Byggahus.se

Repor och märken efter golvslipning

1. N
    Medlem Nivå 1
    Vi har anlitat en lokal golvslipningsfirma för att få vårt trägolv slipat i ett hus vi nyss köpt. De har en ”Golvbranchen” logga på sin hemsida.

Efter första gången de varit på plats (slipat, grundlackat och ytterligare en lack) så kom vi dagen efter upp och såg att hela golvet såg ”smutsigt ut”. Då det är golv med spikar i, har de slipat över spikhuvudena och sedan lackat på, vilket har gett fula svarta märken runt spikarna.

Vi hörde av oss direkt, och de kom dagen efter i EN timme för att slipa på de ställen jag tagit kort på, utan att ens kollat resten av golvet.
    Det ser fortfarande smutsigt ut, är svarta märken kring spikarna, svarta repor i golven efter slipmaskinen, och där de lackat en gång till, där känns det som sandpapper.

Vi har gett dom en chans till att åtgärda problemet och fixa till golvet, annars anlitar vi någon annan.

Har någon varit med om samma sak? De menar att de svarta märkena kan bli pga en kemisk reaktion mellan ståldamm och lack. Men borde de inte veta det, och isåfall rekommendera en annan behandling?!

Vilka rättigheter har man som konsument? Och vilka rättigheter har dom? Hur många gånger får de chansen att fixa till golvet?
    Tack för hjälp!

2. N
    Medlem Nivå 1
    Kan ej ge hjälp gällande rättigheter, men grejen med ståldamm och lack, de skall väl rimligen inte finnas något damm alls när de lackar? Vare sig trä eller ståldamm.
    Det syns ju ganska tydligt att det inte blivit som en kund kan förvänta sig. Sa de inget själva när de gjort klart?
    /Norra

3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    Nej jag tycker också att det inte borde vara något damm. När de kom andra gången sa de att ”det kanske blir likadant igen, men det ser man inte förrän efteråt. Då får ni väl höra av er igen”. Varför inte göra det ordentligt?

När jag skickade bilderna till den som har hand om företaget skrev han att han inte tyckte att det såg konstigt ut på bilderna, utan att det såg ut som mörka skiftningar i träet. Han ska komma idag och kolla på golvet. Hoppas innerligt att han skämtade när han sa att han inte såg att något var fel. Tycker själv att det är ganska så tydligt.

4. S
    Medlem · Nivå 4
    spikarna måste slås ned djupare före slipning

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 1
    Vi slog ner spikarna precis så djupt som golvläggarna bad oss innan de satte igång... men du menar att de måste ännu djupare då? Enligt dom slipar de över spikarna också.

6. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Jag har några lackade golv som är slipade och spikade på landet. Inte vi som gjort det dock. Men det är inga svarta märken vid spikarna som på dina bilder och spikarna är inte djupt.
    (jag hade inte lackat mina golv om jag fått välja utan haft det som skurgolv men det hör ju inte hit. Vill ni ha lackat golv är det ju det ni ska ha, utan svarta märken.) Lycka till, hoppas att det ordnar sig!

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 1

Tack snälla!!
    Om du vill får du gärna skicka någon bild. Har också funderat på att såpskura, kanske blir det till slut om detta inte blir bra :)

8. S
    Medlem · Nivå 4
    spikskallarna bör ju vara under slipdjupet

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 13
    Tycker det ser ganska normalt ut för ett golv som är spikat och dessutom troligen med blank spik. Det har inget med firman att göra utan det svarta isåfall är väl oxidation från spiken. Lite svårt att komma ifrån.
    Oftast spikas såna här golv dolt men när man lägger på andra ytskikt så spikar man uppifrån för att få bort knarr och sånt. Inte tänkt att synas sen alltså. Har man då ett sånt golv och vill ta fram det och slipa det så får man nog acceptera det för vad det är. Ingen slipfirma i världen kan ju trolla bort det faktum att det är ett spikat och lappat golv.

10. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Tror att en del av det smutsiga intrycket kan bero på blånad av virket, särskilt i sista bilden.
    Golvet var aldrig tänkt att vara synligt. Virke angripet av blånadssvamp är helt OK att använda till konstruktionsvirke. Är det blånad går det inte att slipa bort.
    Har dock erfarenhet av att blånaden kan försvinna om man "halvoljar" (50% linolja 50% terpentin). Men blekningsprocessen tar lång tid, flera månader, kanske upp mot året efter behandling.
    https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/mikroorganismer/

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 1
    Om det här nu då är (som det låter på dig) ett relativt vanligt fenomen när man har spikat golv, borde inte då golvsliparna veta detta och rekommendera att man inte slipar? Vem vill ha ett golv som ser ut såhär? Smutsigt, repigt och svarta streck över hela golvet...

12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Nej, det ska inte bli svarta streck av rost från spikarna när dom lackar. Då har dom gjort fel och/eller haft för bråttom.

Däremot är det ju, som många skriver, ett undergolv som är tänkt att täckas av något ytskikt. Därför är det gjort av gran med lite lägre kvalitet och spikat rakt uppifrån. Men dom förutsättningarna har varit kända hela tiden...

13. S
    Medlem · Nivå 13
    jo fast alla golv går att slipa, resultatet beror ju mycket på hur det ser ut i början för det är ju inte så att alla plankgolv ser ut som nytt dalafloda golv efter slipning oavsett hur det ser ut från början. Du har liksom sämsta tänkbara utgångsläge med ett lappat och spikat golv och kanske dåligt virke dessutom. Det får man ha med i beräkningarna.
    Du är inte ensam om att ha väldigt höga förväntningar på just slipade gamla golv. Många förväntar sig nog underverk bara för att man slipar det.

• Laddar…
  14. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Jag bor inte i det huset (det är vårt fritidshus) och jag tittade efter bilder nu men tyvärr inga där golvet och spikarna syns. Jag har några bilder där golvet syns, under alla möbler som vi ärvde med huset. Men jag är inte säker på att de säger så mycket.

• Laddar…
  15. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Det har inte legat någon matta på som haft svart baksida eller svartlim?
    Det kan jag däremot se spår av i mina golv. Men jag tycker att det är en del av golven. Mina golv är inte gran och inte undergolv utan rejäla golv men på 60-talet renoverade man och la in nya lättskötta golv ovanpå. De var borttagna i alla rum utom ett när vi köpte i våras.