14 675 läst · 46 svar
15k läst
46 svar
Riktigt bra verktyg - märke
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 182 inlägg
Har du svårt att bestämma dig för vilket märke du ska välja för ett speciellt verktyg? Per-Henrik Lundblom har satt ihop den ultimata verktygslistan som kan vara en hjälp på vägen.
Du kan läsa artikeln här: Riktigt bra verktyg - märke
Du kan läsa artikeln här: Riktigt bra verktyg - märke
Tycker du verkligen så? Jag har bara två Makitaprylar, en borrhammare och en tigersåg men jämför jag kvalitetskänslan när jag håller i dom och använder dom så får jag verkligen ingen budgetkänsla. Väl i klass med blå bosch och om jag svär i kyrkan och jämför med Festools sänksåg så var den en grym besvikelse i just det avseendet, plastig. Fick inte åka med hem pga det.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Att borrar med guldfärg skulle vara någon sorts garanti på bra grejer känns lite fel. Jag har en borrsats från Clasohlson (Xtreme hette de då) med guldfärgen och samtidigt har jag en Luna-låda med borrar på jobbet utan guldfärgen. En av borrlådorna kostade 3 gånger så mycket som den andra och har för mitt ändamål oslagbara borrar.
Tyvärr kanske texten är oklar, givetvis gör lite guldfärg på borrspetsarna varken till eller från. Det jag menade var att jag föredrar TiN-belagda borr ur Dormer och Gührings metallborrsortiment, framför de "vanliga" icke-belagda borren.
Administrator
· Skåne
· 7 960 inlägg
Det är nog lite mitt fel. Jag tyckte de var snygga och la en bild på dem högst upp. 
Borrhammare är kanske bäst hos Hilti men Festool sopar mattan på allt vad träbearbetning heter. Finns det en Festool-maskin så är den bäst. Så är det bara.
Makita verkar märka om från andra leverantörer (t.ex. Makita elmotorsåg verkar vara en Dolmar) så där vet man aldrig vad man får. Dolmar är bra men jag har köpt en Makita borr & bitssats som var kass. Det sänkte förtroendet. Dessutom är alla väskor olika, det känns direkt sunkigt jämfört med Festool.
DeWalt tycker jag funkar rätt bra även om de saknar finess i designen, men de har i gengäld inte så mycket som kan gå sönder och är svårt att laga.
Bosch blå sviker aldrig.
Nu kör jag alltså allt nytt i Festool och fyller i med Blå Bosch där Festool saknar produkter.
Makita verkar märka om från andra leverantörer (t.ex. Makita elmotorsåg verkar vara en Dolmar) så där vet man aldrig vad man får. Dolmar är bra men jag har köpt en Makita borr & bitssats som var kass. Det sänkte förtroendet. Dessutom är alla väskor olika, det känns direkt sunkigt jämfört med Festool.
DeWalt tycker jag funkar rätt bra även om de saknar finess i designen, men de har i gengäld inte så mycket som kan gå sönder och är svårt att laga.
Bosch blå sviker aldrig.
Nu kör jag alltså allt nytt i Festool och fyller i med Blå Bosch där Festool saknar produkter.
Produkter som diskuteras: "bitssats"

Bitssatser
Våra bitssatser kommer i olika storlekar och inkluderar allt du behöver för dina skruv- och borrprojekt. Med kvalitativa bits i olika former och storlekar kan du alltid vara säker på att du har rätt verktyg för jobbet. Perfekta för både
Läs mer