Hej,
Jag har fina original gabondörrar i min lägenhet som jag vill behållla och som passar stilen på lägenheten och på huset mycket bra - men dörren till toaletten är skev och det gör den svår att stänga. När handtaget är nedtryck och dörren stängd med normal dragkraft är det som att yttre övre delen buktar utåt en aning vilket skapar en glipa längs dörrkarmen. För att kunna stänga helt måste man dra dörren rätt hårt mot sig.
Är det möjligt att göra något åt detta, och i så fall hur.

Edit: Efter kontroll med långt vattenpass verkar det faktiskt inte som att det är dörren som är skev, utan mer troligt karmen (?)
Det är nästan lika svårt att visa som att förklara, men jag gör ett försök:

i dörrens bakkant är den tät mot dörrkarmen:
Vägghörn med vitt listverk, kakel och en träfärgad yta. Skuggspel och texturkontraster synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En suddig bild av en dörröppning, golvlister och en ljus vägg i ett rum.
Skapa konto

I främre nederkant är den också tät mot dörrkarmen:

Träpanelvägg möter vit dörrpost ovanpå slitet trägolvfoder. Vintage, närbild, inomhus, struktur, hörn.
Skapa konto

Men i främre överkan är det en ganska stor glipa som hindrar dörren från att stängas helt:

Vit dörrkarm och vägg möter brun träyta. Skuggor och linjespel. Inomhus belysning. Nedifrån perspektiv.
Skapa konto

Vilket gör att det även blir en glipa över låset som hindrar tryckesfallet från att glida in helt:
Handtag och låsbleck på en öppen trädörr, närbild, inomhus, detaljvy.
Skapa konto

Vad kan man göra åt detta?

• Handtag och dörrstängningsmekanism närbild, trä- och metallytor med skuggor.
    Skapa konto
Redigerat:
Snygga dörrar ❤️
Jag tror det är väggen som kalvar (buktar sig).
Har du mätt med en tapetlinjal eller långt vattenpass att det verkligen är dörren som är sned?

Svårt att åtgärda då du har hög fuktighet på ena sidan dörren och normal fuktighet på andra sidan dörren.

Titta om du kan få tag på en begagnad dörr i de måtten du har som inte är skev.

M MagHam skrev:
Snygga dörrar ❤️
Jag tror det är väggen som kalvar (buktar sig).
Har du mätt med en tapetlinjal eller långt vattenpass att det verkligen är dörren som är sned?
Tack! Det var bra feedback! Du kan eventuellt ha rätt. Jag kollade med ett långt vattenpass nu och dörren verkar faktiskt tämligen rak. Den verkar inte heller svikta eller skeva. Det är svårare att kolla väggen/karmen, men jag anar att det är den som ojämn. Det är ett jäkla jobb att lossa karmen och rikta om den på en så pass gammal konstruktion antar jag?

Redigerat:
F Falle86 skrev:
Svårt att åtgärda då du har hög fuktighet på ena sidan dörren och normal fuktighet på andra sidan dörren.

Titta om du kan få tag på en begagnad dörr i de måtten du har som inte är skev.
Tack Falle - vid närmare inspektion på MagHems inrådan verkar det faktiskt inte vara själva dörren som är skev, utan mer troligt karmen. Är det lika kört även då?

G gdsn00b skrev:
Tack Falle - vid närmare inspektion på MagHems inrådan verkar det faktiskt inte vara själva dörren som är skev, utan mer troligt karmen. Är det lika kört även då?
Går säkert att justera eller byta karmen. Viktigt att ha koll på bleckets och gångjärnens placering om du behöver byta karmen.

Har du kontrollerat rakheten längst ut på dörren. Är rätt vanligt att dörrarna slår sig där ute enbart då inget håller emot.

F Falle86 skrev:
Går säkert att justera eller byta karmen. Viktigt att ha koll på bleckets och gångjärnens placering om du behöver byta karmen.

