Byggahus.se

Rimlig kompensation för borttappad nyckel av hantverkare

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har lånat ut vår nyckel till hantverkare som sedan slarvat bort den.

Vi har redan tänkt byta till elektroniskt lås (direkt ena låset, och inom något år det andra). Det har dock visat sig att låset inte riktigt passar med dörren, och dessutom har vi inte förtroende för nuvarande hantverkare att utföra arbetet.

Nu skulle vi visserligen kunnat låta detta vara OK givet att vi vore nöjda med hantverkarna i övrigt, men det är vi dessvärre inte. Så vad är rimlig kompensation och vad kan man kräva?

• Laddar…
  2. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Vad kostar en kopia på nyckeln? 150-200 kr typ om det inte är kopieringsskyddat, men det låter det inte som.

3. V
    Elektroniktokig Nivå 2
    Byte av cylindrar till likvärdiga tycker jag känns rimligt. Han kanske tappade den utanför huset och någon plockade upp den, så då skulle då inte jag vilja ha samma nyckel.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 17
    Japp, tveklöst. Icke att förglömma inklusive eventuella extranycklar, det kan också vara en hyfsad slant.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 1
    Tack! Ni menar alltså att om vi väljer att installera elektroniskt lås istället så borde de bekosta vad det hade kostat om vi bytt till likvärdigt?

Antar att om hantverkaren nekar att de tagit emot en nyckel så kommer de undan, om de har moral att göra så? Även om det är 100% uppenbart. Man ska säkert be dem skriva under ett papper, men nu gjorde vi ju tyvärr inte det...

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja, glöm för en stund vad ni tänkte installera istället och fundera på vad som krävs för att på enklaste sätt göra er skadelösa och ta er tillbaka till det läge som rådde innan de slarvade bort nyckeln. Det är rimligtvis grunden för ersättningen. Vanligtvis innebär det byte av cylindrar och nycklar inklusive arbete. OBS ej själva låset.

Har ni betalat hantverkaren? Annars är det ju bara att hålla inne motsvarande del av betalningen.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Har inte betalat hantverkarna, då det bekostas av tredje part. Vilket säkert gör det hela något svårare... Det finns en stor mängd andra saker som gått snett, men då börjar det kanske bli lite off topic :)

8. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    Ett trepack 700-cylindrar med 5 nycklar ligger på under 900kr

sedan kan man räkna på 150kr per extranyckel. Byte av cylindern kan hantverkaren göra.

så knappast inte samma pris som en yale doorman eller ett id lock tyvärr.

9. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Frågan är ju vilket låssystem ni har idag. En borttappad nyckel hos oss hade inneburit att vi får flexa låsen och dit med nya nycklar. Det kostar runt en tusenlapp...
    Hade vi haft samma Assalås som vi hade i förra villan hade det vart 7 cylindrar och 12 nycklar.. kanske ca 3000-5000:-
    Är det ett billigt biltemalås så kostar samma lås en femhundring att byta ut.
    Vart jag vill komma är att det behövs mer information om era lås och nycklar innan man kan svara på vad som är skäligt som ersättning för en borttappad nyckel.

10. H
    Medlem Nivå 1
    Tack! Du tycker 800 låter som en rimlig kompensation även om vi väljer att installera vårt egenvalda lås?

• Laddar…
  11. H
    Medlem Nivå 1
    Har för mig vi har ASSA 7 cylindrar... Men ska kolla upp det och sen framföra åsikten att de borde betala motsvarande summa till oss... Eventuellt kommer de protestera då de undrat om vi är säkra på att vi inte fått nyckeln. Men får se vad det landar i. Tack för hjälpen :)

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Nivå 10
    Att de ersätter er med kostnaden för att byta till en likvärdig cylinder och samma antal nycklar som ni hade är det enda rimliga. Vad ni tänkt installera är ovidkommande.

13. M
    Hobbysnickare Nivå 3
    Inflikar... Om nyckeln kan hittas i närheten av huset eller knytas till huset så kan det bli problem med försäkringen om det börjar försvinna saker. Då har det inte skett et inbrott. Man ska ju inte tro det värsta men...

• Laddar…
  14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Hantverkaren kanske har bättre pris om hen anlitar en låsfirma direkt för byte av cylindern. Tror inte att man kan krävs pengar om hantverkaren ordnar detta direkt. Framförallt är det lite fult att kräva full summa eftersom man ändå tänker byta lås.

Som exempel kan jag nämna vår köksö med ho i som det blev ett märke i. Den kostade ca 25kkr. Hantverkarna beställde en ny skiva och installerade den. Hade känts väldigt märkligt om jag fått pengarna i handen och stoppat de i fickan och inte bytt skivan.

15. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Varför det!
    Jag blev påkörd bakifrån. Och när försäkringsbolaget skadereglerare räknat ut reparationskostnaden, frågade han om jag ville få bilen reparerad, eller kontant ersättning. Jag tog pengarna. Kan fortfarande inte se något fel i det, eftersom det för den ersättningsskyldige är helt oväsentligt om jag köper skumpa och hyr in stadens lätta garde eller köper lås och köksbänkar för pengarna.

Så TS.
    Du skall absolut inte nöja dig med en extra nyckel. För vem vet, hantverkaren kanske hittar nyckeln igen och säljer den till Knorrhane och Ruskprick.

Redigerat 6 feb 22:37