Beror nog på regnmängd också? Har inte sett en enda i år men det har varit hiskeligt torrt här. Det regnande lite på midsommar och lite idag, det är typ allt sen i mars?
Finns det någon duktig fjärilskännare här? Den här fjärilen hittade jag i trädgården idag och har inget minne av att jag sett den förut.
När jag försökte identifiera den utifrån min fälthandbok fick jag det till veronikanätfjäril. Problemet är bara att den inte setts i Sörmland sedan 2001 och man befarar att den kan vara utrotad i Sverige.
Det finns en snarlik släkting, skogsnätfjäril men jag får det inte att stämma riktigt. Det skulle vara kul att veta vilken fjäril det är.
Har bara två bilder av den, uppifrån och underifrån. Tyvärr är bilderna inte de bästa med orolig bakgrund.
Om ingen här vet så kan du pröva med att fråga jourhavande biolog: [länk]
Har skickat mängder med frågor till den jourhavande biologen (som kanske är fler personer) och alltid fått snabba svar, bra tips till alla som finner nåt kryp de inte kan indentifiera.
Börjar bli dags att klippa den nu, annars orkar inte klipparen. När vi nu fått en rejäl rotblöta under några veckors tid så stannar tyvärr inte mattan i detta läge, som den brukar göra ett par månader mitt på sommaren annars. Nåväl, den har fått stå i ngn månad, och en del gräs och örter (ogräs?) har kommit i blom iaf.
Det är ett win-win-koncept. Insekter gynnas och jag sparar in på tråkig och tidsödande gräsmatteklippning.
Det här är en insektsfavorit som blommar mitt i sommaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kastanj.
Surrar rejält av humlor och bin mm när man står under.
Alla möss är säkert också jätteglada på hösten när det finns massor av kastanjer att skörda inför vintern...
Skatorna tycker att det är ett utmärkt boträd.
Tycker det är lite intressant att jämföra ett blommande träd med en blommande rabatt. Det behövs otroligt stora rabatter för att ge lika många blommor som ett stort träd.
På bilden en Clematis alpina som är fullständigt kaläten av klematisbladstekeln. Mängder med små gröna larver äter snabbt upp alla blad. Jag brukar skaka den så larverna trillar ner och kanske räddar några blad men i år kunde jag inte göra det för där inne i busken har koltrasten byggt bo och honan ruvar just nu, måste vara andra omgången i år.
Denna invasion av bladstekellarver sker varje år vid samma tidpunkt och är ett eldorado för småfåglarna som föder upp sina ungar, ständig trafik till lättfångad mat. Larverna invaderar när behovet är som störst.
Har man en gång fått denna bladstekel i trädgården så får man räkna med detta varje säsong men inget man behöver oroa sig för, alpklematisen kommer att vara grön och fin igen om några veckor, den bildar nya blad.
Bladstekeln är artspecifik och går endast på de tidigblommande sorterna av klematis, undantag kanske finns men är mycket ovanligt.
Huga! Tvi, tvi, tvi!
Hoppas ingen sådan rackare kommer hit. Även om naturens kretslopp tuffar på. Alpklematis är ju en synnerligen robust klematis. Är inte övertygad om att andra storblommiga klematisar skulle hantera det lika bra...
På bilden en Clematis alpina som är fullständigt kaläten av klematisbladstekeln. Mängder med små gröna larver äter snabbt upp alla blad. Jag brukar skaka den så larverna trillar ner och kanske räddar några blad men i år kunde jag inte göra det för där inne i busken har koltrasten byggt bo och honan ruvar just nu, måste vara andra omgången i år.
Denna invasion av bladstekellarver sker varje år vid samma tidpunkt och är ett eldorado för småfåglarna som föder upp sina ungar, ständig trafik till lättfångad mat. Larverna invaderar när behovet är som störst.
Har man en gång fått denna bladstekel i trädgården så får man räkna med detta varje säsong men inget man behöver oroa sig för, alpklematisen kommer att vara grön och fin igen om några veckor, den bildar nya blad.
Bladstekeln är artspecifik och går endast på de tidigblommande sorterna av klematis, undantag kanske finns men är mycket ovanligt.
Smart tips där, att skaka av larverna. Jag har ett fint litet benved vid entrén, men det blir varje år helt uppätet av gröna larver. Idag stod jag och skakade det som en galen människa (ettåringen på höften trodde nog att jag hade tappat det ). Ner föll några larver, men sen hittade jag dem inte, hahaha. Bättre lycka imorgon kanske.