Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Reservdel altandörr - handtaget gick av!

1. Henke_2017
    Husägare · Närke · 70 inlägg

Henke_2017

Husägare
    Idag när jag skulle stänga altandörren så bröts handtaget av vid infästningen i dörren. Som tur är så hade jag lyckats låsa den iaf :)

Var hittar jag ett nytt handtag till altandörren som passar?

bifogar lite bilder så någon kanske kan guida mig i rätt riktning :)

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 658 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Går dörren trögt att stänga?

3. Bästa svaret

K
    Medlem · Uppsala · 46 inlägg

koppla

Medlem
    Ser ut som mina altandörrar och handtag. Samma sak har hänt mig två gånger. Jag hörde av mig till tillverkaren svenska fönster/spfonster.se, de har 10 års garanti och skickade nytt handtag utan problem. Är det inte samma tillverkare eller om garantin gått ut kan man säkert ändå få köpa ett nytt av tillverkaren. Jag hittade ingenstans att köpa passande handtag annars, varken i butik eller online.

/koppla

• Laddar…
  4. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Ja den är trög att stänga. Jag får ta i ganska mycket för att handtaget i rätt läge för att låset ska lira. Det var värre förut men vi fick dörren justerad av en hantverkare här om året och då blev det bättre då men har kommit tillbaka igen.

5. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 696 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Droppa också lite mineralolja på låshakarna en gång per år, det kan göra stor skillnad.
    Hjälper dock inte om dörren är feljusterad.

6. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 729 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
  7. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 1 003 inlägg

fubar

Tillbyggare
    De liknar mina handtag (från spfönster). Mina är av märket Hoppe och när jag letade efter såna verkade de säljer till tillverkare och inte så mycket till privatpersoner.

8. T
    Medlem · 3 174 inlägg
  9. 1

Medlem
    Då finns det en grundorsak till problemet som ni försökt åtgärda utan att det blivit riktigt bra, då tänker jag inte gå in mer på det om ni inte har frågor om det.
    Antingen köper ni ett nytt handtag lika det tidigare eller så bytet ni till andra handtag men inte säkert att andra är bättre.
    Smörj även spanjoletten med lämpligt smörjmedel så kanske det går lite lättare, om smörjer med olja så tänk på att det lätt droppar och kan efterlämna fläckar lång tid efter.
    Jag använder ofta ASSA spray eller spray fett till spanjoletter t.ex litium eller vaselin när jag smörjer spanjoletter.

• Laddar…
  10. 1

Medlem
    Hoppe är väldigt vanliga på marknaden och säljs på byggmarknader, järnhandlare, låssmeder osv så dom kan du köpa lite varstans.

11. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Jag är intresserad av att veta mer om detta och hur jag fixar det :)

12. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    05D2DE62-2CB1-4795-BEC1-EC08F32B791D.jpeg

Uppdatering! Efter kontakt med SP-fönster så fick jag gratis nya handtag både inne och ute. Mycket bra service!

De skrev också att de har bytt till detta handtag då det håller mycket bättre.

se bifogad bild för resultat.

13. 1

Medlem
    Först måste du finna orsaken till att det går trögt.
    Börja med att testa spanjoletten med dörren på vid gavel och om den går lätt och bra så håll ett finger på kolven för att se om spanjoletten fortfarande går bra med lite belastning.
    Därefter kontrolleras dörrgången samt slitning vid slutbleck som kan påvisa problem, kontrollera även om dörrbladet rör sig när du stänger dörren och drar ned handtaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.