Byggahus.se
Attans bålgeting. Låg en bålgetingdrottning och krälade inne på golvet ikväll. Varje år kommer nån bålgeting ner genom skorstenen och ut genom kaminen. Hon var sotig och såg ansträngd ut. Visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag tog ut och badade henne och satte henne på en träbit. Om hon inte sitter kvar i morgon så väljer jag att tro att hon klarade sig och hittar ett bra bo, som högst upp i taknocken rakt ovanför min solstol två år i rad, och lever lycklig i alla sina dagar. Dvs till senare i år.

Och som vi nämnt tidigare så är bålgetingen ett nyttigt och mestadels fredligt rovdjur som äter andra insekter och upprätthåller den delikata balansen i naturen.

Attans bålgeting. Låg en bålgetingdrottning och krälade inne på golvet ikväll. Varje år kommer nån bålgeting ner genom skorstenen och ut genom kaminen. Hon var sotig och såg ansträngd ut. Visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag tog ut och badade henne och satte henne på en träbit. Om hon inte sitter kvar i morgon så väljer jag att tro att hon klarade sig och hittar ett bra bo, som högst upp i taknocken rakt ovanför min solstol två år i rad, och lever lycklig i alla sina dagar. Dvs till senare i år.

Och som vi nämnt tidigare så är bålgetingen ett nyttigt och mestadels fredligt rovdjur som äter andra insekter och upprätthåller den delikata balansen i naturen.
Hon var borta. :)

Ett apptips. Flora Incognita för att känna igen vilda växter. Den är gjord av Technische Universität Ilmenau och Max-Planck-Institut och är gratis och reklamfri. Jag har testat den lite lätt och den verkar riktigt, riktigt bra. Också rekommenderad av natursidan.se. Underbart att gå på upptäcksfärd på ängen och hitta nya saker. Hundloka, mandelblom, fodervicker, duvvicker, johannesört, rödklint m.m hittade jag på en kort runda.

Ett apptips. Flora Incognita för att känna igen vilda växter. Den är gjord av Technische Universität Ilmenau och Max-Planck-Institut och är gratis och reklamfri. Jag har testat den lite lätt och den verkar riktigt, riktigt bra. Också rekommenderad av natursidan.se. Underbart att gå på upptäcksfärd på ängen och hitta nya saker. Hundloka, mandelblom, fodervicker, duvvicker, johannesört, rödklint m.m hittade jag på en kort runda.
Installerade den nyss. Tips från dig brukar vara bra. Så tack för tipset! Kommer att bli spännande upptäckter i sommar. :heart:

Så var det det här med maskrosornas vara eller inte vara. Domherren gillar dem skarpt och glufsar i sig en blomma i taget:)

_DX25888-Enhanced-NR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_DX25897-Enhanced-NR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min trädgård är mycket rationellt planterad. Funderar på vad jag kan smygplantera i den stora hagen. Den är inköpt som investering för framtida tomter även om detaljplanen (just nu) inte tillåter detta. Kommer således att förslyas. Marken är mager, torr, sandig, solig och stenig.

Behöver förslag på frön och kanske pluggplantor av vildväxter som kan funka som skafferi för bina. Tänker att jag "lånar" lite mark på andra sidan den gamla muren för då kan jag tillföra lite vatten med slang i etableringsstadiet.

Har inte mycket gräsmatta kvar - större delar (av totalt kanske 700 kvm) är ofta i skugga och nedfall av ek, resten är för grund (dåligt med jord när vi anlade den för 22 år sen) och får gräs men när jag klipper blir det bara gult. En evig kamp som jag nu, eller nyss= några år sen, får vara som det är.
Klipper "gräset" och sen kommer Veronika, Brunört. Prästkragar och annat blandat upp. Låter det vara en äng ett tag för bin och fjärilar, sen klipper igen i augusti.

Har i övrigt många aklejor, sippor, prästkrage, gullviva, nävor och gudvetvad som växer hej vilt. Jag inser att jag inte är en sån trädårdsmänniska som orkar ha allt i ordning. Men jag vill ha trädgård.