Riktigt låga boräntor i sommarhettan

1k läst  6 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. B
    Anonym
    Bra genomgång av aktuella genomsnittsräntor. Det verkar som att snitträntorna sjunkit ytterligare lite grand sedan det nya amorteringskravet infördes i våras. Undrar om det beror på det nya amorteringskravet eller tuffare konkurrens? Skulle tippa på att det beror på hårdare konkurrens.

Tidigare har jag fått känslan att de nya aktörerna som har en mer öppen prissättning ger lån till alla som söker och som verkar uppfylla kriterierna. Undrar om det fortfarande är så? Men om långivarna kan välja så antar jag de tar emot de som är lönsammast först, så det kanske inte är så konstigt.

Hade varit intressant att se en lista över de bästa erbjudandena just nu. Jag menar, erbjudandena kan ju skilja sig från genomsnittet, eller?

3. R
    Medlem Nivå 3
    Finns det några risker att tänka på med att byta till en "mindre känd" bank som har ett jättbra erbjudande?
    Om Enkla.com justerar upp sin utlåning från 50 till 85% så passar jag in i deras "profil". Har dock aldrig hört talas om dem förr.

4. osiris
    Byggnadsvårdare Nivå 11
    Enkla har enligt uppgift rejäla problem med att hitta täckning för sin utlåning.

Vill inte vurma för storbankerna, men en av deras fördelar är att de kan balansera reaultat mellan sina olika verksamheter och knappast kommer att gå i konkurs... En liten aktör som fokuserar bara på boatadslån är mer sårbar, även om utlåning just nu är det mest lönsamma...

5. R
    Medlem Nivå 3
    Vad händer om en bank som man har lån hos går i konkurs?

//Peter

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Du måste fort hitta en annan bank som tar över ditt lån.

7. G
    Medlem Nivå 6
    Ditt bolån har ett stort värde för banken, eftersom det är pengar som du är skyldig dem. Konkursförvaltaren kommer att hitta någon som tar över bolånet. Den som tar över bolånet kan förstås ändra villkoren, eller välja att inte förnya ditt bolån, men de kan inte ändra i ditt avtal. Har du bundit räntan på en viss tid så gäller det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: