Byggahus.se

Reovering, putsade väggar och olika material

1. K
    Medlem · Nivå 7
    Hej!
    Jag har påbörjat en renovering av mitt badrum på ca 5 kvm.
    Det är fråga om en bostadsrätt i ett hus med 9 lägenheter som är byggt på 40 talet men rotat i början på 90 talet.
    Badrummet har haft plastmatta på golv samt väggar men tanken är att det nu ska bli kakel och klinkers istället. Badrummet har tills nu haft toalett, tvättställ samt duschkabin. Handukstork inkopplad på VVC finns också...

Har rivit bort matta på väggar och golv och ser att det är putsade väggar samt gipsväggar. Putsen låter ihåligt på vissa ställen när man kackar på väggen samt "smular" lite på ytan(normalt?).
    Jag är tveksam till att badrumet är kvadratiskt då man kan t.o.m med ögat att en del väggar ser sneda ut.

Det finns också två schakt i badrummet, ett som innehåller avlopp och vattenledningar till lägenheterna i de övre våningarna och ett som vad jag kan se innehåller ledningar till ett gammalt expansionskärl (rören är kapade i källaren efter att vi bytt ut värmesystemet i huset). Tanken är att jag ska ta bort schaktet som innehåller rören till det gamla expansionskärlet.
    I ritningen är shakten markerade med rött och blått där det röda är expansionskärlsschaktet som jag vill ta bort. Schakten består av träreglar samt gipsskivor.

Nu till mina frågor:
    1. De putsade väggarna. Vad jag förstår så är det att föredra att sätta tätskikt och kakel direkt på putsade väggar? Mina väggar är ju både spruckna och lite sneda vilket komplicerar det hela.

Vad hade ni gjort i min sits?
    Är det bara att knacka ner putsen för att sedan putsa upp ytorna igen?

I så fall behöver nog väggarna rätas upp på något sätt och jag misstänker att det är för mycket för att putsa upp. Badrummet är ju så pass litet också så jag vill undvika utbyggnad med reglar etc då det tar för mycket golvyta.
    Kan man sätta gips på putsade väggar och på något sätt räta upp väggarna med material bakom gipsen?
    Är det bara att glömma kakel och sätta plastmatta igen och bara gilla läget med väggar som inte är riktigt raka?

2. Olika material i väggarna. Huvuddelen är putsade väggar men det finns också gipsyta på något ställe. På ett ställe har också putsen ramlat bort och en regel har blottlagts. Vad tror ni om det?
    Kommer de olika materialen ställa till problem om jag vill kakla?

Bifogar bilder på ritning utaninredning och bilder på putsen och stället med den blottlagda regeln.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2013-10-04 kl. 14.49.51.png
    bild 3.JPG
    bild 2.JPG
    bild 1.JPG

2. nino
    Medlem · Nivå 20
    Du skulle kunna limma våtrumsskivor på väggarna, tex LUX skivor eller annan våtrumsskiva.
    Man kan limma med tex S48 men det går även (tror jag) limma med vanligt fix.

Då gör man ungefär så här: kolla hur väggen lutar eller bular, där skivan ska ligga mot så tandar du ut fix, och där det behöver fyllas så klickar du på fix, ganska tätt kanske cc200mm sen är det "bara" att smacka dit skivan och knacka in den i lod

3. K
    Medlem · Nivå 7
    Tack för svaret.

Luxskivor är väl ganska tjocka?

Är de ok att ha som underlag till kakel enligt GVK eller BKR ?

4. nino
    Medlem · Nivå 20
    finns i 13mm och uppåt, ja dom är godkända, finns tom färdigtätskiktade

5. K
    Medlem · Nivå 7
    "Googlade" runt en del och dök på http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg
    Har någon erfarenhet av denna konstruktion?
    Hur står den sig i förhållande till BKR och GVK?

Kan det vara något som skulle vara lämpligt för mitt badrum?
    (tänker att det kan vara problem med att skruva igenom Plywooden som instruktionen sger då skruvarna det sannolikt kommer bottna mot bakomliggande puts då man inte ska borra igenom plywooden. I och för sig så ska det väl inte skruvas upp så vansinnigt mycket grejer men ändå.

6. nino
    Medlem · Nivå 20
    Våtrumsväggen är godkänd av båda, men då måste du ju regla ut väggen med 45*70, iaf där det är putsat

7. K
    Medlem · Nivå 7
    Ok, jag hade nån idé själv om att 70x45 var mest för att få stabilitet när man inte har nåt bakomliggande mtrl och att när man sätter reglar mot putsad vägg kunde gå ner i dimension men det är ju klart då frångår man ju metoden.

8. nino
    Medlem · Nivå 20
    skulle säker funka att sätta 28*70, om du får fast dom

9. K
    Medlem · Nivå 7
    Dom är väl ute efter 70mm på djupet för att få stabilitet "utåt<->inåt" och 45 i bredd för att fästa skivorna på den bredden.
    Jag tänker då att om man har 45bred regel och lyckas få till djupet så det passar mot väggens ojämna yta och man kan kompensera för buktningar mm så kan man nog gå ner till 28 på djupet om inte mindre. Det kräver väl förstås att man skruvar rakt igenom regeln och in i plugg på putsväggen.
    BIfogar en slarvig ritning på hur jag tänker (eller tänker jag inte ;) )
    Jag kanske krånglar till det för mig...
    Skärmavbild 2013-10-05 kl. 16.29.19.png

10. H
    Medlem Nivå 1

Stopp!

Varför ska du jobba med organiskt material på en putsad vägg? Vansinne! Flexa eller skrapa bort limrester / prima med Gypsum primer / putsa och rikta upp väggarna med Gypsum putsbruk, använd rätskiva och kolla av med långpass. Gypsum är väldigt bra att jobba med och har ganska lång brinntid. Sedan kan du göra det i etapper om du aldrig gjort det förut, bara du primar emellan och ser till att du inte lägger på för tunt. När du är nöjd med putsningen väntar du tills den har börjat stelna och sedan tar du en filtbräda (orange skumgummifilt på) och tvättar/river av ytan så blir det kanon. Ställ gärna in en värmefläkt på svag värme så luften cirkulerar lite för att snabba på torktiden lite.
    Ta bort alla gipsskivor som finns inom våtzon 1 och skruva upp våtrumsskivor (reglat cc30) istället. Gällande tätskikt så använder du antingen folie i hela eller folie på skivorna och rollat sytem på resten med ett överlapp på 5-10 cm. Lycka till!

11. K
    Medlem · Nivå 7
    Redigerat 6 okt 2013 16:53
  12. K
    Medlem · Nivå 7
  13. H
    Medlem Nivå 1
    Så putsade man förr i tiden med vass o najtråd som spikades fast och sedan puts. Om putsen är "bom" så måste du riva ner den och ta bort vassen. Montera sedan putsnät, helst Stucanet, som skruvas fast och sedan är det bara att putsa. Dock bör du lägga på 25-30 mm puts för att det ska hålla på brädväggar.

14. H
    Medlem Nivå 1
    Ser även att den gamla putsen är för tunn och det är nog en anledning till att den har släppt.

15. K
    Medlem · Nivå 7
    Jag ska slå ner allt som är löst till att börja med. Sen tänkte slå bort på några ställen till för att exakt fastslå vilka väggar som tegel och vilka som är trä.
    Känns det ändå inte som att man ska skippa putsen på denna trävägg och slå på plywood+våtrumsskivor för att sedan tätskikta och kalka?

Vad har jag att tjäna på att putsa upp väggen och sedan kakla på den?