Byggahus.se

Reparera kakelugn, räcker lera?

1. pontus.andersson
    Medlem · Finspång, Östergötland · 19 inlägg

pontus.andersson

Medlem
  2. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 873 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Där har det eldats hårt genom åren utan skyddande lera. Min erfarenhet är trots det tråkiga utseendet så räcker lera. Men räkna om att få göra om det mellan varje eldningssäsong, leran ramlar alltid ner.

Instruktion:

Blanda lerpulver (köpt eller att du gör lerpulver själv - ett större arbete) och natursand 0-4/0-8 mm (Du kan också köpa filtersand på säck) 1:3 i volymdelar. Tvångsblanda med visp och maskin. Låt det gärna stå några dagar så att all lera verkligen löser sig och vispa om det igen någon gång då och då eller i alla fall alldeles för användning.

Ta en gammal mejsel eller järn och peta ut det lösa. Borsta. Dammsug. Spara större tegelbitar.

Spruta rikligt med vatten på teglet, jag använder en pumpspruta. Tegel suger något oerhört med vatten.

Fyll först de större håligheterna med lerbruket och tryck in tegelbitar. Sedan smetar du på lerbruket på hela den fuktiga ytan. Jag tycker bruket ska vara ganska löst (mycket vatten) eftersom teglet suger så trots att det är vätt med sprutan.

Låt torka ett eller flera dygn med stängda luckor och spjäll så spricker det inte. När det ser torrt ut öppna spjäll och luckor över sommaren så att vattnet som sugits in i teglet verkligen kan avgå innan första eldning.

• Laddar…
  3. pontus.andersson
    Medlem · Finspång, Östergötland · 19 inlägg

pontus.andersson

Medlem
    Tack det ska jag göra! Eldfast lera är inte ett måste alltså?

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 873 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Eldfast bruk finns ju men det är så hårt så det ramlar den. Dessutom sitter det så förbenad i teglet att det också kommer med ned med det eldfasta bruket.

Leran kan göra mer värmetålig genom att byta ut sandkomponenten mot keramikpulver (typ chamotte). Men jag har ingen erfarenhet av det och det är inte den svenska traditionen. Hittar du keramikpulver så test, det lär inte skada.

5. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 923 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    jag har ett enerverande problem med att det _aldrig_ går att få leran att fastna. Den lossnar i princip alltid på första eldningen trots att jag har försökt 10 olika tekniker. Den som gör att minst mängd lera lossnar är att först elda en mindre mängd ved, typ kaffeved, som uppvärmning, då lossnar det mindre.

har dock funderar på att testa eldfast lera från Joef Davidsson som egentligen är för järnspisar.
    Har för mig att järnfilspånen ligger separat i den, så dem kan man ju bara låta bli att lägga i.
    Den är nämligen baserad på chamotte.

Tror du det hade varit värt att pröva utan att skada stenarna?

Annars är jag snart inne på att byta ut befintliga stenar mot eldfast tegel istället.

https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2018/03/eldfastlera_bruksanvisning.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.