Rimlig ersättning vid sneda väggar?

21k läst  76 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Precis så. Kan TS leva med resultatet? I så fall är det bara att ta kompensationen och gå vidare. Det lär inte påverka försäljningspriset nämnvärt i framtiden, om det inte är så att lägenheten i övrigt är helt pedantiskt byttd och skött.

• Laddar…
  2. D
    Medlem Nivå 3
    När man tvingas bygga en trumma runt något ex. ett avloppsrör eller liknande så brukar man sträva efter att göra trumman så liten som möjligt. Men även att få kakel att passa ihop med trummans storlek.
    Hade du varit nöjdare om trumman varit 4-5 cm större åt båda hållen ? Snickaren hade kunnat ta till ordentligt runt innehållet och mätt ut en betydligt större trumma i golv och tak för att göra den i EXAKT 90 grader och absolut jämnstorlek från golv till tak.. Inga problem.. men då hade den med all säkerhet blivit avsevärt större och synts betydligt mera.

Maken till gnällspik får man leta efter.. nästan så man hoppas på att firman skall ändra sig angående summan.
    Ta pengarna utan gnäll och börja fundera på hur det kommer sig att de så enkelt för en skitsak vill ge dig 20 000.
    Det tyder på att de lurat upp dig på något större och viktigare.. Jag skulle bli paranoid om en firma gett med sig om en sådan skitsak.

3. K
    Medlem Nivå 2
    Är det bara trumman som är ur vinkel så undrar jag varför de inte knackar kaklet och sätter om det.
    Kanske 1/1.5 dags jobb. Max. Sen att du får 20000:- för att leva med det? Det är ju upp till dig. Att det är snett ser vi alla. Helst när du lägger på en vinkel. Men 20000:- är jävligt mycket kompensation! Så ta det!

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Tråkigt att du inte är nöjd. Ser bra ut på bilderna men svårt att tyda utan att se det live . Dem har säkert försökt att göra sitt yttersta verkar seriösa som vill ge er ersättning
    Jag jobbar som målare ,
    Kan tillägga att byggmaterialet som finns att tillgå idag inte håller dem kraven som vi ställer idag. Vi kanske generellt har för höga krav .
    Finns inga raka väggar och gipsen mm idag är ofta av dålig kvalité. Det är klart att man vill att det ska bli topp resultat, men det blir svårare med alla miljökrav mm. Tror att allt går för fort helt enkelt .
    Hoppas det löser sig för er

5. S
    Medlem Nivå 1
    Har de byggt upp ett helt nytt badrum med nyreglade innerväggar eller har han satt k-plywood på befintliga reglar? Om ni kom överens om att bygga på befintliga väggar så borde du vetat om att de inte var vinkelrätt innan va? Trumman lär väl bli billigare än 20000 att göra om skulle jag gissa på?
    Jag hade tagit ersättningen alla dagar i veckan och sedan lagt pengarna på att rätta till trumman om de e den du stör dig på..

6. Strulmaja
    Medlem Nivå 1
    Jag ser inte ens problemet?

7. M
    Medlem Nivå 1
    Man har rivit ett befintligt badrum och återbyggt det skevt. Trumman fanns alltså tidigare och var då rak relativt övriga väggar.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 13
    Mmmm....hade blivit mycket billigare för firman att knacka ner plattorna på ena sidan trumman och dit med nya plattor i 90 grader. Men TS kanske kan föreslå detta själv till firman

9. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Tar du stålarna är det viktigt att det enbart är kompensation för just den estetiska delen och inte för andra eventuella fel som kan uppstå i framtiden.

Formulera detta rätt på ett papper och skriv i två exemplar med underskrifter så är det bara tacka och ta emot stålarna.

Vill du inte ha sneda väggar får de väl göra om då.

10. raveper
    Hobbysnickare Nivå 11
    Ställ en blomkruka framför och vips är det borta.

11. T
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  12. Rafael Ospino
    Medlem Nivå 2
    Detta kunde naturligtvis gjorts bättre, men då skulle det också avtalats så. Att annars hävda att det föreligger ett fel kan nog vara svårt eller närapå omöjligt. Föreligger inget avtalsbrott har ju en domstol bara att ta ställning till huruvida arbetet kan anses vara "fackmannamässigt utfört" och eftersom detta är såsom det ofta kan se ut så är det nog att acceptera. Mot det kan företagets erbjudande om kompensationen ses som generös. De skulle troligen inte kunna tvingas betala något alls.

13. P
    Medlem Nivå 1
    Vänta nu, måste man skriva ett avtal om huruvida kvalitet på jobbet ska bli?

• Laddar…
  14. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Det förefaller högst rimligt att man preciserar exakta färgval, toleranser, antal lager färg, och att hörn högst får avvika xxxgrader i vinkel.
    Eller att man ska följa vissa regler, och att uppstår avvikelser skall dessa åtgärdas med förutbestämda åtgärder.
    I avtalet kan det stå att falu rödfärg inte får spillas i rabatterna eller på bilarna bredvid etc.

Jag tror många avtal skulle må bra av att man preciserade arbetet kvalitetsmässigt, materialmässigt och tidsmässigt.

Så, ja, man ska skriva ett avtal på hur kvaliten på jobbet skall bli.

• Laddar…
  15. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Kanske går att hänvisa till toleranserna i ISO 2768-mK? ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: