdrivet, men...).
Om allt stämmer så handlar detta om 30 - 60 minuters jobb på plats, till det kommer restid, lasta verktyg och material osv (så räkna medd 3 - 4h debitering). Visar det sig att något inte stämmer så det måste hämtas annat material så blir det lätt en dubbling av tiden, minst.
Å andra sidan så är det rätt lätt att göra själv.
Jag tror det är viktigt att du har det klarlagt innan du begär offerter. Ta gärna bilder som visar vad som skall göras och skicka med i din förfrågan. Så tror jag att du får bättre svar från en rörfirma. Närbilder på ev. kopplingar som sitter på rörändarna.
Ett sådant jobb går troligen så snabbt att det kan ta rörfirman längre tid att åka dit och titta på vad som skall göras än vad själva jobbet tar. Och om du begär offert med fast pris, så kommer du troligen att råka ut för att de bättre rörläggarna skippar dig som kund, och offerter som du får blir väldigt höga. Det tar längre tid att skriva offerten än vad arbetet tar (liite överdrivet, men...).
Om allt stämmer så handlar detta om 30 - 60 minuters jobb på plats, till det kommer restid, lasta verktyg och material osv (så räkna medd 3 - 4h debitering). Visar det sig att något inte stämmer så det måste hämtas annat material så blir det lätt en dubbling av tiden, minst.
Å andra sidan så är det rätt lätt att göra själv.
Varför begära offert på ett sådant litet jobb?D Dallen89 skrev:Hej! Ska få ny bänkskiva monterad. Vill ha vatten och avlopp riktigt inkopplat så bett om offert från VVS-firma för detta. Vill kolla av vad ni anser är en rimlig kostnad.
Det som ska göras är:
Kostar ju klart mer än på löpande jobb. Ingen vill lägga tid på att offerera sådana småjobb. Därför blir det dyrt för Dig!

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 742 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 742 inlägg
Kan bara instämma med föregående...
Sådana små jobb är det inte många hantverkare som ids lägga energi på att offerera.
Själv brukar både rörläggare och jag köra ut samtidigt och han kopplar bort och demonterar det som har med VA att göra och medan jag sedan demonterar den gamla skivan etc. så avemballerar han t.ex nya skivan etc. och förbereder detta.
sedan hjälps man åt och lägga på plats och han monterar dit sitt medan jag monterar fast skivan och t.ex förbereder för ny silikon som läggs när rörläggaren är helt klar.
Ett sådant jobb går i normalfallet på en förmiddag men jag har också varit med om bänkskivor som varit limmade ovanpå stommarna och liknande hittepå och då har det tagit en hel dag så skulle jag offerera så hade det blivit en dags debitering för 2st... än om det då som sagt oftast går på en halvdag.
TS:
Har inte den som ska byta skivan till er en rörläggare som denna personen samarbetar med för det brukar vara smidigast.
Sådana små jobb är det inte många hantverkare som ids lägga energi på att offerera.
Själv brukar både rörläggare och jag köra ut samtidigt och han kopplar bort och demonterar det som har med VA att göra och medan jag sedan demonterar den gamla skivan etc. så avemballerar han t.ex nya skivan etc. och förbereder detta.
sedan hjälps man åt och lägga på plats och han monterar dit sitt medan jag monterar fast skivan och t.ex förbereder för ny silikon som läggs när rörläggaren är helt klar.
Ett sådant jobb går i normalfallet på en förmiddag men jag har också varit med om bänkskivor som varit limmade ovanpå stommarna och liknande hittepå och då har det tagit en hel dag så skulle jag offerera så hade det blivit en dags debitering för 2st... än om det då som sagt oftast går på en halvdag.
TS:
Har inte den som ska byta skivan till er en rörläggare som denna personen samarbetar med för det brukar vara smidigast.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 100 inlägg
Mellan 7 500 och 15 000 kr gissar jag. Eftersom det är ett småjobb med så liten avans så vill rörmokare helst inte ta det utan att sälja blandare o s v. Då blir det det övre priset när material kan faktureras. Av det skälet görs många sådana här jobb av småfixarfirmor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är rimlig kostnad för betongsågning i bjälklag
Utbyggnad och tillbyggnad -
Rimlig kostnad för vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Hall- Vad skulle vara rimlig kostnad för detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är en rimlig kostnad för takbyte?
Tak & Vind -
Rimlig kostnad för att montera Ikea-kök
Kök