Vet inte om detta är rätt kategori, men hittade inget annat så here we go.

Har fått ett rum över i källaren och en gammal plan/dröm verkar kunna gå i lås, nämligen att få till en replokal i källaren där jag kan hysa in alla mina gitarrförstärkare, trummor, PA-högtalare etc.

Rummert ligger under vårt uterum och har inga fönster etc. så ljudisoleringen är rätt god.
Vi har haft lite problem med fukt i rummet pga, ingen värme samt dålig ventilation, vilket vi skall åtgärda. Har köpt Hestraplattor som skall läggas på golvet för att man skall slippa direktkontakt med betonggolvet och kan placera instrument och ev. mattor ovanpå detta.
Men vad gör man med väggarna? A och O med musik är ju dom akustiska förutsättningarna. Behöver dämpa reflektioner och gärna volymen, men vill inte börja regla väggar och isolera osv, pga just att det har varit problem i rummet innan.
Istället för att slipa, putsa, måla väggar osv, tänkte jag helt enkelt bara sätta upp scentyg runt hela rummet, och lämna 5 cm i taket, golvet samt 10 cm ut från väggarna för att det inte skall ha någon kontakt med väggarna och deras fukt som kommer vare sig man vill eller inte. Tyget köper man i 1,5 gånger längden för att kunna dra ihop det lagom mycket för bästa ljudabsorberingsförmåga. Frågan om detta förutom troligen kommer att bli riktigt snyggt om det kommer att räcka som a) ljudabsorbent mot rumsklang etc. b) Hjälpa till med volymdämpning till omkringliggande rum/ut?

Någon som tror på eller rent av dissar mina planer?

Tyget: http://www.thomann.de/se/stairville_buehnenmolton_schwarz.htm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.