På konsumentens sida
· 3 406 inlägg
Riksbanken meddelar idag att man sänker styrräntan till 1,75 % för att ge ytterligare stöd till konjunkturen.
Du kan läsa artikeln här: Riksbanken sänker styrräntan
Du kan läsa artikeln här: Riksbanken sänker styrräntan
2,16% på 3-månaders? Tveksamt. Det skulle innebära att Anders Fors har fått en rabatt på 1,88% (annonserad ränta är 4,04%). Handelsbankens marginal på ett sådant lån understiger 1,88% och då skulle det i praktiken betyda att banken betalar Anders för att ha lån hos dem. Tråkigt när man driver på med kommentarer som "bästa förhandlaren" när scenariot ni beskriver i teorin är omöjligt för ngn att uppnå.
Sist detta var uppe konstaterade vi att det rörde sig om personalrabatter. Troligen så även i detta fall, om det inte bara är hittepå.N Nyfiken81 skrev:
Vad säger @Anders Fors2 ?
Är inne på samma linje som flera andra. Nästan lite stigmatiserande att lyfta fram "bästa förhandlare", då ränterabatten är helt beroende på personliga förutsättningar såsom lånebelopp totalt, inkomst, belåningsgrad med mera.
En ensamstående mamma som sparat ihop till en bostadsrätt med en belåning på 70% skulle med den logiken vara en dålig förhandare om hon får 1 % mer i ränta.
Räcker det inte med de rosaskimrande låtsasverkligheterna på Facebook?
Bankernas snittutlåningsränta är gott nog för mig.
En ensamstående mamma som sparat ihop till en bostadsrätt med en belåning på 70% skulle med den logiken vara en dålig förhandare om hon får 1 % mer i ränta.
Exakt. Man har storbankernas snittränta och säger bara att man ska ha bättre eller samma.IngemarB skrev:
Är inne på samma linje som flera andra. Nästan lite stigmatiserande att lyfta fram "bästa förhandlare", då ränterabatten är helt beroende på personliga förutsättningar såsom lånebelopp totalt, inkomst, belåningsgrad med mera.
Är ju nere på två decimaler som skiljer.
Jag har bekanta med stora förmögenheter som har ännu större rabatter på lånen, dvs banken går back där men knappast på helheten.N Nyfiken81 skrev:2,16% på 3-månaders? Tveksamt. Det skulle innebära att Anders Fors har fått en rabatt på 1,88% (annonserad ränta är 4,04%). Handelsbankens marginal på ett sådant lån understiger 1,88% och då skulle det i praktiken betyda att banken betalar Anders för att ha lån hos dem. Tråkigt när man driver på med kommentarer som "bästa förhandlaren" när scenariot ni beskriver i teorin är omöjligt för ngn att uppnå.