Byggahus.se

Ribbor av sibirisk lärk

265 läst  4 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Skall göra en solstol som skall stå ute med ribbor av sibirisk lärk. Tänkte klyva 45x45 regel och använda dom som ribbor ca 20mm tjocka. När jag fäster ribborna i konstruktionen måste man sätta dom med "glad mun" eller kan jag sätta varannan "glad mun"/"ledsen mun"?

Skall man tänka på något speciellt tex när man limmar sibirisk lärk? något special lim eller så?

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 5
    Om man inte ytbehandlar, vilket man nog inte bör göra annat än med olja, så blir det tufft för limmet. Jag tror det bästa är att undvika limning så långt det går.
    Med så smala ribbor som 45mm tror inte jag att glad eller ledsen mun spelar någon roll.

3. M
    Medlem · Nivå 5
    Om man ändå måste limma så röstar jag på polyuretan.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Ok, det var lite det jag hoppades på att det inte spelar någon roll, :).

Bör man olja? Det lär ju bli jobbigt att kunna olja mellan ribbor etc så att det ser bra ut. Jag var inne på att köra utan någon behandling alls. Borde väl funka? Blir väl grå efter ett tag?

5. M
    Medlem · Nivå 5
    Det är nog helt ok att inte olja, den lär bli grå efter ett par år. Vill man behålla träets färg och förlänga livslängden så är olja bra.
    Om man kör helt utan ytbehandling så kommer träet att ta åt sig en hel del fukt vid regn och svälla för att sedan krympa när det torkar upp. Det tror jag gör att det kommer vara svårt att få lim att hålla. Försök så långt det går att göra en konstruktion utan lim (skruv, frästa spår etc)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka