Byggahus.se

Resistansmätning på golvvärme

1. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Elektrikern installerade golvvärme av märket Ebeco Cable Kit 400. E-nr: 89 609 84 med effekt på 400W. Resistansen ska vara 133 ohm. Toleransen ligger på -5% - +10%.
    Mätvärdet bör alltså ligga mellan 126,35 och 146,30 ohm.

Elektrikern mätte kabeln efter att han lagt den och den visade något värde, minns inte exakt, men vet att det låg inom toleransvärdet.

Nu efter flytspackling mäter jag på nytt och det visar betydligt lägre värde, alltså 85 ohm.

Gör jag rätt eller vad är det som försiggår?

2. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Jag gjorde nog fel i att jag satte vredet på fel intervall. Efter att ha ändrat det visar det rätt numera, nämligen 131,00 ohm vilket ligger i toleransvärdet.

Någon elektriker får gärna flika in ändå och bekräfta detta.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det där ser rätt ut ja. Men jag är inte elektriker ;)

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Vad som är viktigare är att du isolationsmäter kabeln efter spacklingen, koppla ihop fas/nolla och mät mot jordtråden. Värdet ska i princip vara oändligt eller näst intill.

5. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Koppla ihop fas (brun) med nolla (blå) och mäta mot jord (gul/grön) alltså. Men man kan väl inte göra det med multimeter eller? Måste man inte ha s.k. isolationsmätare?

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Ja man ska använda en "megger" men även en ohm mätare är bättre än inget. Man mäter efter spackling och innan golvläggning för att OM det är nått fel så är det enkelt och billigt att åtgärda felet innan ytskiktet sitter på plats

7. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Precis. Jag förstår och håller naturligtvis med dig om det. Om du tittar på bilderna ser du vilken multimeter jag har tillgänglig. Om du vägleder mig t.ex. var jag ställer in vredet på så utför jag mätningen meddetsamma och lägger upp bild därefter.