Byggahus.se

Riktigt avlopp i källargolv eller malpump?

1. H
    Husägare · Nivå 8
    Hej och god fortsättning på det nya året!
    Efter en mängd besök av släktingar de senaste veckorna har vi kommit fram till att en gästtoalett i anslutning till gästrummet/gillestugan i källaren är på sin plats. Har ett litet förråd intill på ca 4 kvm som redan har indragna, men pluggade vattenledningar - eventuellt har det någon gång i tiden varit en wc där, när huset (byggt -43) var ett tvåfamiljshus med gemensam tvättstuga i källaren. Dock är golvet sedan några ägare tillbaka klinkerbelagt och jag vet inte vad som finns under. Precis utanför det tilltänkta rummet kommer en avloppsstam från mellanplan, som sedan går ner genom plattan. Vet dock inte hur djupt under plattan den går innan den övergår till horisontalt läge, vore ju tråkigt att bila upp golvet i förrådet för att inse att utrymme saknas att koppla in en avloppsgren. Har därför tittat och läst om malpump skulle vara ett alternativ och på så sätt kunna ansluta högre upp på den förbipasserande stammen. Eller är det att göra för lätt för mig? ;)
    Har läst både bu och bä om sådana, men känns som att det skulle vara en smidig lösning.

2. C
    Medlem · Nivå 14
  3. H
    Husägare · Nivå 8
    Tack för input, tanken är wc, duschkabin och tvättställ, så en Sanipro Up eller Saniaccess 3, alt Grundfos SoloLift2 eller WC-3 skulle vara lämpliga alternativ, kostnad runt 6500 kr. Känns som ett prisvärt alternativ.
    Tänker mig att nyttjandegraden begränsas till i snitt en till två ggr i veckan då det även finns en bastu i rummet intill. Får dekorera toalettlocket med dekaler för vad som får spolas ned, för hushållets kvinnliga medlemmar :)
    Återstår då att hitta lämplig klosett med tillräcklig spolvolym..

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Vilken klosett som tror jag, de flesta kan skruvas upp till 6-7l spolning mot 3-4l tex.

5. H
    Husägare · Nivå 8
    Aha, det verkar ju smart, annars är ju alla så snålspolande nuförtiden, har tom hittat 1,5/3 liter, då får man nog se till att äta mycket linfrön före bestigning :)

• Laddar…
  6. J
    Husägare Nivå 2
    Har exakt samma tankar med exakt lika förutsättningar i min kåk från 1946.. ska bli intressant att se hur du väljer att göra.. är själv inne på kvarn just för att slippa bila golvet.. men vi får se. Du har inte också måhända ett hus från ”wärmlandshus”?

7. H
    Husägare · Nivå 8
    Spännande! Får se vem som får följa vem :)
    Skissade lite på inredningsmöhligheter, rummet är 170x140 cm, så det blir ju inte så mycket att spela på. Känns vettigt att ställa wc och pump mellan kabin och tvättställ för anslutningarnas skull.
    Har du tänkt nåt på ytskikt på väggarna? Jag har murade väggar med målad väv på, så det får nog duga för ändamålet.
    Huset är ett Svenska trähus Stockholm AB.

8. J
    Husägare Nivå 2
    Duschkabin har jag förvisso i tvättstugan så den behöver jag inte klämma in i detta utrymme, har också enbart murade och målade väggar, tänker nog behålla det så och sedan matcha med klinkers.. har enbart betonggolv nu.. så lite lindrigare för mig att bila upp golvet.. men ändå nojig om det blir krångel vid rörinstallationen.. vill inte behöva bila upp utanför denna yta för då sabbas ju golvet i hallen utanför.. bekymmer bekymmer. :D

9. H
    Husägare · Nivå 8
    Ja, det är min farhåga också (att även behöva bila i ”hallen” utanför).
    Tog idag kontakt med en VVS-firma på orten (tillika granne), som kommer över och kikar nu i eftermiddag. Han förslog att om jag ändå accepterar synliga avloppsrör så kan man lika gärna dra ett synligt, fullstort avloppsrör längs väggen, som då får sitt fall från toalettstolens p-lås. Kan ju vara en vettig lösning, behöver dock göra några mätningar så jag är säker på att allt får plats. Bygger ju isf genast bort dryga decimetern. Och undrar hur bra det går att ansluta en duschkabin på det röret eftersom det inte finns något vattenlås i kabinen..

10. J
    Husägare Nivå 2
    Haha även min granne är vvsare och ska få hjälpa mig lite under detta projekt... ja ett synligt rör kan ju vara alternativ, jag som ej ska in med kabin kan ju bygga in detta med en enkel vägg med möjligtvis.

11. H
    Husägare · Nivå 8
    Haha, bra med grannar (oftast)!
    Min var förbi för en stund sedan och efter att ha sett det tilltänkta utrymmet på riktigt har vi kommit fram till att köra på det. Stammen kommer ned i ett inklätt schakt, där det finns utrymme att frilägga runtom stammen (river väggarna som utgör schaktet och sätter sedan tillbaka), och sedan göra anslutningen så långt ned som möjligt, vilket var ganska viktigt då vi ska ha en duschkabin.
    Bifogar en illa tillyxad skiss med anslutningsrör från kabin och avloppsrör från WC ut till stam:
    gästtoalett.png

Redigerat 4 jan 2019 18:08
    • Laddar…
  12. H
    Husägare · Nivå 8
    Hej igen,
    Har tittat lite närmare på hur det ser ut vid stammen och det ser ut som att det finns skarvning både ovanför och under rörstycket med renslucka, ”muffen” nedåt är endast ett par cm ovan golv. Skulle det inte bara gå att ta bort rörstycket med renslucka och skjuta ned ett nytt rör (med en 45 graders förgrening) mot nedre kransen och ev skarva med rör uppåt för anslutning mot övre muffen?

Uppåt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    C9555F9B-7780-496F-B465-A642B5FD47E0.jpeg

Nedåt:
    311FCCE5-B063-4993-8958-5F670FBABECE.jpeg

13. H
    Husägare · Nivå 8
    Har nu kommit en bit på väg, en bit avlopp bytt från gjutjärn (trodde inte det godset var så tjockt efter 75 år, 5-6 mm).
    Planen är en toalettstol med P-lås för anslutning mot avloppsröret för att få ett bra fall.
    20190122_064734258_iOS.jpg

20190122_064752836_iOS.jpg

En klipp-å-klistrad-bild för att illustrera stolens placering:
    wc.png

Är dock kluven till vilken anslutning jag ska använda, har någon av dessa i åtanke (många bilder idag):
    flex_wc.jpg
    flex_wc2.jpg

Eller denna vriden mot väggen och med en fast böj (2x45°(?)) för anslutning mot röret
    periscope_wc.jpg

Någon som kan uttala sig om dessa, bu eller bä?

Redigerat 22 jan 2019 15:25
    • Laddar…
  14. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 14
    Fasta böjen om det går alla dagar!
    Mindre risk för att något fastnar och mindre risk för bakfall.

• Laddar…
  15. H
    Husägare · Nivå 8
    Låter sunt, jag kommer att förlänga det befintliga avloppsröret så långt det går mot bakre vägg, men ändå så att en lång böj får plats. Vill få toalettstolen så nära bakre vägg som möjligt, då rummet endast är 140 cm djupt och ett minihandfat ska in framför.
    Tack!