Har lite problem med mitt avlopp, gurglar och luktar lit nere på entre planet. Såg att man kunde spola rent med en hötrycktstvätt med rensslang.

Funkar detta bra eller ska man ta hit en slambil på en gång?

Om det funkar vart köper man en sådan rensslang?

Det fungerade mycket bra hos oss. Det tar en stund, och är ju lite "skitgöra", men resultatet blev mycket bra. Vi kom in närmare 12 meter, och har inga problem kvar idag.Vi använde Altos variant, som vi kopplade till en högtryckstvätt av samma märke.
Finns på ex. Clas Ohlson (30-7626) för 495 kr.

Tackar för både svaret och tipset. Blir till att pröva till helgen

Kom på en fråga till, vad behövs det för högrtycktstvätt? Proffsmaskin eller en mellansklass maskin?

Vi körde med den billigaste ALTO kunde erbjuda.
Det är mer än nog med tryck i den också..

Däremot måste jag väl när jag tänker efter skvallra om att vi hade lite problem med anslutningen mellan den speciella rensslangen och högtryckspistolen. Det var ingen perfekt passform utan läckte lite vatten i skarven.

Jag tror förresten jag ska ta och maila Altos kundservice i frågan..

GoForIt skrev:
och är ju lite "skitgöra
Hur mycket slask och blask blir det egentligen med en sån där slang? Sprutar det smuts i hela rummet?

Tomtebo skrev:
Hur mycket slask och blask blir det egentligen med en sån där slang? Sprutar det smuts i hela rummet?
Ja, rensa avlopp är ju inte världens roligaste arbete precis. Men ibland finns det ju ingen annan utväg.

Vi förde in slangen i en renslucka på en avloppsstam från köket. Vi hade aldrig helt stopp, så vattnet steg aldrig "tillbaka" så att säga. Man får köra lite i omgångar och trycka framåt och dra tillbaka. Är röret rent så kan man känna att slangen drar sig lätt framåt själv av trycket i strålarna.

Man behöver helst vara två, så en kan manöverera avtryckarpistolen, och en själva rensslangen. Det klabbigaste är ju när slangen skall ut igen. Då följer det ju ofrånkommligt med lite "svart gojs". Så gummihandskar och en hink med Klorinvatten är lämpliga hjälpmedel.

Tack för vittnesmålet!

12 meter rensade du, hade du en 15 meters rensslang då? Hur lång slang finns det som max?

Tomtebo skrev:
Tack för vittnesmålet!

12 meter rensade du, hade du en 15 meters rensslang då? Hur lång slang finns det som max?
Japp, vi har en 15 meters från Alto. Tror bara de har en variant.
Kärcher har jag sett i två varianter, 7,5 resp. 15 meter. Men deras är dyrare än Altos.

Det gick ändå förvånandsvärt enkelt att komma in 12 meter. Passerade flera krökar.
Har man problemen över 15 meter bort, så är det kanske bättre att anlita någon professionell slamsugare/rörrensare om det går. (Hos oss går det inte på grund av konstig anslutning till VA-nätet i gatan. Enligt kommunens VA-avdelning.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.