Byggahus.se

Repa i bänkskiva....hjälp!!!

1. H
    Medlem · 80 inlägg

Håkan.E

Medlem
    Hej!

Vi håller på att såga hål i köksbänkskivan (laminatskiva från IKEA) för vår nya diskho. Vi hann köra 50 cm när vi märke att sticksågens fot hade gjort en längre repa på bänkskivan...en "fin" men dock en j**la repa. Nu har vi tejpat så att sticksågens fot inte repar......hur göra för att nu få bort repan !!!!!

Ha de!
    //Håkan

2. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 326 inlägg

krillek

Medlem
    Lätt att vara efterklok, men det är alltid bättre att såga med sticksåg från undersidan (i alla fall om man har blad med tänderna "uppåt") - då slipper man den typen av problem du nämner.

Vad det gäller repan har jag tyvärr inga tips :(

3. H
    Medlem · 80 inlägg

Håkan.E

Medlem
    Hej krillek!

Jopp vi hade ju sågat med sticksågen underifrån om det hade varit tvunget att bli fina sågsnitt men nu täckte ju diskhon det vi sågat. Faktum var att repan syntes mindre idag utan någon som helst behandling!!!. Jag och sambon kan förstås ana en liten tunn repa (beroende på från vilket håll man tittar på bänken) så förmodligen kommer vi att leta reda på någon polish som kan användas till laminatskivan....i övrigt blev den nya diskhon och blandaren super nice...å i morgon skall vi kakla i köket...bli kul å intressant å snyggt oxå förhoppningsvis :)

Ha de gött!

4. L
    Medlem · 699 inlägg
    Enklast är väl att använda bänken - då blir det fler repor!

• Laddar…
  5. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem
    Skall verkligen laminat repas så lätt? Läge att reklamera kanske? Tänk er hur den skivan kommer se ut efter några års användning.

6. V
    Medlem · 169 inlägg

veasel

Medlem
    Jag tror det blir svårt att reklamera en skiva man själv skadat och hävda att man tror att det blir värre i framtiden...

7. T&H
    Medlem · Blekinge · 324 inlägg

T&H

Medlem
    Det lika bra att dra yxen i bänken redan från början så är det klart sen. Efter detta bryr man sig inte om efterföljande repor. :)

8. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem
    Man kan väl hävda att man tycker att den borde klarat mer? Laminat framställs ju som ett tåligt material.

9. Fredrik.engdahl
    Medlem · Skåne · 1 209 inlägg

Fredrik.engdahl

Medlem
    det du kan göra är att leta upp ett laminat golv som är i samma färg av något känt märke ( typ pergo eller liknade ) , dom brukar ha en pasta som man kan laga deras golv med oc h har du tur så funkar någon av deras färger till din bänkskiva ...

vet att stora bänkskive levrantörer har det också i sitt sortiment, kanske inte ikea

10. S
    Medlem · 177 inlägg

Szture

Medlem

Repa i bänkskiva

Även om repan inte syns så mycket idag så kommer det smuts ner i den med tiden och snart har du en svart rand i skivan (jag talar av erharenhet). Lika bra att behandla med en gång. Jag skulle blanda lite kompositlim med lite skolkrita (bänken var väl vit?) och stryka på repan.

11. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    Som tröst så kan jag meddela vad jag lyckades med i lördags... Skulle skruva fast vår laminatskiva i bänkskåpen. Framtill genom regeln i skåpen och baktill (där regel saknas) med vinkeljärn.

Använder samma skruv, går jättebra framtill där regeln bygger 16 mm. Första skruven baktill drar jag rakt igenom bänkskivan... :D

Så kan det gå. Skadan blev dock mikroskopisk och i ett avsides hörn så det blev inte så mycket tårar.

12. H
    Medlem · 80 inlägg

Håkan.E

Medlem

svart skiva:

Till Szture: nej bänksivan är svart.

Ha de!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.