Byggahus.se

Reparera betonggolv i krypgrund/kallkällare

1. P
    Medlem Nivå 2
    Vi har fått nytt avlopp i huset och nu ska golvet i källaren återställas. Det gamla betonggolvet är gjutet direkt på backen (gjort 1900-talets mitt), marken känns fuktig, men vi har inte märkt av att det är några nämnvärda fuktproblem i källaren sedan tidigare *

Tar gärna emot tips på hur detta görs bäst! Är det bara att blanda till betong och hälla dit, eller är det något särskilt att tänka på? (Jag har aldrig gjutit i betong innan). hur får man till fallet mot golvbrunn? Hur tänker ni kring att lägga betongen direkt på backen? Det verkar ju ha funkat hittills, så kan ju vara överdrivet jobb att bila bort allt för att lägga något kapillärbrytande skikt, men tar gärna emot olika synpunkter och ideer.

* Däremot, efter de senaste åtgärderna (öppna golvet, och även tagit bort några rör ur grundmuren som ökat ventilering av källaren kraftigt) så har luftfuktigheten stigit till 98%, innan jag tätade hålen och satte in en luftavfuktare som panikåtgärd. Jag hoppas dock att detta kommer att bli bättre efter att golv och hål i muren är återställt.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Om du inte ska använda källaren på annat sätt så är det bara att gjuta igen.
    Köp grovbetong i säck och blanda med visp och gjut direkt mot backen.
    Fallet vid brunnen formar du till med hjälp av en murslev el. liknande.

//AA

3. N
    Medlem Nivå 2
    Skadar ju inte att lägga åldersbeständig plast mot jorden. Sen har har man alltid armering i all gjutning.
    Ser ut som brunnen är ovanför befintligt golv, och då blir det lite bökigare. Dock tror jag inte du får plats med armering där, men kanske kan sticka in något. Är rätt bökigt med fall, använd en laser och gummistövlar =)

4. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! Sambon blev rekommenderad Puts- och murbruk C på byggvaruhandeln igår, kan det funka? :thinking:
    Insåg också att bilden var mycket dålig, här kommer en bättre bild. Det är endast översta 5cm som är cement. Det mesta av rören tänkte jag täcka med jordmassorna som grävts upp. Hur låter det?

5. N
    Medlem Nivå 2
    Absolut inte puts och murbruk c. Du ska ha fin betong eller grovbetong, helst grovbetong.
    Egentligen ska du proppa in armerings järn med kemankare i befintligt golv och sen naja ihop armering, men det kanske är överkurs. Men lite armeringsjärn skadar inte, eller rotmatta. Men brunnen ser ut att vara ovanför det gamla golvet?

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Nivå 10
    Fin eller grovbetong.
    Blanda med en visp.
    Armering kan du skippa.
    Kommer iallafall bli krympsprickor mot ditt gamla golv.
    Och du ska ju inte köra in nån bil där.
    Laser är överkurs på detta.

Sänk brunnen så den ligger 1cm under golvet bredvid.
    Sen jämnar du till betongen runt brunnen så du får fall mot brunnen med hjälp av en murslev eller liknande.

//AA

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 2
    Ok! Misstänkte nästan det. Ovansida på golvbrunnen ligger ca 1-2cm under befintligt golv, är bara perspektivet som luras. :)

• Laddar…