Jag har en eller ett par plintar som rest sig längst ut på bärlinan, eftersom halva längden sitter i berg och den andra halvan på plint så syntes det tydligt då det rest sig 2cm.

min plan var att koppla bort några plintar i drabbade området och lägga plattor som det kan vila på istället, det är trappa där så det syns ej.

men på xlbygg där jag köpte plattorna sa dom att det spelar ingen roll om jag gör så för hela marken lyfter sig och jag kommer ha samma problem.

stämmer detta?

A
R Robbinb85 skrev:
Jag har en eller ett par plintar som rest sig längst ut på bärlinan, eftersom halva längden sitter i berg och den andra halvan på plint så syntes det tydligt då det rest sig 2cm.

min plan var att koppla bort några plintar i drabbade området och lägga plattor som det kan vila på istället, det är trappa där så det syns ej.

men på xlbygg där jag köpte plattorna sa dom att det spelar ingen roll om jag gör så för hela marken lyfter sig och jag kommer ha samma problem.

stämmer detta?
Ja under jordlagret så har du solid berg och i närheten mindre stenblock som tjälen lyfter, dessa vandrar upp och ner beroende på vintern.
Kan även ha ett blötare parti där som också skapar detta.

Men oavsett vad du gör ovan mark så kommer tjälen att lyfta upp..

Ja, det är inte knepigare än att vatten expanderar när det fryser till is. Så all vattenbemängd mark ovanför tjäldjupet rör på sig. Har man grävt i marken rör den särskilt mycket på sig de första åren. Minst rör sig väldränerad mark somt t ex sten, grus och makadam.

De va ju typiskt.

Det är sand ända ner till lerjorden som är ca 60-70cm ner vid några av plintarna, och några har vanlig jord ner till lerjorden.

1 av plintarna är en 50plint som står på berg, det kan väl knappast vara den som är boven, jag tänkte att den mest hängt med dom andra upp när dom lyft lite.

Sen idag när jag grejat lite med detta så märkte jag att jag gjort en förstärkning där en framtida stolpe ska stå på trallen för att hålla uppe ett tak, där har jag satt extra kortlingar och sen stolpe ner mot en platta på marken, den stolpen låg någon cm över plattan nu så jag misstänker att plintarna inte rest sig utan att den plattan rest sig och puttat upp allt lite. Den är i epicentrum så det kanske kan vara boven?
Eller letar jag spöken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.