2 078 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Resistansmäta
Hej
Prata med en Elektriker som sa att inte så många gör resistansmätning längre då det nu finns JFB. Har ni också hört det?
När jag jobbade (25 år sedan) då släpade vi alltid runt på mätutrustningen. Jag kan ha viss förstående för att JFB indikerar om det är något fel, vet inte om den gamla utrustningen var lika känslig.
Prata med en Elektriker som sa att inte så många gör resistansmätning längre då det nu finns JFB. Har ni också hört det?
När jag jobbade (25 år sedan) då släpade vi alltid runt på mätutrustningen. Jag kan ha viss förstående för att JFB indikerar om det är något fel, vet inte om den gamla utrustningen var lika känslig.
Jag kan även tillägga att jag har mött liknande elektriker.
"Isolationsmäta är för sthlmare"
"Räcker med att kolla jfb med en europlug"(NYinstallation)
"Potentialutjämning, vad är det för påhitt?"
Det är några saker man hör från elgubbar i övre medelåldern. Och jag rör mig på byggen hela dagarna.
MEN! Det finns fler bra elgubbar ;-)
"Isolationsmäta är för sthlmare"
"Räcker med att kolla jfb med en europlug"(NYinstallation)
"Potentialutjämning, vad är det för påhitt?"
Det är några saker man hör från elgubbar i övre medelåldern. Och jag rör mig på byggen hela dagarna.
MEN! Det finns fler bra elgubbar ;-)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Stefan gok skrev:Hej
Prata med en Elektriker som sa att inte så många gör resistansmätning längre då det nu finns JFB. Har ni också hört det.
När jag jobba (25 år sedan) då släppa vi alltid runt på mätutrustningen. Jag kan ha viss förstående för att JFB indikerar om det är något fel, vet inte om den gamla utrustningen var lika känslig.
Beror på vad du menar med "resistansmäta". Menar du att man mäter ledarens resistans för att kolla att den är rätt kopplad ("milliohmmätning"), eller menar du att man mäter att man har tillräcklig resistans mot jord/andra ledare ("meggning")?
Den "gamla" utrustningen var lika "känslig" som den idag. Tyvärr var den också *mer* känslig mot exv. stötar och slag och dessutom svårare att jobba med. Idag så använder nog många olika installationsprovare som på ett enklare sätt kan kontrollera en massa saker, inklusive om JFBn är OK. Du hittar många yrkesverksamma elektriker här på forumet (och en hel del amatörer) som använder och rekommenderar sådana.
TYVÄRR så är de i minoritet skulle jag säga. Min egen erfarenhet från elsvängen och från att ha pratat och umgåtts med elektriker i en massa år är att de i de flesta fall inte utförs någon mätning överhuvudtaget om man inte har någon direkt indikation på att det blivit fel. (Beroende på vilket jobb man utfört, man kan kanske sträcka sig till att mäta spänning om man satt upp ett nytt vägguttag). Vid större (framförallt) nyinstallationer så tycker jag man kan kräva att mätprotokoll kommer med, men även om det idag är krav, så slarvas det nog en hel del med det också. Tyvärr.
Mätning är en del av jobbet!
Hur omfattande mätningen blir beror på jobbets storlek.
Men vid byte av tex en stömbrytare för belysning i tex, en bostad. så hoppar jag över mätningen, om allt annat ser bra ut.
Tolkar resistansmätning som isolationsprov / meggning
Hur omfattande mätningen blir beror på jobbets storlek.
Men vid byte av tex en stömbrytare för belysning i tex, en bostad. så hoppar jag över mätningen, om allt annat ser bra ut.
Tolkar resistansmätning som isolationsprov / meggning
Jag skulle tro att alla någorlunda seriösa har och använder installationstestare, då är det enkelt att "megga" och ohm mäta gör man ju vid kontinuitets provet. Så jag skulle vara så fräck och påstå att det har blivit myyycket bättre på den fronten. Men visst finns det en del g:a uvar som "vägrar", dels ids dom inte lära sig det "nya" för dom ska i alla fall snart sluta och sedan tycker dom att "instrumentet" är vansinnigt dyrt.
Det jag tänkte på var just kontroll av jord. Man vill ju inte att jordkabeln är skadad. Tycker att nisse123 har bra svar på det.
Minsta godkända värde är ju 1 Mohm och en JFB löser först vid ca 7,6 Kohm (30mA)
så en JFB kan ju inte ersätta Isolationsmätning. [/I]
Minsta godkända värde är ju 1 Mohm och en JFB löser först vid ca 7,6 Kohm (30mA)
så en JFB kan ju inte ersätta Isolationsmätning. [/I]
Klicka här för att svara