Hej alla. För det första skulle jag vilja be om ursäkt, min svenska är inte särskilt bra.

Jag köpte det här gamla huset i Skellefteå. Det har ett problem i källaren där en del av innerväggen har kollapsat.

Jag ser att de bygger ytterväggen i en vinkel och det finns ett gap mellan de två väggarna.

På utsidan kan jag se hörnet på källaren skjuta ut lite. Jag tror att alla dessa frågor orsakades av Frost när huset stod tomt i många år. Längs detta är jorden lera här och jag kan se att marken håller vatten.

Jag har tillfälligt installerat en sumppump för att ta hand om grundvattnet i källaren. Du kommer att se på bilderna att jag också lagt till några tillfälliga stöd på golvet.

Detta var inte nödvändigt men mer för att lägga mig lugnt tills jag fixar väggen. Jag måste också fixa golven som har spruckit dåligt på grund av frosten, så jag tror att jag kommer att lägga till isolering och hälla ett nytt betonggolv. Jag har några idéer om hur man fixar detta, men skulle uppskatta dina tankar om detta. Jag kommer att placera en H-Beam där det nuvarande tillfälliga stödet är. Jag kommer att stödja denna ibeam med metallpelare planterade i betongbaser.

Då skulle jag vilja veta om en person kan fylla det tomma klyftan mellan väggarna med betong? Eller är det bästa sättet bara att bygga om väggen? Dessutom kommer jag att gräva ner runt huset och placera gropmattor och grus, tillsammans med dräneringsrör. Min huvudfråga handlar om att fixa källarväggen.

Alla råd om det mest kostnadseffektiva sättet kommer att uppskattas!

• Källare med kollapsad innervägg, tillfälliga stöd och sumppump i en gammal byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med kollapsat parti, synligt gap mellan väggarna och temporära stöd.
    Skapa konto
  • Kollapsad del av källarvägg med sprickor och skador på ett gammalt hus.
    Skapa konto
  • En sprucken källarvägg med stora sprickor och ett hörn som skjuter ut under plåtbeklädd vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.