Byggahus.se

Resa vägg och inser att underlaget inte är i våg...

1. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Om man varit en riktig klant och och inser att den stående längsgående ytterregeln i golvbjälklaget och muren under inte är i våg (cirka 1,5 centimeter lutning på två meters längd) på ena kortsidan av utbygget, hur gör man då - om man inte vill riva upp hela alltet och göra om och göra rätt...

Jag har funderat på två alternativ men vet inte om något av de ens är ok. Antingen att anpassa väggen jag ska resa så den kompenserar för fellutningen eller (B) göra remsor av regel som jag spikar dit innan för att regeln ska hamna i våg men det sistnämnda känns riskabelt då det kanske blir klent?

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 849 inlägg

huggan

Medlem
    Köp stålskena som du skruvar dina träreglar i så blir alla problem lösta och du får ett enkelt montage.

3. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Tack för svaret! Men jag är lite trög, hur menar du?

4. B
    Allvetare · Stockholm · 8 491 inlägg

b8q

Allvetare
    Huggans förslag funkar nog för en icke bärande innervägg, men jag uppfattar det som att du pratar om en bärande yttervägg?

5. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Ja, det stämmer. Det är en bärande yttervägg. Det känns som att anpssa väggen för lutningen skulle innebära en stabilare konstruktion än en massa remsor men det vore samtidigt skönt att såga upp alla väggreglar med samma mått.

6. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 316 inlägg

Mazen

Inredare
    Beroende på dim på syllen så kan du hyvla eller klyva bort dom mm som diffar. Och då slippa mecka med olika längd på stående reglar.

7. T
    Husägare · 66 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Syllen är 45x170 både den över och undre (den övre = bottenbrädan på väggen)

Om man väljer att regla väggen med kompensation för lutningen, på 4 meter lutade 2 cm, finns det risker med det? Att väggen är några centimeter högre på ena sidan?

8. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 316 inlägg

Mazen

Inredare
    Antar att du kör cc 60 då kan du mäta dig fram till rätt längd på reglerna fr att kompensera diffen . Inte så mkt jobb, men kräver lite tanke.
    Kan du rita upp det innan så du får typ en kapnota?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.