Byggahus.se

Reparera syll för stående plankvägg, metod?

1. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Har tyvärr hittat en skada på väggen mot öst, övriga är ok.
    Är inte 100 men en märklig dragning av ett avlopp är nog grunden till skadan är jag rädd.

Syllen består av en 135 x135 mm som ligger mot tjärpapp.
    På syllen vilar stående spontad plank 75x210 mm.

Hur lyfter/stagar man denna konstruktion bäst för att på ett säkert sätt kunna jobba med syllen?

Väggen är ca 5 m lång och skadan ca 2,5 m och den går in på lite mer än halva djupet av de 135 mm så något bör ju göras?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200102_133340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200102_133318.jpg

2. P
    Medlem · Nivå 7
    Måste du verkligen byta ut hela bottenstocken? Jag tycker inte de ser körd ut. Kan du hugga ur och fälla in nytt virke? Eller bara såga bort och ersätta de mest skadade bitarna? Utifrån vad jag kanske så skulle iaf jag gjort så. Det är mycket frisk virke kvar i den där stocken.

3. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Hela stocken vill jag helst inte byta ut men även för att få ut delar så lär någon form av lyft/avlastning göras

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle fästa en grövre regel på var sida om plankväggen med grova gängstänger. Behöver du lyfta eller staga upp ytterligare under arbetet kan du lyfta med dom krafter mot dessa reglar eller bara staga upp mot grundmuren. Om du ska lyfta måste du dock tänka på ev. installationer (el,vatten avlopp) som kan ta skada.

Jag tycker dock inte heller det ser så illa ut och skulle nog också främst försökt lappa i. När det gäller timmer brukar man prata om halvsulning när man byter hälften av en stock. Tacksamt nog ser det ut som biten under själva plankväggen klarat sig bättre- eller? Skulle det inte funka att bara stabilsera plankväggen som jag föreslår ovan och hugga eller såga bort hälften av bottenstocken och bulta dit en ny hälft?

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Tycker inte heller att det ser så farligt ut.

Är det på in-eller utsida av väggen?

Är fuktskadan pågående eller gammal och uttorkad?

Ser ut som att det finns friskt virke under de stående planken, och att det som är dåligt ligger utanför?

Det är ju stor risk att skada syllpappen om man börjar såga/hugga utan att lyfta väggen, så antingen måste nog väggen lyftas om det ska repareras, eller så gör man just ingenting åt det.
    Om det är en gammal uttorkad skada pga rörläckage så hade jag nog låtit det vara huvudsakligen.
    Är det en pågående skada pga fukt som är svår att undvika/stoppa så blir det förstås ett annat läge.

6. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Det är insidan i huset och skadan är uttorkad skulle jag tro men om det är friskt under planken är tveksamt, tror det går hela vägen igenom nedre delen av syllen

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Ja, går det igenom mkt av bredden så blir det ett annat läge förstås.
    Kan du verifiera skadans omfattning/djup genom att försiktigt stämma ur på några ställen i botten, (utan att skada syllpappen)?
    Är höjden på syllen lika överallt? (Tänker om den är genommösig så att den börjat pressas ihop?

I så fall går det kanske att lyfta/kila upp den i läge genom att slå in bärande klossar, typ 50x50 eller 75x75 på tvären med cc 60 cm eller likn? Det exakta höjdmåttet beror på hur mkt som är dåligt.
    Om sådana hål stäms upp så kan man genom att klyva klossarna först passa in den nedre och sedan pressa/slå in den övre. Då bör syllpappen klara sig från att rivas sönder av inslagna kilar.
    Tänker mig att det kanske på detta sätt går att slippa att lyfta väggen?

Edit:
    Lite drevning/tätning runt klossarna behöver väl också göras såklart.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 18
    Syllen binder ju ihop en plankvägg så jag skulle antingen halvsula eller byta beroende på skadans djup.

• Laddar…
  9. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    @TorpAnders hur gick det sedan? Hur löste du det? Jag befinner mig i exakt samma situation, inte lika omfattande skador men dessvärre inne i ett av hörnen.

Även jag vill jobba enbart inifrån då jag väldigt ogärna river den gamla gedigna fasaden, som tyvärr går ned längre än syllen på utsidan (det sitter en spikregel hela vägen runt på utsidan i nederkant av syllen). Alla golv och trossbotten är borta så jag har gott om plats inne.

Ni som skriver såga ut, hur då? Äger ingen motorsåg och även om vill man ju inte riskera att träffa någon av alla dussintals stora spik som de stående plankorna är skråspikade med.

En tanke jag haft, just också för slippa lyfta med domkrafter om det går, är att märka ut ca 50 mm brett på längden och sedan såga ur en bit i taget så djupt jag vågar med vanlig cirkelsåg, någon meter i taget på de skadade ställena, sedan stämma ut så långt det är skadat på djupet och lägga i syllpapp + nytt virke. Någon som har bättre idéer? @heimlaga du brukar vara bra på det här, hur har du gjort?

10. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Jag gjorde exakt som du skriver, en bra hårdmetallklinga käkar lite spik innan det tar slut, det får man stå ut med.

• Laddar…
  11. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    Ah, så alternativet med cirkelsågen? Hur djupt in behövde du gå? Var virket skadat helt igenom eller kom du ned i friskt virke efter ett tag?

12. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Jag tog bort ca 75x75mm på någon meters längd det var kärnfriskt under det.

Sågade ett par snitt och använde sedan stämjärn för att få ut bitar och jämna till så gott det gick, efter det en remsa med isolering av lin innan den nya biten skruvades på plats.