Rimlig kostnad byte av VP?

1k läst  8 svar

1. F
    Medlem Nivå 7
    Mina föräldrar ska byta ut en 15 år gammal IVT bergvärmepump som har packat ihop. Det lönar sig inte att försöka fixa till den.

De har fått en offert på en Nibe 1130 8 kW som går att köpa på Rinkaby för ca 40000.
    Installatören vill ha 59000 för pump och jobb. Jag gissar att han köper den billigare än vad Rinkaby säljer den för så jag räknar med att inklusive div. förbrukningsmateriel så ligger hans kostnad på max samma som Rinkabys utpris.

Jag vet att de räknar med ca 500 kr/timmen för installationsjobbet.
    Bortforslande av gamla pumpen ingår inte.
    Det innebär att han räknar med ca 1 veckas jobb för att ställa dit en ny och dra om lite rör i pannrummet för att få ihop det hela samt igångkörning.

Är detta rimligt?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Rimlig kostnad byte av VP?

En veckas jobb låter helt orimligt.

Det borde finnas rätt gott om tid för fikapauser även om man gör det på halva tiden.

3. F
    Medlem Nivå 7

Ungefär vad jag trodde. Det är några kontrollofferter på väg in, ska bli intressant att se vad de hamnar på.

Visserligen så kan man ju inte enbart räkna på kostnaden för material och pump, han vill ju garanterat tjäna en del på materialet också, men det är fortfarande ganska mycket för mycket.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

materialmässigt rör det ju sig om

Några meter kopparrör
    8-10 kopplingar
    Isolering till köldbärarsidan
    kanske en ny kran för vatten in
    nytt expkärl?

Det är ju max ett par tusenlappar.

5. C
    Medlem Nivå 14

rörkilen köper den nog inte billigare än ut priset hoss rinkabyrör!!!

fråga pris på komplett byta & om du skaffar pumpen själv.
    bytet fixar han på en arbetsdag lätt! men man klarar inte av att flytta pumpen på en man.

---------
    vad var det för effekt på den gammla pumpen (mätt vid 50 grader)
    hur dup borra har dom?
    vet du tempen på KB-in, vid längre drift på vintern?

6. F
    Medlem Nivå 7

Så du tror att Rinkaby säljer till slutkund billigare än vad Nibe säljer till sina installationspartners?
    Låter konstigt, då borde ju "alla" handla hos Rinkaby i så fall, inklusive installtörer.

Jag har för mig att borrhålet är ca 125 m vilket är lite kort, men det var tydligen rekommendationen för 15 år sen :-/

Den gamla pumpen är en 7 kw, vet ej vid vilken temp det är specat.
    Har ingen aning om kb temp, det är som sagt inte min anläggning.

Vad det gäller att bära grejor så fixar vi det, det är inga problem.

7. C
    Medlem Nivå 14

Köpte själv min värmepump av en liten röris & han kunde inte hålla dom priser dom rinkaby & energikompaniet,med fler har.
    små rör firmor köper ju kanske bara 10-20 pumpar/ år, medans rinkaby rör köper lika många/ månad.

den pump ni valt ger ju 7kW vid 50 grader, så den lär gå likadant som den som sitter för hoppningsvis. = hålet räcker säkert., även om det inte är optimalt.

fråga om pris, med & uten pump!
    det är inte så svårt att byta pumpen själv heller om man har skruvat lite med rör så tycker jag defenetivt att man ska byta den själv

8. 2
    Medlem Nivå 11

Jepp det gör dom..
    När jag köpte genom en kompis på dahl (distriktschef) så sa han direkt att en del grejer blir billigare om jag tog dom från rinkabyrör fast han sålde till samma pris som han fick ut grejerna för..

Även rörkrökarn jag hade köpte endel därifrån då dom va billigast..

9. F
    Medlem Nivå 7

Där ser man, undrar hur partner/återförsäljar strategin ser ut i så fall :-?

Vi ska helt klart kolla med honom vad han tar för bara jobbet, offerten är inte specad på detaljnivå utan den visar bara en klumpsumma.

Tack för värdefulla kommentarer, det kommer förmodligen spara en del stålars åt gamle far :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: