Hej,
Lks monteringsanvisning för 22mm spårad spånskiva säger att parketten ska ligga längst med rören. Samtidigt hänvisar lk till GBR. GBR menar å andra sidan i sin rekommendation att parketten ska ligga tvärs över rören.
Varför väljer lk att rekommendera längst med rören just för 22mm spårad skiva?
Vanligast är väl tvärs över rör?
Sid 25
https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
Sid 6
http://www.lksystems.se/globalasset....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
Lks monteringsanvisning för 22mm spårad spånskiva säger att parketten ska ligga längst med rören. Samtidigt hänvisar lk till GBR. GBR menar å andra sidan i sin rekommendation att parketten ska ligga tvärs över rören.
Varför väljer lk att rekommendera längst med rören just för 22mm spårad skiva?
Vanligast är väl tvärs över rör?
Sid 25
https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
Sid 6
http://www.lksystems.se/globalasset....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
Från LK
Golvbranschen
Jag tolkar det som att golvbranschen säger tvärs emot och LK längs med slingorna!
Mvh
Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbranschen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att golvbranschen säger tvärs emot och LK längs med slingorna!
Mvh
Johan
Redigerat:
Jag säger inte emot dig. Jag tolkar beskrivningarna likadant som du. Skillnaden är dock att golvbranschen vill att de spårade spånskivor att skall ligga längs med golvreglarna. Det är i mitt tycke märkligt då de är svagast på det hållet.
Anledningen till att LK vill ha golvet längs rören är att golvet med min 14 mm tjocklek hjälper till att ge bärighet (det man vill åt är alltså att golvet skall ligga tvärs bjälkarna).
GBR verkar helt fokusera på att golvmaterial är bärande och bryr sig inte om att de spårade skivorna är omöjliga att lägga som dom föreslår, de spårade skivorna kommer knäckas direkt i samband med installationen om man försöker lägga på det viset.
GBR verkar helt fokusera på att golvmaterial är bärande och bryr sig inte om att de spårade skivorna är omöjliga att lägga som dom föreslår, de spårade skivorna kommer knäckas direkt i samband med installationen om man försöker lägga på det viset.
Väcker lite liv i denna gamla tråd
Har suttit och varit tok irriterad på mig själv i en vecka nu. Har lagt Golvvärme i en riktning som jag också tänkt lägga parketten. Det kommer ju funka men inte alls bli lika snyggt att ändra riktningen i mina rum. LK har ändrat i sin anvisning sen ovan skrevs och skriver även dom nu att över golv skall läggas tvärs slingorna. Så jag är väl medveten om att mina frågor handlar om att frångå rekommendation, kommer dock inte hålla någon tillverkare ansvarig heller
Nu funderar jag därför på om jag skall våga lägga mina golv längs med slingorna eller om jag skall leva med att aldrig bli helt nöjd med golvet. Jag kan inte lägga på en underskriva till, har redan höjt golvet så mycket att jag står inför ett annat dilemma inför trapp renoveringen
. Det är totalt 4 rum plus liten hall, totalt ca 70m2.
Jag har ett bärande undergolv av 22mm Spån, på detta har jag 22mm spårad LK Spån, så bärigheten är inget bekymmer. Utan det är väl oron för om noterna i parketten kan vika sig vid längsgående skarvar etc. Jag skall lägga 14mm click parkett.
Hur är era erfarenheter med att lägga golv längs med rör?. Stött på problem legat länge?.
Tecken på skarvar som ger sig etc? Jag har inte spikat vilket golv än, så det kan variera lite i bredd. men rimligen så kommer 1-2 brädor hamna på eller direkt intill rör i varje rum, om jag inte väljer ett golv med exakt 200mm bredd..
Har suttit och varit tok irriterad på mig själv i en vecka nu. Har lagt Golvvärme i en riktning som jag också tänkt lägga parketten. Det kommer ju funka men inte alls bli lika snyggt att ändra riktningen i mina rum. LK har ändrat i sin anvisning sen ovan skrevs och skriver även dom nu att över golv skall läggas tvärs slingorna. Så jag är väl medveten om att mina frågor handlar om att frångå rekommendation, kommer dock inte hålla någon tillverkare ansvarig heller
Nu funderar jag därför på om jag skall våga lägga mina golv längs med slingorna eller om jag skall leva med att aldrig bli helt nöjd med golvet. Jag kan inte lägga på en underskriva till, har redan höjt golvet så mycket att jag står inför ett annat dilemma inför trapp renoveringen
Jag har ett bärande undergolv av 22mm Spån, på detta har jag 22mm spårad LK Spån, så bärigheten är inget bekymmer. Utan det är väl oron för om noterna i parketten kan vika sig vid längsgående skarvar etc. Jag skall lägga 14mm click parkett.
Hur är era erfarenheter med att lägga golv längs med rör?. Stött på problem legat länge?.
Tecken på skarvar som ger sig etc? Jag har inte spikat vilket golv än, så det kan variera lite i bredd. men rimligen så kommer 1-2 brädor hamna på eller direkt intill rör i varje rum, om jag inte väljer ett golv med exakt 200mm bredd..
minns knappt att jag hade denna fundering! Men när jag tittar så valde jag att lägga parketten i samma riktning som golvvärmen. Parketten knastrar väldigt mycket när man går på den. Min teori genom åren är att det beror på att plåtarna gör golvet lite vågigt. Såhär i efterhand hade jag skruvat en tunn skiva över golvvärmen och lagt papp och parkett på det. Har för mig att det fanns i någon instruktion.
Jag lade dom längs emd. Blev inga problem alls. Suttit i ca 2 år nu. Ingen tendens till problem.marappel skrev:
Då ahr vi lagt en 3mm stegljudsisolering emellan. Tror ingen skarv hamant exakt äver rör dock.
Dock kvalitesgolv från tarkett. Jag hade varit försiktiagare med tex en tunnare laminat etc.
Rådfråagde innan med min snickarkontakt. Han sade att inte alls ovanligt, bara att köra tyckte han.
HAr påd enan tiden inget problem med knaster och ljud. Viktigt att inte spika plåten på båda sidor. dens akll kunna röra sig lite. Så fäst plåten på ena längssidan
Klicka här för att svara