3 820 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Rev eternittak utan att veta vad det var
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på att riva en gammal bod. Halva taket var vanliga pannor men andra halvan var mossbetäckta eternitplattor. Utan att tänka drog jag loss dom och kastade ner från taket. Drog hammaren i vissa av dom för att de skulle släppa.
Först efteråt reflekterade jag över vad det var för material. Visste inte ens att det fanns eternit som takpannor och det var såklart klantigt som f-n.
Det handlar om kanske 3m2 och det var rätt blött och utomhus. Vi pratar om kanske 15 minuters jobb. Bör jag vara orolig?
Håller på att riva en gammal bod. Halva taket var vanliga pannor men andra halvan var mossbetäckta eternitplattor. Utan att tänka drog jag loss dom och kastade ner från taket. Drog hammaren i vissa av dom för att de skulle släppa.
Först efteråt reflekterade jag över vad det var för material. Visste inte ens att det fanns eternit som takpannor och det var såklart klantigt som f-n.
Det handlar om kanske 3m2 och det var rätt blött och utomhus. Vi pratar om kanske 15 minuters jobb. Bör jag vara orolig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Kort svar: Nej!
Du har många förutsättningar till din fördel (utomhus och fuktigt, samt en kort tids exponering)
Dessutom kan du inte göra det ogjort så det är bara att se glad ut och leva livet.
Du har många förutsättningar till din fördel (utomhus och fuktigt, samt en kort tids exponering)
Dessutom kan du inte göra det ogjort så det är bara att se glad ut och leva livet.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Lämna till separat deponi hos renhållningen!
Det blir vad du gör det till.C Zepman skrev:
Är du den nojiga sorten, tillbringar du resten av dina dagar genom att älta sönder ditt liv.
Eller (som ovan sagts) rycker du på axlarna -gjort är gjort.
Själv plockade jag för över tjugo år sedan ner Fattiglapparna från mitt Eternitplatteklädda hus med minutiös noggrannhet... Efter en kvart, ledsnade jag, körde fram skottkärran, hämtade kofoten och skred till verket.
En hittills livs levande Staffan
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Staffan2000 skrev:
Har gjort ungefär det samma.Staffan2000 skrev:
År 1983 plockade jag ner Sidi-plattorna från vårt hus, inför tilläggsisolering och ny, snygg träpanel med kubbläkt.
De flesta plattorna kom ner hela men naturligtvis inte alla.
På väg till tippen blev vi av med nästan alla plattorna, för grannar var där och plockade åt sig några travar för att ha utifall att...
Och det var alltså för 34 år sedan, och jag lever ännu
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Bara om produkten är trasig så den dammar behövs skydd
Ja, det var då men nu kan vissa kalla det okunskap eller dåraktigt. Inget försvar men sunt förnuft skall gälla. Det är dammet som är farligt. Folk röker ju också. Och lever.KnockOnWood skrev:
Har gjort ungefär det samma.
År 1983 plockade jag ner Sidi-plattorna från vårt hus, inför tilläggsisolering och ny, snygg träpanel med kubbläkt.
De flesta plattorna kom ner hela men naturligtvis inte alla.
På väg till tippen blev vi av med nästan alla plattorna, för grannar var där och plockade åt sig några travar för att ha utifall att...
Och det var alltså för 34 år sedan, och jag lever ännu![]()
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Precis som dom som arbetade med det vid Eternitfabriken i LIMHAMN så måste även du hålla på med det i 20-30 år innan du får förhöjd skaderisk av det.
Det är helt lungt.
Det är helt lungt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det har ju dykt upp en ny snackis i radion, någon liten ö i Egeiska havet där folk nästan aldrig får cancer mm.
Och som alla vet, så finns asbestfibrer över allt, även om man inte har det i huset, det är en del av vår naturliga utemiljö.
Men jag kan tänka mig att till en liten ö mitt uti i havet så når inte dessa luftföroreningar fram,
så luften de andas är några tiopotenser renare och hälsosammare än vad vi får i oss.
https://www.forskning.se/2017/11/08/gatan-om-on-ikarias-pigga-100-aringar-kan-fa-en-losning/
Och som alla vet, så finns asbestfibrer över allt, även om man inte har det i huset, det är en del av vår naturliga utemiljö.
Men jag kan tänka mig att till en liten ö mitt uti i havet så når inte dessa luftföroreningar fram,
så luften de andas är några tiopotenser renare och hälsosammare än vad vi får i oss.
https://www.forskning.se/2017/11/08/gatan-om-on-ikarias-pigga-100-aringar-kan-fa-en-losning/
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Mycket intressant artikel!KnockOnWood skrev:
Det har ju dykt upp en ny snackis i radion, någon liten ö i Egeiska havet där folk nästan aldrig får cancer mm.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 196 inlägg
Menar du att i stort sett alla hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och demens skulle bero på luftföroreningar?KnockOnWood skrev:
[länk]
För befolkningen på Ikaria verkar klara sig från allt det betydligt bättre än andra. Dessutom borde ju luftföroreningarna vara lika låga på många andra grekiska småöar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nej, jag menar ingenting av allt detta som du tycks läsa in i vad jag skrev.BirgitS skrev:
Men jag tror mig veta att asbestfibrer naturligt är till stor del luftburna,
och jag kan tänka mig att en liten ö ute i havet har en annan luftmiljö än vad vi har inne i på ett tätbefolkat fastland.
Påstår du att man inte får lämna asbestmaterial på tippen om man inte har full skyddsutrustning? Någon som helst trovärdig källa på det?C Zepman skrev:
Som privatperson är det bara att lämna det, vissa kommuner vill dock ha förvarning, så att de kan ta hand om det, för DE måste som yrkesverksamma använda skydd och ta hand om det på rätt sätt. Dessa regler gäller inte privatpersoner.