Riksbanken meddelar idag att man sänker styrräntan till 1,75 % för att ge ytterligare stöd till konjunkturen.

Du kan läsa artikeln här: Riksbanken sänker styrräntan

För att ha någon större lycka i en förhandling måste det handla om ett större lån.
Har man som jag endast 350.000 kr i en bostadsrätt med värde ca 2.000.000 så finns det inget utrymme för förhandling.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
Förhandla?

Band på 10år och ska in nästa gång i slutet av 2031 och förhandla den delen och då är det mindre än 4år kvar totalt.

Den andra har jag 2,79% så den sänks väl ytterligare men den är snart borta ändå.

R Rogero skrev:
För att ha någon större lycka i en förhandling måste det handla om ett större lån.
Har man som jag endast 350.000 kr i en bostadsrätt med värde ca 2.000.000 så finns det inget utrymme för förhandling.
Och inget jättebehov heller, antagligen?

W Weimik skrev:
Och inget jättebehov heller, antagligen?
Tja, jämfört med snitträntan skulle det innebära ett tillskott på ca 2.000 kr/år. Pengar som skulle kunna användas till annat, t ex litet bättre vin till helgen. En flaska rött vin på ett bord med vinglas, symboliserar lyxig helgfeeling.

2,16% på 3-månaders? Tveksamt. Det skulle innebära att Anders Fors har fått en rabatt på 1,88% (annonserad ränta är 4,04%). Handelsbankens marginal på ett sådant lån understiger 1,88% och då skulle det i praktiken betyda att banken betalar Anders för att ha lån hos dem. Tråkigt när man driver på med kommentarer som "bästa förhandlaren" när scenariot ni beskriver i teorin är omöjligt för ngn att uppnå.

C
N Nyfiken81 skrev:
Handelsbankens marginal på ett sådant lån understiger 1,88% och då skulle det i praktiken betyda att banken betalar Anders för att ha lån hos dem.
Sist detta var uppe konstaterade vi att det rörde sig om personalrabatter. Troligen så även i detta fall, om det inte bara är hittepå.
Vad säger @Anders Fors2 ?

Är inne på samma linje som flera andra. Nästan lite stigmatiserande att lyfta fram "bästa förhandlare", då ränterabatten är helt beroende på personliga förutsättningar såsom lånebelopp totalt, inkomst, belåningsgrad med mera.
En ensamstående mamma som sparat ihop till en bostadsrätt med en belåning på 70% skulle med den logiken vara en dålig förhandare om hon får 1 % mer i ränta.
Räcker det inte med de rosaskimrande låtsasverkligheterna på Facebook?
Bankernas snittutlåningsränta är gott nog för mig.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Är inne på samma linje som flera andra. Nästan lite stigmatiserande att lyfta fram "bästa förhandlare", då ränterabatten är helt beroende på personliga förutsättningar såsom lånebelopp totalt, inkomst, belåningsgrad med mera.
En ensamstående mamma som sparat ihop till en bostadsrätt med en belåning på 70% skulle med den logiken vara en dålig förhandare om hon får 1 % mer i ränta.
Räcker det inte med de rosaskimrande låtsasverkligheterna på Facebook?
Exakt. Man har storbankernas snittränta och säger bara att man ska ha bättre eller samma.
Är ju nere på två decimaler som skiljer.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
N Nyfiken81 skrev:
2,16% på 3-månaders? Tveksamt. Det skulle innebära att Anders Fors har fått en rabatt på 1,88% (annonserad ränta är 4,04%). Handelsbankens marginal på ett sådant lån understiger 1,88% och då skulle det i praktiken betyda att banken betalar Anders för att ha lån hos dem. Tråkigt när man driver på med kommentarer som "bästa förhandlaren" när scenariot ni beskriver i teorin är omöjligt för ngn att uppnå.
Jag har bekanta med stora förmögenheter som har ännu större rabatter på lånen, dvs banken går back där men knappast på helheten.

W Waliant skrev:
Jag har bekanta med stora förmögenheter som har ännu större rabatter på lånen, dvs banken går back där men knappast på helheten.
Då kanske det inte är realistiskt att använda som exempel på en bra förhandlare…

C cpalm skrev:
Sist detta var uppe konstaterade vi att det rörde sig om personalrabatter. Troligen så även i detta fall, om det inte bara är hittepå.
Vad säger @Anders Fors2 ?
Och är det personallån så är det knappast fråga om förhandlat pris utan en prissatt förmån.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
IngemarB IngemarB skrev:
Har varit med om att Handelsbanken vägrat ge sin listränta på ett rörligt lån.
De tyckte lånet var för litet...

N Nyfiken81 skrev:
Då kanske det inte är realistiskt att använda som exempel på en bra förhandlare…
Det är ju rent tekniskt en förhandling, men svårt för gemene man som inte har några hundra MSEK att placera.

W Waliant skrev:
Det är ju rent tekniskt en förhandling, men svårt för gemene man som inte har några hundra MSEK att placera.
Låna några hundra MSEK så har du att placera

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.