Godavänner!

Det är snart dags att sent om sider laga vår stödmur ut mot gatan. Jag är klar över att det borde gjorts för länge sedan... Den är i risigt skicka med sprickor osv. men det står en häck på insidan som gör att jag inte vill riva och mura om från grunden om det inte ABSOLUT behövs. Se bilder för nuvarande skick.

Här är min plan:

1. Rensa bort löst material, jord och annat organiskt
2. Tvätta bort alger och annat (vad är lämpligt att använda att tvätta med)
3. Primea och fylla stora hål (Puts-Murbruk A)
4. Rödgrunda eller Grundningsbruk A (vad är skillnaden)
5. Sätta putsnät (metall)
6. Putsa upp (Puts-Murbruk A)
7. Montera "kantsten" med lutning på toppen för att undvika att vatten ligger kvar på toppen

Hur låter detta? Vad hade du gjort annorlunda? Material, arbetsätt etc. Alla kommentarer är välkomna.

YOLO - Barkisar

• Skadad stödmur med sprickor och lossnat material vid foten av en häck, som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad stödmur med sprickor och slitage, omgiven av jord och en häck.
    Skapa konto
  • Förfallen stödmur med sprickor och mossa, täckt av en växande häck på ovansidan och gränsande till en trottoar.
    Skapa konto
Funktionsmässigt så lär den muren hålla många år till, men vill du ha den snyggare så är det nog rätt väg att gå. gräva upp baksidan och efterfylla med något dränerande skulle nog jag gjort också.

• Gilla
barkisar
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Funktionsmässigt så lär den muren hålla många år till, men vill du ha den snyggare så är det nog rätt väg att gå. gräva upp baksidan och efterfylla med något dränerande skulle nog jag gjort också.
Japp, det är primärt att få den inte gå sönder mer och snygga till den jag är ute efter. Vad tänker du om arbetssättet och materialen jag föreslår?

V
Klä den med cortenplåt :)

Vad tänker ni om mina planer här?

Hej! Lite nyfiken då jag är i ungefär samma sits. Hur har det gått för dig och din mur?

Troligtvis har betongen karbonatiserats och med det så börjar armeringen rosta vilket leder till spänningar och sprickor. Du kan smeta på vad som helst, så länge kärnan fortsätter orsaka spänningar hjälper det inte mer än tillfälligt estetiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.