Jag har problem med en skjutdörr till mitt glasparti, har pratat med några olika firmor men ingen som har sett liknande dörr tidigare och kan därför inte hjälpa mig. Dörrarna kan tiltas för vädring samt öppnas helt och skjutas åt sidan. En dörr är trasig i låsningen vilket gör att den inte går att stänga helt, när man vrider ned hantaget så "kuggar" det över och stängs inte helt. Är det någon som känner igen dörrarna och vet någon firma eller butik som säljer reservdelar?
Man vrider upp handtaget helt för att dörren ska "lossna" i botten och den gör då att skjuta åt sidan.
Man vrider upp handtaget helt för att dörren ska "lossna" i botten och den gör då att skjuta åt sidan.
Det ser importerat ut och det är en europeisk spanjolett, gissar på Tyskland.
Jag kan inte identifiera exakt spanjolett efter det bilderna men jag är inte så bra på importerade spanjoletter.
Finns det någon logotyp eller namn på tillverkare någonstans t.ex G-U?
Har du följt instruktionen och smort spanjoletten årligen?
Jag kan inte identifiera exakt spanjolett efter det bilderna men jag är inte så bra på importerade spanjoletter.
Renoverare
· Uppsala
· 1 972 inlägg
Jag tror precis som föregående att det är tyska dörrar och att de går under beteckningen "parallelschiebe-kipp", alltså "parallell skjut-tipp", förkortning PSK. Det verkar finnas en rad olika märken, men många sidor som säljer reservdelar.
Tack för svar!1 123abc skrev:Det ser importerat ut och det är en europeisk spanjolett, gissar på Tyskland.
Nej jag har inte hittat någon logotyp och har ingen instruktion till dörrarna. Har bott i huset i två år och fick ingen information från förra ägaren så vet inte riktigt hur jag ska smörja spanjoletten.
Lila Edet fönsterfsbrik ABA antelofqvist skrev:Jag har problem med en skjutdörr till mitt glasparti, har pratat med några olika firmor men ingen som har sett liknande dörr tidigare och kan därför inte hjälpa mig. Dörrarna kan tiltas för vädring samt öppnas helt och skjutas åt sidan. En dörr är trasig i låsningen vilket gör att den inte går att stänga helt, när man vrider ned hantaget så "kuggar" det över och stängs inte helt. Är det någon som känner igen dörrarna och vet någon firma eller butik som säljer reservdelar?
Klicka här för att svara