Byggahus.se

Rimlig ersättning vid sneda väggar?

21k läst  76 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Ja, man kan inte annat än påstå att byggbranschen är speciell, ungefär som om en bilverkstad skulle fråga kunden, :hur vill du att din bil ska fungera efter utförd reparation? personligen tror jag nog att dom flesta snickare/byggjobbare strävar efter att göra jobbet så bra som möjligt, det är nog kunskapen bland hantverkarna som är skillnaden.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 2
    Om det är en seriös firma som erbjudit dig 20 000 kr som ersättning för ett reklamerat fel i tjänsten innebär ju att de har
    godkänt reklamationen , där står ni nu , detta kan de inte backa från. Att de erbjuder 20 000 kr innebär förmodligen att detta är billigare för dem än att åtgärda .Tacka omgående för deras snabba accept av din reklamation , be att få återkomma angående erbjudandet. Ha allt skriftligt . Du kan sedan begära att arbetet görs om och ta det från där . Om avslag , ta in offert från annan och meddela firman vad det kostar .

3. P
    Medlem Nivå 1
    "spilla färg på bilen"? har du hört talas om Flashback? testa det, tror att det funkar bättre!

4. Rafael Ospino
    Medlem Nivå 2
    Ja, så illa är det...
    Vill man ha ett bättre utförande än det som anses vara gällande standard måste det avtalas. Det finns många prejudikat där kunder trott sig ha fått bästa möjliga utförande bara för att det rentav står i avtalet att arbetet skall vara fackmannamässigt, men det kan alltså i verkligheten betyda motsatsen; Du får det vanliga, inklusive stora toleranser och lite glapp! Fackmannamässigt betyder alltså bara att kvalitén är som för branschen i stort. Vill du ha något bättre: Specificera i avtal!

• Laddar…
  5. Rafael Ospino
    Medlem Nivå 2
    Det funkar inte så. De har lagt ett bud för att visa god vilja, och om kunden väljer att försöka få ut mer kan det tolkas som att deras bud är förkastat. Att få en spänn i domstol för dessa fel är nog i princip omöjligt. Kanske det kan funka i Tingsrättslotteriet, om det finns ett par nämndemän som själva fått lära sig denna läxa, men i högre instans är det nog kört.
    Att tolka ett generöst bud som erkännande av fel för att försöka vrida ut mer kommer nog inte att falla i god jord.

• Laddar…
  6. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Detta fel är inte i närheten av någon fackmannamässigt arbete.

• Laddar…
  7. Rafael Ospino
    Medlem Nivå 2
    Förstår du inte tycker det, Woody, men det är inte det det handlar om - jag har sett långt värre saker accepteras som fackmannamässiga i domstol. Om kunden i det aktuella fallet har väldigt gott om pengar vore det ju intressant att se hur de lyckas om de väljer att stämma...

• Laddar…
  8. T
    Jag tycker inte jag vet, detta är inte godkänt.

9. F
    Medlem Nivå 1
    Är det bara väggarna som inte har 90 grader i hörnen, vägg mot vägg?

Är det bara det ska du vara nöjd med 20k. Finns inte många rum som har 90 grader i alla fyra hörnen. Men om de rivit ned ditt badrum fullständigt och du sagt till dem att du vill ha hörnen så nära 90 grader det går, då får de göra om. Om du nu inte själv kan leva med detta. För att få 90 grader i hörnen i ditt badrum hade de behövt ändra reglarna i väggen först.

Men om bilden du visar med vinkelhaken hade varit vid taket mot väggen. Du hade väggen lutat allt för mycket. Då hade inte jag nöjt mig med 20k. Där hade jag krävt att de hade fått gjort om.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    ALLA ni som skriver något i stil med: "det där ser väl ingen!" borde fundera lite på om bilderna verkligen är något att göra en visuell bedömning utifrån. Inga bilder i världen kan komma i närheten av att se det i verkligheten. Så det är inte så enkelt som ni tycks tro att avfärda TS:s bryderi.

Handtaget på vinkelhaken är väl ca 15cm långt. 1 cm på 15 är i närheten av 7% fel, vilket är helt horribelt i min mening. Riktigt kass. Sen var det ju tydligen plattsättaren själv som byggde väggen, vilket väl möjligen kan förklara varför det gick som det gick. Men det är ju bara en orsak, inte en ursäkt... Hade samma person byggt resten av badrummet hade jag varit orolig, men eftersom TS inte nämnt någon annan skevhet så verkar "skadan" vara begränsad. Trots allt hade nog även jag tagit emot pengarna och eventuellt försökt dölja väggen på något sätt, om jag hade stört mig på den.

11. S
    Medlem · Nivå 12
    Sen handlar det inte om 90grader eller spikraka väggar heller. I slutändan är det mest det visuella som stör och en skicklig hantverkare kan många ggr trolla bort sånt. men visst en utbyggnad för en avloppstam som byggs separat bör rimligen kunna vara 90 grader iallafall. Det ser man liksom direkt att det felar men att två långa väggar inte är exakt 90grader mot varann eller att de kanske buktar lite är enklare att bortse ifrån.
    Det blir lika som en tavla som hänger snett. Den hänger snett för att man jämför med andra linjer och då syns det. Hade hela huset lutat och allt stått snett kanske man varit tvungen att gå med pass för att "se" det.

12. Rafael Ospino
    Medlem Nivå 2
    Det står dig fritt att ha din åsikt, men frågan handlar om vad som är juridiskt rätt och fel. Det är inte detsamma som rättvisa eller din subjektiva uppfattning.

• Laddar…
  13. F
    Medlem Nivå 1
    Snickare har ingen yrkesstolthet längre..

Idag använder amatörer billiga lasrar som gör det omöjligt att bygga på det viset om inte alla andra vinklar i badrummet var skeva från början..

Det viktiga när man hanterar hantverkare är att först kolla videos på youtube, sedan lära sig själv.

Har man inte tid att bygga själv kan man sen hyra in hantverkare, men måste framstå som professionell från goddag.

Annars blir man blåst..

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Wow vilken generalisering :crysmile:

15. T
    Det är inte min åsikt det är fakta detta är inte godkänt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: