Byggahus.se

Reservdelar äldre kompressor

1. H
    Medlem Nivå 7
    Har fått tag på en fin gammal kompressor med bra tryck i :)

Behöver dock fixas lite då ett rör gått sönder.

Kan man ersätta med någon typ av slang då den är veckad tyvärr?

2. S
    Bannad · Nivå 12
    Den sitter nog på trycksidan , och då blir det till ordna ett nytt rör , kanske använda befintliga kopplingar till det nya röret , en slang klarar inte trycket

3. H
    Medlem Nivå 7
    Tänkte om det fanns någon form av hydraulslang som skulle passa.

Att böja denna är nog inte lätt, inte ens för en vvs. Är lite olika vinklar och krökar. Den som sitter där nu är tvivelaktig då det finns lite "veck".

4. H
    Medlem · Nivå 8
    Åk förbi valfri hydrualfirma med kompressorn så kan dom hjälpa dig. Att bocka den är inte heller några problem. Som glad vvs-amatör har jag gjort krångligare böjar :)

5. H
    Medlem Nivå 7
    Ska nog testa det, men att ta med kompressorn gör man inte i handvändning.

Är nog en 50kg pjäs! :D. Får räcka med röret :D

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Vart är den trasig? Kan ju gå att löda, om det är en spricka bara ... det kan väl teoretiskt bli lite större motstånd för kompressorn, men jag tror inte det är något större problem ...

7. H
    Medlem Nivå 7
    Den är rätt demolerad ("vassa veck") nära anslutningen så jag ser hellre en ny. Ska kolla med både VVS och hydraulfirma idag eller imorgon

8. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Är det direkt ut från kompressorblocket så blir det rejält varmt så det är lite tveksamt med slang, om den inte är rejält värmetålig.
    Ser ju ut som ett kopparrör och de är väl inget problem att bocka, alternativt löda (med fosforbrons) ihop några vinklar och rör.

Protte

9. H
    Medlem Nivå 7
    Det är rakt ut från kompressorn, via en T-koppling. Så det kan nog bli varmt.

Jag har försökt att bocka innan och det brukar bli sådar. Speciellt i detta fall då det är rätt många vinklar. Fast å andra sidan behöver inte röret se ut precis som det gör nu. Går att dra det lite hur man vill. Ska se vad jag kan göra. Annars blir det en VVS