Rimlig ersättning vid sneda väggar?

21k läst  76 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har renoverat ett mindre duschrum, i vilket väggarna kring avloppsröret som går i väggen (minns inte facktermen för denna konstruktion) har byggts skevt och är långt ifrån 90-gradiga relativt varandra. Övriga väggar är också i mindre utsträckning skeva. Badrumsfirman har ingen förklaring utan är villiga att ge en rabatt på 20000 eftersom det påverkar helhetsintrycket.

Vi har dock svårt att avgöra huruvida detta är en rimlig ersättning? Bör vi be om mer, eller helt enkelt kräva att jobbet görs om?

Tacksam för råd och hjälp.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Badrum1.jpg

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Om firman är villiga att ersätta er med 20k, pga att väggar inte är i 90gr?? Det skulle jag köpa med hull o hår!
    Sällan man träffar på att väggar är så perfekta!
    Om nu inte du har ett avtal där det står att väggarna ska vara exakt i 90gr.

3. C
    Medlem · Nivå 8
    Hade ni bestämt i förväg att det skulle vara 90 grader? Det är absolut inte ovanligt att de inte är det, och att då få ersättning är ju ganska osannolikt.
    Jag hade tagit det utan att blinka, förutsatt att det inte finns info som vi inte får ta del av..

4. M
    Medlem Nivå 1
    Nej, men det är ganska avsevärt skevt. Den enda väggen som inte har konstruerats av firman är den längst bak på bilden, eftersom den är av betong, resten har man byggt med konstruktionsplywood.

Jag tycker personligen att man kan förvänta sig att en byggfirma kan åstadkomma en konstruktion där vinklarna är mer eller mindre vinkelräta (som i fallet med denna "trumma", eller vad termen är), men det kanske är vanligt? Om man lägger en vanlig vinkelhake där skiljer det mer än en centimeter vid spetsen.

5. J
    Medlem · Nivå 8
    Ta pengarna och skratta hela vägen till banken! Du ska vara väldigt nöjd med den dealen, tycker det är väldigt generöst av firman.
    Är det på bilden den värsta avvikelsen??

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Svårt att avgöra hur illa det är från bilderna. Det finns normer för sådant. Jag vet inte hur regleverket ser ut för vinkar. Men om väggen är skev, så måste den ju också luta en del. Reglerna för acceptabel lutning är osannolikt generösa för entreprenören. Har för mig att en vägg får luta ca 20mm, räknat från golv till tak.

OM felet här är mindre än vad reglerna tillåter, så är ju all ersättning en ren bonus, firman kanske inet själva är nöjda över resultatet. Om avvikelsen går utöver vad reglerna tillåter, så blir det ju en annan femma, men även då tror jag man får vara nöjd med en ersättning på 20 000.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Tog en ny bild. I mitten på väggen är avvikelsen alltså över 1 cm, och därmed över två om man extrapolerar hela längden.

Tycker det är avsevärt skevt, men det kanske är vanligare än man tror, vi är oerfarna.

8. C
    Medlem · Nivå 8
    Dessa toleranser du pratar om är en viss % av längden. Så visst är det inte mycket på denna korta sträcka.

Du har inte mycket att hämta här, ta ersättningen innan de ändrar sig..

9. H
    Medlem · Nivå 7
    Vart skevar det? Det grå kaklet ser också väldigt rakt ut? Finns nog ingen som ens skulle se att det är snett om ni inte säger det.

Är det bara dåligt mätt och inget annat fel så är 20k väldigt bra pengar.

10. K
    Medlem · Nivå 6
    Får du 20 000 i ersättning för detta ska du godkänna det direkt innan firman ändrar sig.

11. T
    Medlem · Nivå 13
    Vad är detta för trams? Inte en käft som ser att trumman är lite ur vinkel. Helt sjukt att firman är villig att ge dig 20000 kr för denna petitess.

12. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Tycker nästan att de använt så smala bitar kakel är ett värre fel än det tråden är startad om

13. Bowman
    Medlem Nivå 9
    Frågan är hur mycket firman överfakturerat när dom kan tänka sig att ge bort 20kkr :)

14. M
    Medlem Nivå 1
    Är det bara väggarna runt avloppsstammen eller hela rummet som skevar?

• Laddar…
  15. G
    Medlem Nivå 2
    Jag hade inte heller varit nöjd med sådär skeva väggar! Ser inte bra ut alls. Herregud, dom måste haft en väldigt slarvig person där som ej kontrollmätt.

Beroende på vad slutfakturan är på så hade jag nog nöjt mig med 20 tusen och lärt mig leva med det alternativt försökt dölja med något om det går.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: