Hallå,

Från en del av vår fasad sticker en mur ut murad i samma tegel som huset. Denna mur är mer exponerad för väder och vind än fasaden. Nu börjar fogarna bli tråkiga och några hål i fogen har uppenbarat sig.

Allt är dock inte dåligt. Känner jag med mejsel är det fogen mjuk på vissa ställen och stenhård & oskadad på andra. Ibland är det bara de yttre millimetrarna av fogen som är porösa och sedan stenhårt igen.

Så till mina frågor. Jag förstår att jag måste laga hålen och det skall jag göra medelst ett mjukt bruk.

1. Bör jag använda Hydraliskt kalkbruk typ https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-grov#go-to-description eftersom huset är byggt på 50-talet och kalkbruk använts?

2. Jag vill undvika att foga om hela muren då en stor del av fogarna verkar bra. Kan jag revitalisera dem genom att lägga ett tunt lager kalkbruk på dem? Vill ju att det skall vara samma färg på fogarna.

Hur hade ni gjort? Vill som sagt undvika att foga om alles då vi har projekt nog för en tid framöver.

På bilderna har jag tagit bort allt löst och kört över med stålborste. En del av en tegelmur med skadade och urholkade fogar som behöver repareras, rengjorda och förberedda för omfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en murad tegelvägg med tecken på slitage och skador på en del av fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Webers 148 borde vara rätt färg till dig dock så är det inte mycket tid du köper genom en fog komplettering men det går.
Blanda bruket så torrt att du kan rulla det till en boll och kan lägga det i handen utan att det smutsar ner dig. OBS använd handskar de bruken är inte nådiga mot huden.

Sen är det bara att stoppa i alla hålen med fingrarna, låt det sitta en kvart och dra till det med en fogpinne.
Vänta minst 4 dagar så kan du pensla på saltsyra (30% blandas med 1 del och 4 delar vatten) på lagningar och skölj efter 10 min

Redigerat:
L Lerstenstegel skrev:
Webers 148 borde vara rätt färg till dig dock så är det inte mycket tid du köper genom en fog komplettering men det går.
Blanda bruket så torrt att du kan rulla det till en boll och kan lägga det i handen utan att det smutsar ner dig. OBS använd handskar de bruken är inte nådiga mot huden.

Sen är det bara att stoppa i alla hålen med fingrarna, låt det sitta en kvart och dra till det med en fogpinne.
Vänta minst 4 dagar så kan du pensla på saltsyra (30% blandas med 1 del och 4 delar vatten) på lagningar och skölj efter 10 min
Super -tack för svar. Nej det blir ju inte by the book. Vill köpa lite tid och att inte muren skadas under tiden om vi genomför andra projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.