Har du kontrollerat rakheten längst ut på dörren. Är rätt vanligt att dörrarna slår sig där ute enbart då inget håller emot.
Ja precis, det var där jag kontrollerade med mitt 1,2m vattenpass. Dörren verkar faktiskt helt plan både på in och utsidan när jag lägger passet mot dörren längst ut mot kanten.

Hur rekommenderar du att jag tar mig an att justera karmen?

Lägg något i mellan i nederkanten t.ex hammarskaftet sedan trycker du ganska hårt några gånger i ovankant så brukar dörrbladet bli bättre men problemet kan återkomma efter ett tag.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Nä, justera karmen på nått så gammalt är inte kul.
Jag skulle flytta ut nedre gångjärnet, det är ju viktigare att den stänger än glipar lite i bakkant.
Mer mek är att hyvla i karmen tills dörren passar, men enklare än att lossa karmen.

Det rätta vore naturligtvis att montera om karmen och försöka kompensera för väggens böjning, men det är svårt av flera skäl.
Dels har karmen säkert böjts med och antagit den böjningen väggen har. Sedan satte man inte karmar med karmskruv förr utan spikade den med massa spik. Här har vi ochså en kakelvägg att ta hänsyn till.

Finns en "fulvariant" som man kan ta till. Skruva loss blecket i karmen och fila med en metallfil så att tryckfall får större plats.
Glipan är givetvis kvar men dörren går i alla fall lättare att stänga.

M MagHam skrev:
Det rätta vore naturligtvis att montera om karmen och försöka kompensera för väggens böjning, men det är svårt av flera skäl.
Dels har karmen säkert böjts med och antagit den böjningen väggen har. Sedan satte man inte karmar med karmskruv förr utan spikade den med massa spik. Här har vi ochså en kakelvägg att ta hänsyn till.

Finns en "fulvariant" som man kan ta till. Skruva loss blecket i karmen och fila med en metallfil så att tryckfall får större plats.
Glipan är givetvis kvar men dörren går i alla fall lättare att stänga.
Jag var faktiskt inne på att göra något sådant. Glipan är egentligen inget som stör, så länge dörren kan stängas. Men jag tror att jag behöver avverka ganska mycket för att ge tillräckligt med plats för tryckfallet att få plats utan dragkraft, så det känns riskabelt.

Isakare Isakare skrev:
Nä, justera karmen på nått så gammalt är inte kul.
Jag skulle flytta ut nedre gångjärnet, det är ju viktigare att den stänger än glipar lite i bakkant.
Mer mek är att hyvla i karmen tills dörren passar, men enklare än att lossa karmen.
Tror du att det kan räcka att flytta ut bakre gångjärnet en aning? En glipa är inget jag bryr mig om, så länge det går att stänga och låsa normalt. Jag funderade på att hyvla karmen och tröskeln, men slipper man det vore det ju skönt.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
G gdsn00b skrev:
Tror du att det kan räcka att flytta ut bakre gångjärnet en aning? En glipa är inget jag bryr mig om, så länge det går att stänga och låsa normalt. Jag funderade på att hyvla karmen och tröskeln, men slipper man det vore det ju skönt.
Lossa det nedre gångjärnet från karmen och prova hur mycket det måste ut för att funka, märk på när du hittar ett bra läge och skruva fast det där.
Om det är för nära de gamla skruvhålen i karmen då, tälj till träpinnar som du knackar i hålen först.

Isakare Isakare skrev:
Lossa det nedre gångjärnet från karmen och prova hur mycket det måste ut för att funka, märk på när du hittar ett bra läge och skruva fast det där.
Om det är för nära de gamla skruvhålen i karmen då, tälj till träpinnar som du knackar i hålen först.
Tack. Själva gångjärnet är insänkt i karmen så jag behöver troligen ta ett stämjärn och göra plats för att flytta ut - ser du några problem med det eller något jag ska tänka på?

J
Jag har hyvlat lite på några karmar hemma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.