Byggahus.se

Riktigt brett trägolv

1. K
    Medlem · 25 inlägg

kram

Medlem
    Är det någon som vet var man kan köpa ett riktigt brett trägolv, som ser lite "gammalt" ut??

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: Riktigt brett trägolv

Om det är i Västerbotten så har jag en släkting med "byasåg" som ibland brukar såga upp riktigt breda golvplank i furu.

3. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

http://www.byggigen.se/
    både nytt och gammalt

Eller kolla lokaltidningen, här i Dalarna finns det ofta breda golvplank till salu men de kostar :surprised:

4. S
    Medlem · 10 inlägg

Sni

Medlem

Kan rekommendera NordinGro.
    De har massiv furugolv 300 350 400 mm breda(tror upp till 600mm) och längden (förut 4,80m) men nu bara 3m långa.
    Kostar ca 600sek/ m² obehandlat, ink.leverans .
    Mycket vackert golv

5. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Om någon funderar på att såga i egen regi med klingsåg så måste jag rekommendera bandsåg istället, har provat såga på bägge sätt och plank på 300-350 mm var väldigt svårt att såga med klinga (Kara-Laiment), klingan blev varm och vek av så att plankan i överkant blev avsevärt mycket tunnare i slutet av skäret.

Sågade i våras furuplank upp till ca 450 mm´s bredd med en wood-mizer bandsåg och fick ett extremt bra resultat.

6. V
    Medlem · 110 inlägg

ValterP

Medlem

Skagerströms såg/bygg i Vingåker säljer sina golvbräder för 118 kr/m2, gran, spåntat, 27 mm tjock, 170 mm bredd. Jag ska köpa i veckan. Finns 3,6 och 4,8 meters längder.

Valter P

7. C
    Medlem · 112 inlägg

chess

Medlem

Här har vi handlat allt vårt virke till bra pris,golv&taklister,furugolv till altanen,pärlspont+allt matrl till hela altanen.Rekomenderar jag absolut,men det ligger en bit från Stockholm ca 30 mil,men skall man ha mycket så lönar det sig ganska säkert att åka upp hit.

http://www.veckebosag.se/

8. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Var på en mässa med en kompis och träffade Mikael från Veckebo, han väldigt trevlig att prata med och kompisen beställde sedan diverse hyvlad panel och listverk därefrån och det var verkligen till belåtenhet *thumbsup*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.