Byggahus.se

Rikthyvel [utvecklade sig även till planhyvel/mod]

1. snickarfrasse
    Medlem · Västragötaland · 197 inlägg

snickarfrasse

Medlem
    Hyvlar till 99% sågat virke jag kör på en emcorex 2000 kombi har inte så ont av omställandet man lär sig att få med alla bitar. Är det större och framför allt långa bitar hyvlar jag på jobbet istället. Bortskämd är bara förnamnet.

2. Z
    Medlem · Stockholm · 48 inlägg

Zago

Medlem
    Vad är det för skillnad på rikt och plan hyvel?
    Vilka olika moment använder man dom till? :confused:

3. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Inlägg nummer 10 i denna tråden visar dels en planhyvel, dels en rikthyvel.

Rikthyveln används för att få en yta helt plan. Den har även ett 90-gradersanhåll som gör att man kan hyvla två ytor i 90 grader mot varandra. (Ska man hårddra det kan man ställa anhållet i vilken vinkel som helst men det gör man oftast inte.) Föreställ dig att du har en "planka". Först riktar du en av de breda sidorna sedan riktar du en av de smala sidorna i 90 grader. När man nu har sina två plana ytor i 90 grader så kan man fortsätta bearbetningen med planhyveln.

Med planhyveln kan man skapa två helt parallella ytor. Vanligtvis kör man då den motstående breda sidan så att den blir parallell mot den riktade sidan. Man har nu tre plana sidor med 90 graders vinklar. Den sista smala sidan kan man man nu plana så att den blir parallell mot den riktade smalsidan. Oftast brukar jag trimma till bredden på plankan innan jag riktar den sista sidan.

Svårt att förklara, lätt att göra. Slängde in en bild, fick en xfig-revival ;)

En kombinerad rikt- och planhyvel har både riktfunktion och planfunktion i samma maskin. Riktar gör man ovanför kuttern och planar underifrån.

Redigerat 23 nov 2009 21:04
  4. Z
    Medlem · Stockholm · 48 inlägg

Zago

Medlem
    Tack för ett bra och snabbt svar d^_^b

5. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 311 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Det ligger nog en del i det du säger - den som är väldigt erfaren hyvlare (dvs inte jag) har nog mindre problem av att man måste ställa om maskinen, då det inte är lika troligt att man plötsligt kommer på att man har glömt någon bit eller motsvarande.

6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 311 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Fast om du riktar den vänstra sidan till sist (dvs inte planar eller sågar) så löper du ju risken att den inte blir parallell med motstående sida?

• Laddar…
  7. snickarfrasse
    Medlem · Västragötaland · 197 inlägg

snickarfrasse

Medlem
    Jag planar alltid stående först när biten är som bredast och sedan på platten. Rikta 3 sidor har jag aldrig gjort skall som sagt planas.

8. phl

phl

Medlem
    Jo, jag brukar vanligtvis plana sista sidan oxo men är det riktigt tunna dimensioner så brukar jag efter sågningen bara dra den ett tag på rikten för finishens skull. Är det lite "grövre" grejor, säg bredare än 10mm så åker det in i planhyveln. Oavsett vad riktas iaf aldrig den sista sidan utan att den har sågats.

9. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Man behöver en plan referensyta helt enkelt. Den skapar man i rikten, då utmatningsbordet blir den referensytan (den viktigaste), samt 90graders vinkel för det mesta. Sen använder man den riktade sidan som referensyta i planhyveln och får två parallella ytor, och till sist ytterligare två parallella. Kanske kan fungera som komplement till phls något konkretare framställning.

Sen finns det ju hur många varianter som helst på temat, rikthyvlar med sidokutter och matarverk, som fixar två sidor samtidigt, specialgjorda jiggar för att rikta väldigt breda och konstiga brädor i planhyveln osv. osv. En fyrkuttershyvel, som Logosolen t.ex. riktar och hyvlar alla fyra sidor på en gång. Smutt värre.

10. phl

phl

Medlem
    Du menar längre och rörigare framställning? :)

11. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Den var väl inte rörig? Men du beskrev väl i princip hur det går till, och jag varför det går till just så. Tänkte jag.

12. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Om man inte ska köra så mycket och inte vill lägga ut 10 000-tals kronor på en Moretens eller Jet för den delen, så blir det Kines-maskiner, två separata europeiska eller amerikanska rikt- resp. planhyvel blir minst lika dyrt som en stor stabil rikt- och planhyvelkombi från Kina.
    Så kolla på vad Clas Ohlson eller Jula har, planhyveln ("lunchbox") ser och känns faktiskt trevlig ut i tanke på priset.

• Laddar…
  13. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Var inte CO:s lunchbox uppe i nån tråd för ett par år sen?

14. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem
    Redigerat 24 nov 2009 18:57
  15. phl

phl

Medlem
    Jo då, jag har dryftat lite kring vad jag tycker om den maskinen i denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.